كتاب « فرهنگ نامۀ شورك»  توسّط محمّد كارگر شوركي پژوهش و تدوين شده است.

حسين مسرت، نويسنده يزدي در خصوص معرفي اين كتاب گفت: «فرهنگ نامۀ شورك» در قم توسّط انتشارات صحيفۀ خرد با همكاري بنياد ريحانه الرسول يزد در سال 1390، قطع وزيري در 504 صفحه به صورت مصوّر و رنگي چاپ شده است.
وي اضافه كرد: كتاب نامبرده با سرمايۀ بنياد فرهنگ و هنري زنده ياد مرتضي كارگر زاده چاپ شده است.
وي ادامه داد: اين كتاب با دو مقدّمه از محمّد كاظميني و دكتر علي رضا اعرافي آغاز شده و پس از پيش گفتار در بخش هاي گوناگون آن به مباحثی همچون: شورك در آينۀ اشعار، فرهنگ نامۀ شورك، بزرگان و مفاخر و مشاهير شورك، كتابشناسي، اشعار و ترانه ها، دعاها، چيستان و معمّاهاي محلي، بازي ها، ضرب المثل ها، طبّ سنتي، اشعار آييني – مذهبي، اماكن، واژه نامه و غيره پرداخته است و در پايان آن تصاوير و كتاب نامه آمده است.
وي گفت: همّت كارگر شوركي در گردآوري و ساماندهي كتاب شايسته ارج گذاري است، زيرا بر اساس پژوهش هاي ميداني كتاب را سامان داده است و آنچه درباره تك نگاري مي توان گفت دربارۀ كتاب انجام شده است.
وي افزود: كاش در هر شهر و روستاي استان يزد افرادي داشتيم كه با گردآوري، تدوين و چاپ فرهنگ نامۀ ديار خود به كار گردآوري فرهنگ جامع استان يزد ياري مي رساندند. صد البته یاری نهادهای فرهنگی استان مانند: اداره کل فرهنگ وارشاد شلامی استان یزد، دانشگاه یزد و مرکز پژوهش های سیمای یزد هم باید باشد.
وي تصريح كرد: پيش تر آقاي بشكاني دربارۀ روستاي بنيز و آقاي دهقانيان درباره نصر آباد چنين تک نگاری هايي را چاپ كرده بودند.
گفتني است؛ شورك روستايي است كه در پیرامون شهرستان ميبد قرار دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا