یزدفردا :خلاصه بازارهای مالی آسیا: بازارهای منطقه ای افت شدیدی داشته اند و بسیاری از بورس های این منطقه در پایین ترین سطوح چند ماهه خود هستند. علت این افت نگرانی های موجود در مورد تغییرات سیاسی در یونان و کند شدن روند اقتصاد چین است که باعث شده است بر جو حاکم بر بازار تاثیر بگذارد. نیکی (Nikkei) کاهشی 1/1 درصدی داشته است. اس اند پی -ای.اس.اکس (S&P/ASX) هم 2/3 درصد پایین تر است. اچ.اس.آی (HSI) کاهشی 2/9 درصدی را ثبت کرده است. افت در کوسپی (Kospi) برابر با 3/1 درصد بوده است. تای اکس (Taiex) هم 2/2 درصد افت را تجربه کرده است. 1/9 درصد افتی است که سنسکس (Sensex) ثبت کرد. شانگهای کامپوزیت (Shanghai Composite) هم 0/6 درصد افت داشته است. اس.تی.آی (STI) هم 1/2 درصد پایین تر است. ان.زد.اکس- 50 (NZX-50) هم با کاهشی 0/6 درصدی را مواجه شده است.

در بازارهای مبادلات ارزهای خارجی، نگرانی ها در مورد نابسامانی سیاسی یونان همچنان بر گرایش بازار نسبت به یورو فشار می آورد. نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا از نرخ پایانی خود در اواخر وقت سه شنبه نیویورک یعنی 1/2730 به 1/2724 رسیده است. یورو که در مقابل ین ژاپن با نرخ 102/08 داد و ستد می شد، هم اکنون با نرخ 102/24 مبادله می شود.

سفارشات اصلی ماشین آلات ژاپن در ماه مارس و در مقیاس ماهانه افتی 2/8 درصدی داشته است. این افت مطابق پیش بینی ها بوده است اما نسبت به نرخ بازبینی شده ماه فوریه که افزایشی 2/8 درصدی بود، در سطح پایین تری قرار دارد.

شاخص روحیه مصرف کننده ماه می موسسه وستپک- ملبورن (Westpac-Melbourne Institute) در مقیاس ماهانه با رشدی 0/8 درصدی به 95/3 رسید. واردات کالای این کشور در مقیاس ماهانه اما افتی یک درصدی را تجربه کرده است و با اعمال ملاحظات فصلی، به 20/93 میلیارد دلار رسیده است.

طلای نقدی با کاهشی 8/20 دلاری نسبت به نرخ پایانی خود در نیویورک هم اکنون 1536/10 دلار در انس است. قراردادهای آتی نفت خام نایمکس برای تحویل در ماه ژوئن نیز با کاهشی 1/61 دلاری به 92/37 دلار در بشکه رسیده است.

منبع iTahlil:

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا