محمد حسین دهستانی اردکانی


راه ، يكي از مهمترين اركان مسافرت است كه نقشي تعيين كننده در كيفيت سفر دارد. بحمدلله طي چند دهه اخير براي توسعه و بهبود كيفيت راههاي كشور اقدامات بسيار خوبي انجام شده است.
يكي از مهمترين مسيرهاي ارتباطي استان هاي كرمان و يزد و اصفهان به شمال كشور مسير چوپانان – دامغان است كه بدليل كوتاه بودن مسير با استقبال بسيار خوبي مواجه شده است. مسير مذكور در حوزه استحفاظي سه استان يزد ، اصفهان و سمنان قرار دارد.
كساني كه از مسير مذكور استفاده نموده اند اذعان دارند كه كيفيت آن بخش از مسير كه در حوزه استحفاظي يزد قرار دارد در مقام مقايسه با كيفيت بقيه مسير ، بسيار نامطلوب است.
بعنوان مثال ، در مسير چوپانان به اردكان از 100 كيلومترمانده به اردكان فقط يك عدد تابلوي متوسط با عنوان " دست اندازهاي متوالي بطول 40 كيلومتر" نصب گرديده كه اولا بنظر مي رسد حداقل مي بايست در فواصل متعددي تكرار مي شد تا اهميت موضوع را براي رانندگان مسير گوشزد نمايد ودوما اينكه با توجه به ابعاد تابلو معلوم نيست چند درصد از رانندگان بتوانند بدرستي آن را ببينند ( خصوصا بهنگام رانندگي در شب )
بنده مدتهاست كه از اين مسير براي تردد استفاده مي كنم و به جرات مي گويم كه اين تابلو چند سالي است كه در اين مسير نصب شده و هنوز تعميرات اساسي آن انجام نشده است كه جاي تاسف بسيار دارد و بنده نيز به بركت راهنمايي و مشورتي كه با رانندگان مسير دارم از عدم سلامت راهها اطلاع كسب نموده و برنامه سفرم را طوري تنظيم مي نمايم كه خرابي مسير كمتر غافلگيرم نمايد.
درطول اين مسير 40 كيلومتري با انواع چاله چوله و خرابي مسير مواجهيد كه خطرات بسياري را براي رانندگان و مسافرين بهمراه دارد و حداقل آن ، خسارت وارده به وسايل نقليه است كه در طول مسير مرتبا يا ضربه مي خورند و يا بالاجبار بايد ترمز و كلاچ بگيري تا از افتادن در خرابي هاي مسير در امان باشي.
براي اثبات ميزان خسارت و لطمات وارده به وسايل نقليه فقط كافي است آمار روزانه جرثقيل هاي عبوري از همين مسير كوتاه كه براي انتقال وسايل نقليه سانحه ديده عازم مي شوند را استخراج نماييد.
بعنوان مثال از ساعت 5 تا 6 بعد از ظهر روز جمعه 4/ 1/91 كه بنده از اين مسير تردد داشتم با دو فقره واژگوني اتومبيل مواجه شدم كه جرثقيل هاي اعزامي در مسير در حال حمل آن بودند.
اگر عدم مرمت مسير بدليل كمبود بودجه است پس چرا بقيه مسير كه در حوزه ساير استان هاست از كيفيت بسيار خوبي برخوردار است؟!
عاجزانه از مسئولين محترم استان خواهشمند است اولا براي حفظ جان هموطنان و دوما براي حفظ و ارتقاي وجهه خوب يزديها هم شده ضمن عبور از مسير اعلامي نواقص را با تمام وجود احساس نموده و اقدام عاجلي براي رفع آن معمول دارند.
اجركم عندالله

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا