گسترش روابط ایران و نیجریه در سایه تعاملات مبتنی بر عدالت

 حمید صافدل در اختتامیه کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و نیجریه با اشاره به تدوین سند نهایی این اجلاس و امضای آن از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و وزیر امور خارجه نیجریه گفت: تشویق و حمایت از سرمایه گذاری‌های متقابل در دستور کار اصلی این کمیسیون قرار گرفته بود که خوشبختانه توافقاتی در این زمینه حاصل شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: روابط اقتصادی ایران و نیجریه اگرچه آهنگی کند دارد اما این روابط مبتنی بر عدالت و برابری است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید صافدل در اختتامیه کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و نیجریه با اشاره به تدوین سند نهایی این اجلاس و امضای آن از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و وزیر امور خارجه نیجریه گفت: تشویق و حمایت از سرمایه گذاری‌های متقابل در دستور کار اصلی این کمیسیون قرار گرفته بود که خوشبختانه توافقاتی در این زمینه حاصل شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود:‌موافقتنامه حمل و نقل هوایی، موافقتنامه استرداد محکومان به حبس بین ایران و نیجریه از اهم توافقات انجام شده در چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور بود.

وی تصریح کرد: همچنین قرار بر این است که در زمینه‌های تجاری صنعت، معدن و همکاری‌های مالی و بانکی در قالب این توافقنامه بیش از گذشته انجام گیرد.

صافدل همکاری در زمینه تکنولوژی صنعت و معدن و موافقت با تبادل کالا و خدمات در بازار هر دو کشور و کشورهای ثالث از دیگر موارد تفاهم شده میان دو وزیر است.

وی با اشاره به توافق برای همکاری‌های مشترک میان ایران و نیجریه در زمینه مسکن و صدور خدمات فنی و مهندسی گفت:‌تلاش شده تا در زمینه شیلات و آبزیان پروری نیز در قالب این توافقنامه اقدامات مشترکی صورت گیرد.

به گزارش مهر، همکاری در زمینه دارو، واکسن، سرم و تجهیزات پزشکی نیز از جمله دیگر توافقات انجام شده در این کمیسیون مشترک بود.

همچنین در ادامه ویولا آنگولیری وزیر امور خارجه نیجریه نیز با اشاره به زمینه‌های همکاری مناسب میان ایران و نیجریه گفت: اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور شاهدی بر این مدعات است که این آمادگی در ایران برای گسترش روابط با نیجریه وجود دارد.

وی افزود: بر این باورم گام‌هایی که در جریان این کمیسیون مشترک از سوی مقامات دو کشور صورت گرفته باید از طرف مقامات اجرایی با جدیت پیگیری شود.

وزیر امور خارجه نیجریه از برگزاری پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور سال 2013 در ابوجا خبر داد.

همچنین در ادامه مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز با اشاره به سند همکاری مشترک ایران و نیجریه که در 10محور اساسی تدوین شده اظهار داشت: این سند شامل محورهای اقتصادی، بانکی، کشاورزی و بهداشتی بوده و طیف گسترده‌ای از زمینه‌های همکاری را میان دو کشور بسترسازی می‌کند.

وی ادامه داد: ایران و آفریقا نوعی نگاه همکاری در زمینه‌های مشترک با هم دارند که همکاری عادلانه در شرایط برابر و مستمر را پیگیری می‌ کند.

غضنفری گفت: به همین دلیل اگرچه آهنگ روابط اقتصادی ایران و نیجریه کمی آهسته است اما در مقابل این روند مبتنی بر عدالت و برابری است.

به اعتقاد وی حضور وزیر امور خارجه نیجریه در ایران نشان داد روابط سیاسی دو کشور در حد مناسبی بوده و هر دو طرف خواستار گسترش روابط هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار امیدواری کرد تا اجلاس بعدی کمیسیون مشترک ایران و نیجریه با حضور پررونق بخش خصوصی دو کشور برگزار شود.
 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا