صالح آبادی گفت: یکی از مسائلی که هفته جاری در سازمان بورس نهایی می‌شود صندوق تضمین تسویه معاملات است که پس از نهایی شدن به سپره گذاری مرکزی ابلاغ می‌شود

رئیس سازمان بورس از نهایی شدن دو دستورالعمل در سازمان بورس از ابتدای سال خبر داد و گفت: صندوق تضمین تسویه معاملات هفته جاری نهایی شده و میزان تضامین و جریمه‌ها بر اساس فرمولی از کارگزاران دریافت می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از شبکه ایران، علی صالح آبادی در خصوص دستورالعمل های جدیدی که در سازمان بورس مورد بررسی قرار گرفته اظهار داشت: یکی از مسائلی که هفته جاری در سازمان بورس نهایی می‌شود صندوق تضمین تسویه معاملات است که پس از نهایی شدن به سپره گذاری مرکزی ابلاغ می‌شود.

وی افزود:‌ با راه‌اندازی این صندوق تأخیر در تسویه‌ معاملات به حداقل و حتی به صفر نزدیک می‌شود و همچنین، بخشی از تخلفات ناشی از تأخیر در تسویه معاملات نیز کاهش و مشتریان در روز مقرر پول خود را دریافت کنند.

رئیس سازمان بورس در پاسخ به این سوال که توسط چه کسانی این وجه در این صندوق سپرده می‌شود، گفت: وجه این صندوق توسط کارگزاران سپرده می‌شود و این پول نیز بر اساس یک فرمولی که در دستور العمل این صندوق ذکر شده از کارگزار دریافت خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: برای دریافت وجه از کارگزارن حجم معاملات آنها طی سه ماه گذشته بررسی و بر اساس فرمولی که وجود دارد از هر کارگزاری مبلغی به عنوان تضمین در صندوق دریافت می‌شود.

دریافت جریمه به صورت تصاعدی از هر کارگزار در قبال تسویه به موقع

صالح آبادی تأکید کرد:‌ زمانی که هر کارگزاری نتوانند در موعد مقرر تسویه انجام دهند این صندوق از طرف کارگزار پول را پرداخت می‌کند ولی بعد از تسویه، کارگزار باید پول را همراه با جریمه به صندوق پرداخت کند. جریمه نیز بر اساس فرمول خاصی دریافت می‌شود. همچنین، هر چه تأخیر در بازگشت پول به صندوق بیشتر شود مبلغ جریمه به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه این صندوق منبع تأمین مالی کارگزاران نیست، تصریح کرد:‌ هدف از تشکیل این صندوق این است که اگر کارگزاری نتوانست ساعت 10 روز مقرر تسویه را انجام دهد صندوق این وجه را پرداخت و به ازای هر ساعت تأخیر در بازگشت آن به صندوق، کارگزار جریمه می‌شود اما مهم این است که تسویه در موعد مقرر انجام می‌شود.

نهایی شدن دستورالعمل تهیه صورت‌های مالی

وی با اشاره به دستور العمل تهیه صورت‌های مالی آتی نمونه گفت: این دستورالعمل در هیئت مدیره سازمان بورس تصویب و به زودی به شرکت‌های ابلاغ می‌شود. در این دستورالعمل اقلامی که شرکت‌‌ها برای بهای تمام شده و فروش شرکت و یا سایر مواردی که در صورت‌های مالی شرکت و سود و زیان آنها اثر دارد به ریز دیده شده است که با ارائه این فرم به شرکت‌‌ها از این پس باید اطلاعات و پیش بینی‌های خود را بر اساس آن اعلام کنند.

به گفته رئیس سازمان بورس، با اجرایی شدن این دستورالعمل سطح تحلیل بازار افزایش و مشتریان راحت‌تر می‌توانند آینده شرکت‌ها را پیش‌بینی کنند.

شفافیت در ارائه معاملات شرکت ها با اشخاص وابسته و اختیار اعتراض سهامداران بزرگ

صالح آبادی با اشاره به دستور العمل معامله شرکت‌‌ها با اشخاص وابسته گفت: این سومین دستورالعملی است که در سال جدید در سازمان بورس نهایی شده و بر اساس آن شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس، باید در خصوص معاملاتی که با اشخاص وابسته دارند در چاچوب این دستورالعمل افشا کنند.

وی افزود: این افشاء باید به نحوی باشد که اطلاعات مفیدی در اختیار سرمایه گذار قرار گیرد و باید مشخص شود اگر شرکتی با اشخاص وابسته یا شرکت مادر تخصصی خود در بورس معامله انجام می‌دهد به صورت کامل اطلاعات به سهامداران اعلام شود.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: اگر سهامداری بیش از 5 درصد سهام شرکتی ‌را داشته باشد و به معاملاتی که شرکت با اشخاص وابسته خود انجام می‌دهد معترض باشد، می‌توانند اعتراض را به سازمان بورس ارائه کند.

وی ادامه داد: سازمان بورس نیز از طریق کارشناس رسمی یا حسابرسی ویژه نسبت به منصفانه بودن یا نبودن معامله اقدامات و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و در صورتی که منصفانه نبودن آن مشخص شد، نتیجه به مجمع یا مراجع ذی صلاح اعلام می شود و آنها در مورد آن معامله تصمیم گیری می کنند. بر این اساس با این اقدام معاملات شرکت‌ها با اشخاص وابسته شفاف‌تر می‌شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا