علی اکبر اولیا گفت: نامه شکایت ۲۱ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از آقای احمدی‌نژاد در دست رئیس مجلس است و منتظر بررسی و عملیاتی شدن این نامه از سوی هیئت رئیسه .

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی ، در رابطه با اینکه چرا شکایت نمایندگان به صورت طرح سوال و یا استیضاح در مجلس پیگیری نشده است، بیان کرد: سوال از رئیس جمهور یک فرایند طولانی دارد چرا که باید نمایندگان در راستای طرح سوال امضا کنند و پس از امضا و آماده شدن و اعلام وصول در صحن، رئیس جمهور یک ماه فرصت دارد تا برای پاسخگویی به مجلس بیاید و وی با حضور در صحن در مقابل نمایندگان پاسخ مثبتی نمی‌دهد.

نماینده مردم یزد و صدوق در مورد هدف نمایندگان شکایت کننده از رئیس جمهور به قوه قضاییه، اظهار داشت: شکایت ۲۱ نفر از نمایندگان از رئیس جمهور بر پایه پاسخ‌های آقای احمدی‌نژاد به سوال نمایندگان در صحن علنی مجلس در چهار محور تدوین شده است که بخش نخست بخش توهین به نمایندگان خوانده شده و در بخش دوم از رییس‌جمهوری به دلیل بیان مطالب خلاف واقع شکایت کرده‌اند و برخی از این مطالب خلاف واقع را مثال زده‌اند.

وی در ادامه اذعان داشت: همچنین نمایندگان از اظهار بی‌اطلاعی احمدی‌نژاد از سفر منوچهر متکی به عنوان وزیر امور خارجه به سنگال تا صفر اعلام کردن موجودی حساب ذخیره ارزی در شکایت خود بیان کرده‌اند.

اولیاء در راس امور ندانستن مجلس را بخش سوم شکایت نامه نمایندگان دانست و افزود: استنکاف از اجرای قوانین مطرح شده در سوال از رییس جمهور و قانون ندانستن بعضی از قوانین مصوب بخش پایانی شکایت می‌باشد.
نماینده یزد و صدوق بیان کرد: نحوه رسیدگی به شکایت نامه نمایندگان به وضوح در قوانین آمده شده است و هیئت رئیسه می‌باست در طبق آیین نامه داخلی سوگندی که خورده‌اند پایبند باشند.

وی در رابطه با روال طی شدن نامه شکایت نمایندگان از احمدی‌نژاد گفت: طبق ماده ۲۳۳ آیین نامه داخلی مجلس هرگاه حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شؤونات و نقض یا استنکاف از اجراء قانون یا اجراء ناقص قانون توسط رئیس جمهور و یا وزیر و یا مسؤولین دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌شود و کمیسیون حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز موضوع را رسیدگی و درصورت وارد بودن گزارش خود را از طریق هیأت‌رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا