یزدفردا :واحد تامين خبر يزدفردا"باستان‌شناسان معتقدند در صورت يافتن محل مسجد جامع قديم يزد، هسته اوليه اين شهر تاريخي شناسايي مي‌شود. آن‌ها براي يافتن بقاياي اين مسجد قديمي محوطه اطراف مسجد شيخي‌ها و دوازده امام را بررسي مي‌كنند.

: باستان‌شناسان معتقدند در صورت يافتن محل مسجد جامع قديم يزد، هسته اوليه اين شهر تاريخي شناسايي مي‌شود. آن‌ها براي يافتن بقاياي اين مسجد قديمي محوطه اطراف مسجد شيخي‌ها و دوازده امام را بررسي مي‌كنند.
توسعه شهر يزد در دوره‌هاي گوناگون تاريخي روي داد و اين شهر در دوره‌هاي متعدد داراي مساجد جامع مختلف بود. از آن جا كه آثار و بناهاي يك شهر نحوه شكل‌گيري آن شهر را نشان مي‌دهند، این آثار لكه‌هاي تاريخي گويايي در شناسايي تاريخ آن شهر محسوب مي‌شوند.
"مجتبي فرهمند"، معاون پايگاه پژوهشي يزد گفت: «يافتن محل مسجد جامع قديم در ادامه پروژه باستان‌شناسي شهري يزد انجام مي‌شود و هدف از آن به دست آوردن تاريخ دقيق و نحوه شكل‌گيري شهر يزد است.»
به گفته او از اين مسجد چندين بار در اسناد تاريخي شهر يزد ياد شده است و بر اساس همين اسناد مسجد جامع قديم در هسته اوليه يزد بنا شده بود.
مطالعات باستان‌شناسي شهري يزد با هدف شناخت دقيق هويت تاريخي و نحوه شكل‌گيري اين شهر انجام مي‌شود.
باستان‌شناسان معتقدند قدمت اين شهر بيشتر از تاريخ آثار موجود در سطح شهر است و براي يافتن لايه‌هاي مختلف شهر بررسي‌هاي باستان‌شناسي را ضروري مي‌دانند.
كارشناسان براي مطالعات باستان‌شناسي شهري، برخي از ابنيه و محوطه‌هاي تاريخي را كه در برگيرنده اطلاعات مهمي هستند به عنوان مبدا تاريخي مطالعات خود در نظر مي‌گيرند. در حال حاضر 5 گمانه در محله فهادان براي انجام اين بررسي‌ها در نظر گرفته شده است.
شهر يزد از جمله شهرهاي تاريخي ايران است كه بافت تاريخي آن تا حد زيادي سالم مانده است. سازمان ميراث فرهنگي و پايگاه پژوهشي يزد در حال آماده‌سازي پرونده‌هاي تاريخي اين شهر براي ثبت آن در فهرست آثار ملي و جهاني هستند.
محدوده‌اي كه براي ثبت ملي در نظر گرفته شده شامل بافت تاريخي شهر يزد و روستاهاي اطراف آن است كه اكنون جزيي از شهر شده‌اند. اين محدوده‌ها قدمتي از دوره پيش از قاجار تا زمان قاجار دارند




  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا