یزدفردا:رئیس‌جمهور همزمان با گرامیداشت روز ملی خلیج فارس از اطلس خلیج فارس رونمایی کرد

همزمان با روز ملی خلیج فارس و با حضور دکتر محمود احمدی‌نژاد در حاشیه جلسه امروز (یکشنبه) هیات دولت از اطلس خلیج فارس مشتمل بر بیش از 1700 سند معتبر تاریخی اعم از نقشه کارتوگرافی، نقشه‌های دستی بر روی پوست، سنگ، کتب تاریخی و جغرافیایی در جهان درباره تاریخچه خلیج فارس که در اداره اطلاعات جغرافیایی سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح تهیه و گردآوری شده است، رونمایی شد.

به گزارش یزدفردا به نقل از  دولت ،اطلس خلیج فارس حاوی بیش از 1700 سند و نقشه تاریخی با چندین قرن سابقه در مورد تاریخچه و نام خلیج فارس است که بیش از 1200 سند آن متعلق به کارتوگراف‌ها، مورخان، جغرافیدانان، ژئوپلتیسین‌ها و افسران نظامی غیرایرانی از جمله بطلمیوس، اولین کارتوگراف جهان که در اولین نقشه خود نام سینوس پرسکیوس (دریای پارس) را درج نموده، هنری هندیس نقشه‌بردار معروف هلندی که در 32 نقشه و نوشته خود نام خلیج فارس را درج نموده، ژرژ لژرژ یکی از افسران ناپلئون و برخی مورخان برجسته یونانی از جمله نئارخرس قدیمی ترین مورخ یونانی که در 122 مورد از نوشته‌های خود نام خلیج فارس آورده، است.

بسیاری از کسانی که در تهیه این نقشه‌ها و اسناد تاریخی فعالیت کرده‌اند، با ارائه اسناد معتبر تاریخی بر ایرانی بودن نام خلیج فارس و مسایل تاریخی جزایر سه‌گانه و اینکه این جزایر در همه اسناد به عنوان بخش‌هایی از سرزمین بزرگ ایران بوده اشاره و تأکید داشته‌اند.

اطلس خلیج فارس در 6 فصل تهیه و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است:

فصل اول این اطلس مربوط به جغرافیای کلی خلیج فارس و مصرفی اجمالی جزایر و تاریخچه جزایر و حق حاکمیت ایران بر آنان علی‌الخصوص جزیره ابوموسی «گپ سبزو» است.

در فصل دوم، به بررسی نام خلیج فارس در متون عربی و دیگر زبان‌های مختلف پرداخته است، جالب آنکه در تمام زبان‌های رایج دنیا این خلیج به نام فارس خوانده شده است.

در فصل سوم، به بررسی مدارک و اسناد حقوقی خلیج فارس اشاره شده که حق حاکمیت ایران بر جزایر و نام خلیج فارس را اثبات می‌کند، که از بارزترین این اسناد می‌توان به سند استقلال کشور کویت اشاره نمود. در این اطلس تمام شواهد حقوقی بر استنادات حقوقی سازمان ملل با ذکر دقیق محل سند در آن سازمان اشاره شده است.

در فصل چهارم، به معرفی زندگینامه کارتوگرافان بزرگ جهان که در نقشه‌های خود از نام خلیج فارس اشاره کرده‌اند (مانند بطلمیوس، جان اسپید، آبراهام ارتمیوس و...) اشاره شده و پرداخته شده است.فصل پنجم این اطلس اختصاص به نقشه‌های تاریخی خلیج فارس دارد که تا قرن 19 میلادی ترسیم شده است.فصل ششم، مربوط به نقشه‌های خلیج فارس پس از جنگ جهانی دوم است.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا