علی اکبر اولیاء یکی از امضاءکنندگان طرح اصلاح ماده 197 آئین نامه داخلی مجلس گفت: «متاسفانه نمی دانم امروز چه شد که این غفلت صورت گرفت و همه همکاران هم ناراحت بودند از اینکه این اتفاق افتاده است و همه اعلام کردند که ما دقیقا متوجه نشدیم درباره کدام موضوع داریم رای گیری می کنیم.»

در حالی که نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز با 138 رای موافق با دو فوریت طرحی برای اصلاح ماده 197 آئین نامه داخلی در راستای اصلاح شیوه طرح سئوال از رئیس جمهور و استیضاح رئیس جمهور موافقت کرده بودند؛ امروز با 130 رای موافق و تنها با دو رای کمتر با کلیات این طرح مخالفت کردند.
 
برای تصویب این طرح موافقت دو سوم نمایندگان حاضر در مجلس نیاز بود. در حالی که 197 نماینده در مجلس حاضر بودند تنها 159 نفر در رای گیری شرکت کردند و بدین ترتیب موافقت 132 نفر برای تصویب این طرح مورد نیاز بود که با 130 رای موافق این طرح ملغی اعلام شد. پس از آن بود که عده ای از نمایندگان به نحوه در دستور کار قرار گرفتن طرح توسط هئیت رئیسه اعتراض کردند.

علی اکبر اولیا عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «بدنبال تصویب دوفوریت طرح اصلاح آئین نامه موضوع سوال از رئیس جمهور، امروز قاعدتا طرح باید در دستور قرار می گرفت تا ابتدا کلیات طرح و سپس پیشنهادات و غیره مطرح شود.»

نماینده مردم یزد و صدوق ادامه داد: «متاسفانه هیئت رئیسه مجلس غفلتی کردند و زمان قرار گرفتن این طرح در دستور کار را با شکل مناسبی اعلام نکردند و حداقل ها تامین نشد. بدین صورت که قاعدتا باید یکی از امضاکنندگان طرح درباره آن توضیح می داد. دیروز در مورد فوریت آن و امروز در مورد اصل طرح صحبت می شد و سپس نمایندگان موافق و مخالف صحبت می کردند و سپس رای گیری می شد.»http://www.yazdfarda.com/media/news_img/image_49271.jpeg

وی افزود: «متاسفانه هیئت رئیسه هیچ اطلاع رسانی نکردند که نمایندگان آماده باشند و فرصت و تاملی صورت بگیرد که این موضوع در دستور قرار گرفته است چرا که نمایندگان فکر می کردند هنوز روال بحث قبلی است و خیلی حساسیت نشان ندادند. این موضوع باعث شد بدون آنکه هیچگونه بحثی درباره این طرح صورت بگیرد و در حالی که اکثر نمایندگان هم متوجه نبودند که این اصلاح آئین نامه معطوف به چه موضوعی است و این را هم هیئت رئیسه اعلام نکردند که موضوع بحث ما دقیقا چیست، با رای گیری به عمل آمده تعداد رای موافق با طرح برای رسیدن به دو سوم آراء دو رای کم آورد و بدین ترتیب طرح رای نیاورد.»

مهندس اولیاء که خود یکی از امضاکنندگان طرح مذکور می باشد گفت: «سپس با رایزنی هایی که با دوستان کردیم قرار شد بر اساس ماده 133 ما با پنجاه امضاء درخواست به جریان افتادن مجدد طرح را داشته باشیم. چون ماده 133 می گوید هرگاه طرحی رای نیاورد بدون تغییر اساسی تا شش ماه آینده قابل طرح مجدد نخواهد بود مگر آنکه در این باره پنجاه نفر از نمایندگان درخواست کتبی کنند و مجلس هم به آن رای بدهد. این رایزنی ها انجام شد و بیش از پنجاه امضاء هم جمع آوری شد و مجلس به قرار گرفتن مجدد این طرح در دستور رای داد. ما هم بلافاصله طرح جدید را تهیه و تقدیم هئیت رئیسه کردیم و قرار شد که انشاءالله روز یک شنبه اگر وقت استیضاح وزیر کار با این طرح تداخل پیدا نکند در دستور قرار بگیرد و گرنه سه شنبه مطرح خواهد شد.»

وی تصریح کرد: «چون این طرح دوفوریتی است و مجوز آن را هم گرفته ایم اگر روز یک شنبه مطرح نشود، روز سه شنبه حتما مطرح خواهد شد. متاسفانه نمی دانم امروز چه شد که این غفلت صورت گرفت و همه همکاران هم ناراحت بودند از اینکه این اتفاق افتاده است و همه اعلام کردند که ما دقیقا متوجه نشدیم درباره کدام موضوع داریم رای گیری می کنیم.»

اولیاء در پاسخ به این سوال که آیا جنابعالی تعللی که از سوی هئیت رئیسه صورت گرفت را تعمدی تشخیص دادید؟، گفت : «نه. بعید می دانم. چون خود آقای لاریجانی اهل این حرف ها نیستند. اجازه بدهید که این بدبینی را نداشته باشیم. چون شاید خیری در آن بوده و همه دوباره حساس شدند که انشاالله اینبار مسئله حل شود.»

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا