رحیمی گفت: دولت با بکارگیری تمام ظرفیت های موجود، طی سال جاری، حمایت از دامپزشکان را در دستور کار قرار داده است

معاون اول رئیس جمهور، دامپزشکی را عامل مهم امنیت غذایی و سلامت جامعه خواند و گفت: دولت با بکارگیری تمام ظرفیت های موجود، طی سال جاری، حمایت از دامپزشکان را در دستور کار قرار داده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا، 'محمدرضا رحیمی' در هفدهمین کنگره دامپزشکی ایران در سالن همایش های رازی، افزود: متاسفانه امروز حوزه پزشکی تقویت‌ می شود و دامپزشکان کشور کماکان در غربت به سر می برند و اهمیت این رشته و شغل هنوز برای مردم و مسئولان مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه مسئولیت دامپزشکان همچون پزشکان اهمیت دارد اظهارداشت: سازمان دامپزشکی یکی از نهادهای مهم کشور است که بایستی دامپزشکان به بهترین وجه تقویت و مورد حمایت قرار گیرند تا کشور از جهت تولید دام، فرآورده‌های دامی به خودکفایی دست یابد.

وی ادامه داد: هم اکنون با وجود منابع طبیعی و پتانسیل بالای تولید بخشی از محصولات پروتئینی به کشور وارد می شود که در صورت افزایش تولید داخل، ایران می تواند بخشی از محصولات پروتئینی مورد نیاز سایر کشورها را نیز تامین و صادر کند، این در حالی است که هم اکنون کشور برای تامین نیازهای داخل نیز به واردات از سایر کشورها نیاز دارد.

این مقام مسئول گفت: وجود این مشکلات در ابتدا به ضعف وزارت جهاد کشاورزی باز می گردد که باید با ساماندهی بخش کشاورزی این مشکل برای همیشه برطرف شود.

وی به گرانی و ارزانی تولید محصولات کشاورزی اشاره کردو اظهارداشت: هم اکنون برای تولید محصولات کشاورزی برنامه ریزی درستی وجود ندارد و در برخی موارد با افزایش یا کاهش تولید محصولات کشاورزی روبرو هستیم که این امر خود بیانگر ضعف مسئولان در اجرای برنامه ها و سیاست های اجرایی دولت است.

وی تصریح کرد: هم اکنون محصول پیاز در استان هرمزگان با قمیت 90 تومان در هر کیلوگرم از کشاورز خریداری می‌شود، این در حالی است که همین محصول در استان تهران با قیمت 600 تا 700 تومان در هر کیلو گرم به دست مصرف کننده می رسد.

معاون اول رییس جمهوری افزود: ‌هم اکنون دامپزشکی کشور دچار چنین آفتی شده و باید این آفت را از مجموعه دامپزشکی کشور دور کرد.

رحیمی به وجود 25 دانشکده دامپزشکی در کشور اشاره کردو گفت: با توجه به اینکه تاکنون آمار دقیقی از تعداد دامپزشکان مورد نیاز کشور اعلام نشده اما کماکان دامپزشکان بیکار تریبت و از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند.

معاون اول رییس جمهوری گفت: در تلاشیم زمینه استخدام فراغ التحصیلان دامپزشکی در بخش های دولتی و خصوصی فراهم شود.

وی ادامه داد: همچنین در راستای حمایت از دامپزشکان، ارایه تسهیلات بانکی نیز سال جاری نیز در دستور کار دولت قرار دارد.

وی تصریح کرد: در راستای رفع مشکل دامپزشکان باید برای دولت، جامعه دامپزشکان، سازمان دامپزشکی و مردم ارتباط جدیدی تعریف شود تا هرچه سریعتر برای رفع نواقص موجود اقدامات لازم صورت گیرد.

رحیمی ادامه داد: بیماری‌های مشترک زیادی بین انسان و دام وجود دارد که با توسعه سیستم حمل و نقل و تحول در نقل و انتقالات، بیماری‌ها نیز به سرعت بین انسان‌ها و حیوانات شیوع می یابد که در صورت تقویت دامپزشکی کشور سلامت جامعه نیز تضمین می شود.

وی تاکید کرد: در این راستا باید نشست های متعددی توسط ‌بخش خصوصی و سازمان دامپزشکی کشور برای حل مشکلات دامپزشکی برگزار شود و نباید منتظر دولت باشند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا