نايب اول رئيس فدراسيون فوتبال گفت: کي‌روش به ما گفته 2 ميليارد دلار بدهيد تا تيم ملي اسپانيا را به ايران بياورم.

هادي آيت‌اللهي در خصوص صحبت‌هاي کي‌روش و انتقاد او نسبت به زمان برگزاري ليگ قهرمانان آسيا در مرحله يک هشتم نهايي، وضعيت مالي فدراسيون و ساير موارد فوتبال صحبت‌هاي زير را با خبرنگار ورزشي خبرگزاري فارس انجام داد.

*کي‌روش در مصاحبه‌ با فارس از عزيز محمدي بابت تاريخ ليگ قهرماني آسيا گلايه کرده و معتقد است اين قضيه به ضرر تيم ملي است.

اين مسئله دست عزيز محمدي نيست. او تلاش خود را کرد و بازي‌ها يک هفته زودتر برگزار مي‌شود. به هر حال ما بايد از بين تيم ملي و ليگ قهرمانان آسيا يکي را انتخاب کنيم. ليگ قهرمانان آسيا هر سال برگزار مي‌شود و اگر ما مي‌خواهيم حضور قوي در جام جهاني داشته باشيم بايد از همه بضاعت‌مان استفاده کنيم. کي‌روش هم بابت همين مسئله نگران است و مي‌‌گويد در شروع بازي‌هاي ملي بازيکنان در اختيار تيم ملي باشند. او مي‌گويد بازيکنان در اردو باشند و اگر باشگاهشان بازي داشت به تمرينات باشگاهي بروند.



*اما بعيد است باشگاه‌ها با چنين روشي موافقت کنند.

من فکر مي‌کنم باشگاه‌ها مشکلي با اين مسئله نداشته باشند و با تيم ملي همکاري مي‌کنند. ليگ قهرمانان هر سال برگزار مي‌شود.



*ولي چند وقتي است که تيم‌هاي باشگاهي ما در ليگ قهرمانان ناکام هستند، از طرفي مگر ليگ قهرمانان آسيا مثل بازي‌هاي ملي نيست؟

انشاءالله که امسال تيم‌هاي ما در ليگ قهرمانان آسيا ناکام نيستند. ما نمي‌توانيم همه چيز را با هم بخواهيم چرا که مشکلات عديده‌اي پيش‌ مي‌آيد. بايد اهم و في‌الاهم کنيم تا نه باشگاه‌ها ضرر کنند و نه تيم ملي. بايد رايزني را با باشگاه‌ها شروع کنيم تا مشکلي پيش نيايد. کي‌روش هم بايد با اين مسئله کنار بيايد چرا که ما نهايت تلاش خود را کرده‌ايم تا تيم آماده‌اي داشته باشيم.



*کي‌روش گفته اگر فدراسيون مشکل مالي دارد شماره حساب به مردم بدهد تا به فدراسيون کمک شود.

براي اجراي برنامه‌هايي که وي به فدراسيون داده مشکلي نداريم و تمام برنامه‌هاي ارائه شده توسط فدراسيون انجام مي‌شود.



*يکي از مسائلي که کي‌روش با آن مشکل دارد چمن کمپ تيم‌هاي ملي است؟

در آخرين جلسه‌اي که ما با کي‌روش داشتيم او از وضعيت کمپ تعريف کرد و راضي بود. اگر مشکلي دارد مي‌تواند به ما بگويد تا جاي ديگري را براي تمرينات تيم ملي در نظر بگيريم. من فکر مي‌کنم گاهي اوقات خبرنگاران شيطنت مي‌کنند وگرنه ما با هم مشکلي نداريم.



*اگر فدراسيون فوتبال مشکل مالي ندارد چرا تيم‌هاي بزرگ را براي حضور در ايران دعوت نمي‌کنيد؟

مطمئنا شما بهتر از ما واقف هستيد که براي حضور بهترين تيم‌هاي جهان در ايران يک سري مشکلات و موانع وجود دارد. گاهي هم پيش مي‌آيد که کي‌روش پيشنهاد مي‌دهد که يک تيم بزرگ به ايران بيايد، مثلا گفته بود 2 ميليارد دلار بدهيد تا اسپانيا را به ايران بياورم اما ما بايد همه شرايط کشور خود را بسنجيم.

ما مي‌توانيم در يک کشور ثالث با تيم‌هاي بزرگ بازي کنيم مثل بازي با برزيل و يا روسيه اما براي برگزاري بازي در چنين شرايطي هم يک سري مشکلات داريم. يکي از اين مشکلات اين است که اين تيم‌ها تقويمشان پر است و از يک سال قبل براي خود برنامه‌ريزي کرده‌اند. با اين حال اگر باز کي‌روش فکر مي‌کند تيمي مي‌تواند به ايران کمک کند به ما معرفي کند. هم‌اکنون با 25 فدراسيون مکاتبه کرديم که برخي از آنها جواب دادند و برخي پاسخي نداده‌اند.



*گفته مي‌شود قرار است با تيم ملي توگو بازي کنيم؟

من در جريان اين مسئله نيستم.



*تيم نوجوانان قهرمان تورنمنت قزاقستان شد و ما از مهرماه مسابقات آسيايي را در پيش رو داريم اما هنوز ورزشگاه‌هاي تختي تهران و اکباتان که به کنفدراسيون فوتبال آسيا معرفي شده‌اند آماده نيستند.

قرار است در هفته پيش‌رو جلساتي در همين زمينه داشته باشيم و مشکلات دو ورزشگاه معرفي شده را مشخص کنيم تا زمان برگزاري مسابقات مشکلات برطرف شده باشد. قرارداد مربيان پايه هم آماده است و به زودي امضا مي‌شود.



*2 هفته ديگر ليگ برتر به پايان مي‌رسد و از حالا شايعاتي در خصوص قانون منع ورود دروازه‌بان خارجي به ليگ برتر شنيده مي‌شود و اينکه فدراسيون تصميم دارد به اين قانون ادامه دهد.

قطعا بعد از پايان مسابقات در مجمع سازمان ليگ اين موضوع مطرح مي‌شود. شما اين را در نظر بگيريد که تا به حال سابقه نداشته دروازه‌بان‌هاي ما به عنوان لژيونر فعاليت کنند اما اکنون حقيقي در روسيه مشغول فعاليت شده و يا حامد لک به تازگي پيشنهادي از خارج دريافت کرده است. همه اينها نشان مي‌دهد قانون منع استفاده از دروازه‌بان خارجي باعث سازندگي دروازه‌بان‌هاي ما شده است. اکنون فروزان و گردان هم کانديداي حضور در تيم ملي هستند.



*اما اين قانون باعث شده در فصل نقل و انتقالات قيمت دروازه‌بان‌هاي ايراني به صورت کاذب بالا برود.

کار سازندگي‌اي که شده مهمتر از اين مسئله است. کدام يک از دروازه‌بان‌هاي ما تاکنون توانسته‌اند بالاي 2 ميليارد تومان قرارداد ببندند اما اين قرارداد را حقيقي بسته است. اگر معدل سني دروازه‌بان‌هاي جوان و با آتيه را بگيريد متوجه اين سازندگي مي‌شويد. پس اين قانون مثبت بوده و مورد حمايت هيئت رئيسه فدراسيون هم هست.



*با توجه به مشکلات مالي‌اي که باشگاه‌ها دارند چطور قرار است مجوز حرفه‌اي براي آنها صادر شود؟

سازمان ليگ و بخش صدور مجوز حرفه‌اي در حال برگزاري جلسات هستند تا بعد از مسابقات در مدت 45 روز نتيجه کار را اعلام کنند. براي حل مشکلات مالي باشگاه‌ها بايد يک فکر اساسي کرد. ما از همين حالا بايد به فکر خصوصي‌سازي باشيم تا ديگر دست به دامن دولت نباشيم و خودمان را خلاص کنيم. به همين دليل در حال تنظيم لايحه‌اي هستيم که آن را به دولت و مجلس دهيم تا تکليف تيم‌هاي ما مشخص شود. اکنون ملوان و خيلي از تيم‌هاي ما بلاتکليف هستند و اميدوار هستيم دولت و مجلس اين لايحه را حمايت کنند و ما به سمت کشورهاي توسعه‌يافته حرکت کنيم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا