صدرالدین دهقان (استاد دانشگاه )

یزدفردا : صدرالدین دهقان (استاد دانشگاه ):امارات متحده عربی کشوری است که در آذر 1351 شمسی از جمع چند منطقه حاشیه  جنوبی خلیج فارس تشکیل شد.
مهمترین این مناطق عبارتند از:دوبی, شارجه, ابوظبی و راس الخیمه.هر ا زچند گاهی  حکومت امارات متحده  به تنهایی یا به همراه بضی از کشوهای دیگرحاشیه خلیج فارس  ادعای مالکیت جزایر خلیج فارس را مطرح می سازد و در پاسخ , ایران قاطعانه این ادعا را رد می کند. دلایل واهی وبی اساس امارات چندان پایه و اساس حقوقی ندارد.
در اینجا به مدعای امارات پرداخته  و آنها را نقد می کنیم:
*امارات مدعی است که ساکنان ا ین جزایر عرب هستند , پس این جزایر متعلق به امارات است!ادعای عجیبی است اما نقد آن:
الف: اولین ساکنان تمامی مناطق خلیج فارس ایرانیان بودند و مهاجرت عربها از داخل عربستان به سواحل خلیج فارس از یک یا دو قرن پیش از اسلام آغاز شده است.نهایت اینکه اصولا هیچگاه سکنه مناطق خلیج فارس به طور یک دست عرب نبوده اند , بلکه مخلوطی از ایرانیان و عربها در این مناطق زندگی می کردند.
ب:اگر تنها عرب بودن ساکنان یک منطقه دلیل بر تعلق آن به یک کشور عربی باشد , بنابر این ایرانی تباربودن ساکنان بخش هایی از همین کشورها دلالت بر تعلق این مناطق به ایران دارد.

**امارات مدعی است که قبل از ایران جزایر سه گانه را تصرف کرده است . امارات به این جریان تاریخی اشاره دارد که در سال 1903 میلادی 103سال پیش)انگلیس جزایر سه گانه را تصرف و پرچم امیر نشین های تحت الحمایه خود یعنی راس الخیمه و شارجه را در جزیره های تنب و ابوموسی نصب  کرد و حال آنکه ایران در سال 1351 شمسی (40 سال پیش) این جزایر را تصرف کرده است. این ادعا نیز بی اساس است ,  زیرا امارات فقط به این مقطع از تاریخ اشاره می کند و حال آنکه قرنها پیش از میلاد,  سراسر منطقه کرانه ای جنوب خلیج فارس, جناح جنوبی امپراتوری هخامنشی را تشکیل می داد. سکونت ایرانیان در کرانه های جنوبی خلیج فارس در دوران اشکانیان گسترش بیشتری یافت و حکومت ایران براین کرانه ها در دوران سا سا نیان بسیار استوار شد.
عضدالدوله از حاکمان معروف ال بویه سراسر خلیج فارس را برای اولین بار در تاریخ اسلامی ضمیمه قلمرو آل بویه کرد.این حاکمیت ادامه داشت تا زمان اشغال این جزایر توسط انگلیس  در سال 1903 میلادی که پرچم شارجه و راس الخیمه نصب شده است . جالب آنکه مقامات ایرانی یک سال بعد , یعنی در سال1904 میلادی با از جا کندن این پرچم ها , پرچم ایران را به جای آن نصب کردند. اما با  تهدید جدی انگلیس و با زور , پرچم ایران برداشته شد, علاوه بر این, بنابر شواهد و اسناد فراوان , ایران هیچگاه این تصرف را به رسمیت نشناخته و سر انجام نیز در سال 1351 رسما جزایر را تصرف می نماید. بنابر این اگر ادعای تاریخی ملاک مالکیت باشد آنکه می تواند حتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را از آن خود بداند , ایران است . نهایت اینکه طرح این قضیه , نه  از جانب امارات بلکه از سوی حامیان امارات به جهت تضعیف ایران اسلامی انجام می گیرد. اما تجربه حماسه دفاع مقدس شاهد آن است که مردم ایران اجازه تجزیه یک وجب از خاک خود را نمی دهند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا