یزدفردا :در روز معاملاتی پنج شنبه در بازارهای آسیا یورو تعادل خود را مجدداً بدست آورده است که این تعادل پس از افت ارز رایج اروپا در اکثر روزهای هفته جاری رخ داده است اما با توجه به تداوم نگرانی های مربوط به بحران بدهی دولتهای اروپایی روند صعودی آن محدود می باشد و ارقام تجاری ضعیف کشور چین نیز باعث افزایش نگرانی ها در رابطه با روند نزولی رشد اقتصادی در دومین کشور اقتصادی جهان شده است.

ارز رایج اروپا پس از آنکه در روز چهارشنبه در برابر دلار آمریکا به پایین ترین سطح خود در طی سه ماه و نیم گذشته رسید در اوایل روز جاری پس از انتشار داده های استرالیا که نشان دادند میزان بیکاری در این کشور در ماه آوریل کمتر از حد انتظارات بوده و از 5/2 درصد در ماه مارس به 4/9 درصد در ماه آوریل کاهش یافته است، با توجه به بهبود نسبی گرایش به ریسک مقداری از ضررهای خود را جبران نمود.

موسسه سیتی اف ایکس (CitiFX) طی یادداشتی گفته است که غافلگیری کلیدی حاصل از گزارش اشتغال استرالیا در امروز افت زیاد غافگیر کننده در میزان بیکاری این کشور می باشد و اضافه می کند که از نظر این موسسه این گزارش مثبت در نظر گرفته می شود.

انتشار داده های مربوط به مشاغل استرالیا در روز جاری باعث حفظ دلار استرالیا نیز شد و باعث افزایش بازخرید آن در برابر دلار آمریکا از سطح 1/0059 دلار به سطح 1/0094 دلار گردید. اما ارقام تجاری چین که در اوایل روز معاملاتی جاری منتشر شدند آب سردی را بر روی یورو و دلار استرالیا ریخته و موجب کاهش مجدد آنها شدند.

چین در مقایسه با مازاد تجاری 5/35 میلیارد دلاری در ماه مارس، در ماه آوریل مازاد تجاری 18/4 میلیارد دلاری را به ثبت رسانده است که بیشتر از انتظارات 10/4 میلیارد دلاری می باشد.

هرچند این افزایش مازاد تجاری تا حد زیادی در نتیجه رشد ضعیف واردات می باشد چرا که واردات در ماه آوریل در مقایسه با سال گذشته 0/3 درصد افزایش داشته است که بسیار کمتر از انتظارات برای افزایش 10/0 درصد می باشد. صادرات نیز در مقایسه با انتظارات برای افزایش 8/5 درصدی فقط 4/9 درصد افزایش داشته است.

کنگو سوزوکی، متخصص راهبردی بازار ارز در بخش اوراق بهادار بانک میزوهو کورپوریت، می گوید که این داده ها بر روی ارزهای رایج در معاملات کالا تأثیر خواهند گذاشت و باعث افزایش نگرانی های مربوط به روند نزولی در رشد اقتصادی کشور چین خواهند شد. او اضافه می کند که بازار برای یافتن سرنخ هایی در رابطه با اینکه آیا پکن به اجرای تسهیل پولی بیشتر خواهد پرداخت یا خیر به دقت داده های بعدی چین را مورد نظارت قرار خواهد داد.

داده های مربوط به شاخص بهای کالاهای مصرفی و ارقام تولیدات صنعتی چین در روز جمعه منتشر خواهند گردید.

طبق اعلام شرکت ای. بی. اس آمریکا از طریق سی. کیو. جی. یورو در برابر دلار آمریکا در مقایسه با سطح 1/2927 دلار در اواخر روز معاملاتی چهارشنبه در نیویورک، در روز جاری در ساعت 4 و 50 دقیقه به وقت گرینویچ به سطح 1/2952 دلار رسیده است. ارز رایج اروپا در ین ژاپن نیز در مقایسه با سطح 103/03 ین به سطح 103/16 ین رسیده است و دلار آمریکا نیز در برابر ین ژاپن تغییر چندانی نکرده و از سطح 79/64 ین به سطح 79/65 ین رسیده است.

دلار استرالیا نیز در برابر دلار آمریکا از سطح 1/0051 دلار در اواخر روز معاملاتی چهارشنبه در نیویورک، در حال حاضر به سطح 1/0104 دلار رسیده است.

جانیچی ایشیکاوا، تحلیلگر بازار ارز در آی جی مارکتز سکیوریتیز (IG Market Securities) مستقر در توکیو، می گوید که با توجه به کاهش گرایش به ریسک به دلیل تداوم آشوب های سیاسی در کشور یونان و متمایل شدن ریسک ها به سایر کشورهای واقع در منطقه پولی یورو از جمله اسپانیا، دلار آمریکا و ین ژاپن همچنان ارزهای امن محبوب باقی مانده اند.

این تحلیلگر بازار ارز اضافه می کند که با توجه به تداوم ریسک های نزولی ارز رایج اروپا، ریسک زیادی برای انباشته نمودن یورو در بازار ارز وجود دارد.

شاخص دلار آی. سی. ای – که دنباله روی دلار آمریکا در برابر سبد ارزها می باشد –در مقایسه با سطح در حدود 80/153 به سطح در حدود 80/047 رسیده است.

.

 

 

منبع www.iTahlil.com:

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا