بافق :علی حسن پور خبرنگاریزدفردا : غلامرضا رازقی امروز در حاشیه بازدید از مرکز تحقیقات ماهیان آب شور داخلی در بافق  با اشاره به فراهم شدن زیرساخت‌های توسعه در بخش شیلات بافق اظهار داشت: در زمینه توسعه بخش‌های مهم کشاورزی و شیلات در شهرستان بافق که منطقه بسیار مناسبی برای توسعه آبزی‌پروری است، بسترسازی مناسبی صورت گرفته است.

وی با تاکید بر توجه به مطالعه روی گونه تیلاپیا در بافق خاطرنشان کرد: این گونه بسیار ارزشمند که توجیه اقتصادی دارد و بسیار زودبازده است و برای محیط های بسته که دسترسی به آب‌های ساحلی و دریایی نداشته باشند بسیار مناسب است.

رازقی عنوان کرد: این موضوع با رعایت شرایط محیط زیست باید همراه باشد که در بافق و فضا و شرایط خوبی هم به وجود آمده است که اولویت هم با همین منطقه و مناطقی شبیه به آن است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این گونه مطالعات برای توسعه پرورش این ماهی در حال انجام است، اظهار داشت: در این راستا گونه‌های در حال تکثیر پایه‌ها و والدین مراحل تحقیقاتی خود را عبور داده‌اند.

رازقی افزود: در حال حاضر توسعه آبزی‌پروری در اولویت منطقه و بعد از آن هم برای استان‌های داخلی جزو برنامه‌ها شیلات ایران است.

وی بیان کرد: گونه تیلاپیا کارهای تحقیقی صورت گرفته و در حال مطالعه است و برای عملیاتی کردن گونه تیلاپیا و رسیدن به تولید برای کشور مطالعات زیادی انجام شده است.

رازقی بر ضرورت توجه به ماهیان خاویاری تاکید کرد و افزود: با توجه به شرایط مناسب و طبیعت بسیار مناسب استان یزد، پرورش ماهیان خاویاری امری ضروری است و این موضوع توجیه اقتصادی بسیار خوبی دارد.

وی ادامه داد: در شهرستان بافق نیز برای سایر ماهیان گرمابی و سردابی و قزل‌آلا و خاویار و ماهی تیلاپیا در منطقه بافق این شرایط امکان‌پذیر است و قالب توسعه بخش کشاورزی هرگونه همکاری هم که لازم باشد امکان‌پذیر است.

رازقی در مورد ایجاد اشتغال در این بخش بیان داشت: یکی از سیاست‌های توسعه شیلات و بخش کشاورزی در راستای کمک به این بخش موضوع تسهیلات است، به که کسانی که فارغ‌التحصیل باشند و یا بومی منطقه باشند و خواهان ایجاد شغل در این بخش باشند، تا سقف 30 میلیون تومان اعتبار پرداخت می‌شود.

رازقی با اشاره اعتبارات استانی در این بخش تصریح کرد: در استان یزد در مرحله اول حدود 200 میلیارد تومان در قالب تسهیلات برای ایجاد اشتغال و تولید در بخش کشاورزی در نظر گفته شده است که اهمیت آن در تشکیل تعاونی‌هاست و اولویت با بومی‌ها و فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی است.

وی مصرف سرانه ماهی در کشور را در سال 89 حدود 8.5 کیلو عنوان کرد و افزود: این میزان در سال 90 هم 9.2 بود که این مقدار در حال توسعه است و پیش‌بینی می‌کنیم در پایان برنامه توسعه به 15 کیلوگرم هم برسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی سرانه مصرف آبزیان استان یزد را نیز حدود هفت کیلوگرم عنوان کرد و گفت: امیدواریم با برنامه‌هایی که در پیش داریم مصرف سرانه آبزی‌پروری و محصولات شیلاتی هم افزایش پیدا کند

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا