بهزاد گفت:در زمان حاضر 100 درصد تجهیزات بخش توزیع و 99 درصد تجهیزات بخش انتقال و فوق توزیع برق و همچنین بیش از 90 درصد تجهیزات نیروگاه ها از جمله طراحی، اجرا و نصب و بهره برداری در داخل کشور ساخته می شود

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: وزارت نیرو در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی در جهت رسیدن به مرز خودکفایی کامل در ساخت داخلی تجهیزات برق گام بر می دارد.
به گزارش ایرنا،'محمد بهزاد' اظهار داشت:در زمان حاضر 100 درصد تجهیزات بخش توزیع و 99 درصد تجهیزات بخش انتقال و فوق توزیع برق و همچنین بیش از 90 درصد تجهیزات نیروگاه ها از جمله طراحی، اجرا و نصب و بهره برداری در داخل کشور ساخته می شود.

وی با بیان اینکه در مجموع 96 درصد فعالیت های صنعت برق با استفاده از تجهیزات و توانمندی های داخلی صورت می گیرد،ابراز امیدواری کرد در سال جاری که سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است، صنعت برق کشور به مرز خودکفایی کامل در ساخت تجهیزات و امکانات برسد.

بهزاد سپس با اشاره به بومی سازی سامانه DCS در نیروگاه مشهد، گفت: 100 درصد طراحی و ساخت این سامانه در کشور انجام شده است و در مقایسه با نوع خارجی از کیفیت و قیمت بسیار مناسبی برخوردار است.

به گفته معاون وزیر نیرو سامانه چرخ کرتیس نیروگاه بخار بندرعباس که چرخ آن در سال گذشته شکسته بود و باید نسبت به تعویض آن اقدام می شد، برای نخستین بار به همت متخصصان ایرانی در کشور ساخته شد.

وی با اشاره به تحریم های اعمال شده بر کشورمان اظهار داشت: برای تعمیر چرخ سه راهکار در نظر داشتیم، یکی اینکه قطعه اصلی را از سوی سازنده اصلی، از خارج از کشور وارد کنیم و یا از طریق شرکت های سازنده بزرگ ایرانی مثل مپنا درخواست کنیم که این قطعه را بسازند و آخرین روش اینکه با حمایت وزارت نیرو از سازنده های بخش خصوصی در داخل کشور بخواهیم و کار را به آنها بسپاریم که در نهایت با تلاش مهندسان کشورمان، روش سوم عملی شد.

بهزاد ادامه داد: در زمان حاضر چرخ کرتیس نیروگاه بخار بندرعباس ساخته شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است که دارای کیفیت بسیار خوب و قابل قبول و قیمت آن بسیار پایین تر از نمونه پیشین است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی خاطر نشان کرد: اینگونه فعالیت ها در صنعت برق بسیار زیاد صورت گرفته است و ما خواهان این موضوع هستیم که در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی آنها را افزایش دهیم.

وی همچنین گفت: گاهی به خاطر تحریم های خارجی، لوازم یدکی در اختیار ما قرار نمی گیرد که خوشبختانه وزارت نیرو در این شرایط توانسته است با حمایت از متخصصان و صنعتگران داخلی، این قطعه ها را با قیمت کمتر و کیفیت بالاتر فراهم کند و این امر مایه افتخار و دلگرمی برای صنعت برق کشور است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا