یزدفردا :در روز معاملاتی جمعه در بازارهای آسیا با توجه به انتظار برای انتشار گزارش مربوط به مشاغل آمریکا و همچنین برگزاری انتخابات در بعضی از کشورهای اروپایی در تعطیلات پایان هفته که احتمالاً بر روی دامنه های اخیر ارزها تأثیر خواهند گذاشت معامله گران در کنار گود ایستاده اند چرا که معاملات ارزهای عمده همراه با فراز و نشیب بوده اند.

پس از آنکه بانک مرکزی استرالیا در بیانیه راهبردی فصلی خود دیدگاه متوازنی را در مورد رشد اقتصادی کشور ارائه نمود و نشانه ای مبنی بر تعجیل در اجرای تسهیل پولی بیشتر نشان نداد دلار استرالیا کمی با افزایش مواجه شده است. دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا از سطح 1/0258 دلار پیش از اعلام بیانیه بانک مرکزی استرالیا و قبل از آنکه مجدداً دچار کاهش شده و عقب نشینی کند در بالاترین سطح روزانه خود به سطح 1/0281 دلار رسید.

در ساعت 5 و 30 دقیقه به وقت گرینویچ دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا در سطح 1/0261 قرار داشت.

آلکس سینتون، معامله گر ارشد گروه بانکداری استرالیا و نیوزلند، در مورد بیانیه بانک مرکزی استرالیا می گوید که قطعاً این بیانیه سهل گیرانه است اما نه به میزانی که بازار برای سوق یافتن بر اساس روند نزولی به سوی سطوح جدید به آن نیاز داشت.

طبق اعلام بانک مرکزی استرالیا رشد اقتصادی تا این زمان از سال جاری متعادل بوده است و پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی پایان سال خود را از 3 تا 3/5 درصد به 3 درصد کاهش داده است. اما هیچ اشاره ای به زمان کاهش نرخ بهره در آینده نکرده است.

حجم معاملات در روز جاری اندک می باشد چرا که بازارهای ژاپن به دلیل تعطیلات طولانی گلدن ویک (Golden Week) بسته هستند.

گزارش صورت حساب حقوقهای پرداختی بخش غیر کشاورزی آمریکا که قرار است در ساعات بعدی روز جاری منتشر گردد مورد توجه دقیق ناظران بازار قرار دارد. خوانش ضعیف این گزارش می تواند باعث افزایش ارزش یورو و ارزهای ریسک دار گردد چرا که باعث افزایش انتظارات در مورد اجرای دور دیگری از تسهیل پولی توسط فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) خواهد گردید. ثبت آمار قوی تر از حد انتظارات نیز احتمالاً به افزایش دلار آمریکا کمک خواهد نمود.

جاستین هارپر، متخصص راهبردی آی جی مارکتز (IG Markets) می گوید که تعداد نزدیک 200 هزار در گزارش صورت حساب حقوقهای پرداختی بخش غیر کشاورزی آمریکا می تواند تا حد زیادی باعث کاهش انتظارات برای اجرای دور سوم تسهیل پولی توسط فدرال رزرو گردد و در نتیجه موجب سوق داده شدن نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا به زیر سطح 1/31 خواهد شد.

هارپر می افزاید که در حال حاضر بازار احتمالاً رقم 100 هزار را در نظر گرفته است. ثبت رقم کمتر از این میزان می تواند باعث افزایش روند خرید یورو گردد.

یورو در برابر دلار آمریکا از سطح 1/3152 دلار در اواخر روز معاملاتی پنج شنبه در نیویورک، در روز جاری در ساعت 5 و 30 دقیقه به وقت گرینویچ به سطح 1/3151 دلار رسیده است.

و سرانجام آنکه معامله گران به دقت به انتخابات کشورهای فرانسه، یونان و ایتالیا در تعطیلات پایان هفته توجه خواهند نمود و نگران آن هستند که نتایج این انتخابات باعث تضعیف توافقاتی شود که دولتهای مسئول از آن برای تقویت وضعیت مالی کشورهای اروپایی استفاده کرده اند.

سو ترین، متخصص راهبردی ارشد ارز در بانک سلطنتی کانادا، می گوید که بازارها پیروزی فرانسوا اولاند، نامزد سوسیالیست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در روز یکشنبه را در نظر گرفته اند. انتخابات مجلس یونان نیز می تواند تأثیر بزرگتری در پی داشته باشد.

این متخصص راهبردی ارشد می افزاید که اگر ائتلاف حاکمی که وجود دارد نتواند برنده اکثریت شود دو هفته آینده سستی را در پیش رو خواهیم داشت.

در ساعت 5 و 30 دقیقه به وقت گرینویچ دلار آمریکا در ین ژاپن به سطح 80/19 ین رسید که نسبت به آخرین سطح خود در روز پنج شنبه در نیویورک بدون تغییر باقی مانده است. دلار سنگاپور با بهبود مواجه شده و دلار آمریکا در برابر دلار سنگاپور در مقایسه با سطح 1/2438 دلار سنگاپور در اواخر روز پنج شنبه در نیویورک، در حال حاضر به سطح 1/2417 دلار سنگاپور رسیده است.

شاخص دلار آی. سی. ای – که دنباله روی دلار آمریکا در برابر سبد ارزها می باشد – نیز با تغییر اندک از سطح 79/20 در اواخر روز پنج شنبه در نیویورک، در حال حاضر به سطح 79/19 رسیده است.

 

منبع www.iTahlil.com

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا