یزدفردا:بهای نقدی طلا در معاملات آرام روز جمعه اروپا کاهش یافت و مسیر کوتاه مدت آتی آن وابسته به میزان قوت آمار اشتغال آمریکا است که قرار است تا پایان معاملات جهانی امروز منتشر شود.

در ساعت 9:51 به وقت گرینویچ، بهای نقدی طلا با 0/4 درصد کاهش به سطح 1629/70 دلار آمریکا در هر اونس رسیده و از ابتدای معاملات امروز در یک بازه محدود 10/50 دلاری مبادله شده است. سرمایه گذاران احتمالا تا انتشار آمار اشتغال ماهانه آمریکا که در ساعت 12:30 به وقت گرینویچ منتشر می شود، تنها کنار بایستند و به بازار نگاه کنند.

دیوید گاوت، رییس بخش فلزات گرانبها در مارکس اسپکترون می گوید: “امروز همه چیز بستگی به آمار اشتغال آمریکا دارد.”

گاوت می گوید: “بازار در موقعیت فروش قرار دارد و اگر آمار اشتغال به نفع دلار آمریکا نباشد، ما ممکن است پیش از تعطیلات طولانی آخر هفته [بریتانیا]، شاهد افزایش خرید طلا برای پوشش دادن موقعیت های فروش قبلی باشیم. اما اگر آمار اشتغال به نفع دلار آمریکا باشد، طلا ممکن است سطح حمایتی 1625 تا 1630 دلار در هر اونس را آزمون کند و اگر بتواند به زیر آن برسد، سطح 1600 دلار آمریکا در هر اونس هدف بعدی خواهد بود.”

از آن جایی که بهای طلا با دلار آمریکا تعیین می شود، کاهش در ارزش اسکناس سبز رنگ موجب عایدی طلا می شود، زیرا طلا برای دارندگان ارزهای دیگر ارزان تر است. آمار اشتغال ضعیف امید ها را برای انجام سیاست های افزایش نقدینگی از سوی فدرال رزرو آمریکا برای تحرک اقتصاد افزایش می دهد.

ادل تولی، تحلیل گر یو. بی. اس. می گوید، تنش های سیاسی و اقتصادی نیز همچنان به عنوان یک عامل کلیدی در جهت دهی به قیمت های طلا در نظر گرفته می شود، و افزایش شدید تمرکز بر روی رخدادهای این منطقه به طور بالقوه می تواند تمایل سرمایه گذاران را به سوی این فلز زرد رنگ سوق دهد.

تولی می گوید، “با توجه به این که هنوز مشخص نیست که آیا طلا با دارایی های پر ریسک همگام خواهد شد یا با دارایی های امن و مطمئن، تابع عکس العمل [طلا که ارزش آن با دلار آمریکا سنجیده می شود] در این مرحله واضح و روشن نخواهد بود.”

وی می گوید، اگرچه، ارزش طلا بر حسب یورو، که در طول یک ماه و نیم گذشته در حدود 1250 یورو تثبیت شده است، به طور بالقوه هنوز هم به بهره برداری از عدم اطمینان در منطقه یورو ادامه می دهد.

تولی می افزاید، “افزایش ریسک گریزی و آشفتگی بازار می تواند به عنوان کاتالیزوری [برای طلایی که ارزش آن بر حسب یورو سنجیده می شود]عمل کند که قیمت طلا را افزایش دهد و قیمت آن را به سطحی بالاتر از سطوح فنی کلیدی برساند که در حال حاضر نوسانات زیادی را تجربه می کند.”

قرار است انتخابات عمومی هم در فرانسه و هم در یونان در روز یکشنبه برگزار شود.

در سایر بازارهای فلزات گرانبها، قیمت نقدی نقره با 0/7 درصد کاهش به 29/84 دلار آمریکا در هر اونس رسید، که برای اولین بار از اواسط ماه ژانویه تا کنون به قیمتی کمتر از 30 دلار در هر اونس رسیده است. قیمت نقدی پلاتین نیز با 0/3 درصد کاهش به 1526 دلار آمریکا در هر اونس رسیده است و قیمت نقدی پالادیوم با 1/0 درصد کاهش به 653/18 دلار آمریکا به ازای هر اونس رسیده است.

 

منبع www.iTahlil.com:


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا