یک کارشناس حوزه ادبیات و شعر گفت: مساجد به عنوان نهاد اسلامی دینی باید بتوانند آشتی خود را با هنرمندان روز به روز بیشتر کنند؛ چراکه بدین واسطه اعتمادها افزایش یافته و امنیت خاطر جامعه ارتقا می‌یابد.

 

 
یک کارشناس حوزه ادبیات و شعر گفت: مساجد به عنوان نهاد اسلامی دینی باید بتوانند آشتی خود را با هنرمندان روز به روز بیشتر کنند؛ چراکه بدین واسطه اعتمادها افزایش یافته و امنیت خاطر جامعه ارتقا می‌یابد.

صابر ساده در گفتگو با ستاد خبری دبیرخانه دایمی جشنواره بزرگ جوانان مساجد کشور، هنر و فرهنگی دینی را دارای تعاریف متعددی دانست و افزود: هر چند تعاریف متفاوتی در این مقوله ارایه می‌شود، اما همه آن‌ها در راستای دین می‌توانند بیان شوند. 
وی با بیان این‌که هنر یعنی هاتف غیبی و شمه‌ای که از سمت خدا بر دل انسان عاشق می‌تابد، افزود: این هاتف غیبی، ذات آن موجود را به حرکت درمی‌آورد؛ اما فرهنگ، تاریخچه این هنر است. یعنی گستره زمانی این هنرها در پهنه روزگار و با تعاریفی که از دین و آیین اسلام می‌شناسیم، می‌توانیم به این همسوگرایی برسیم؛ هر چند این تعاریف به تعداد انسان‌ها متغیر است.
 
ساده ادامه داد: هر چند هنر امروزی در راستای هنر جهانی دچار تغییر شده، اما جوهره هنر همان است که بوده و همان خواهد بود؛ از طرفی، امروز مسئولان مساجد باید تلاش خود را دوچندان کنند تا بتوانند با عرضه و ارایه هنر دینی در برابر حربه‌های دشمنان بایستند و جامعه را از تحریف مساجد به عنوان نهاد اسلامی و دینی حفظ کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه مساجد به عنوان نهاد اسلامی دینی باید بتوانند آشتی خود را با هنرمندان عصر امروز بیشتر کنند، گفت: در چنین شرایطی است که یک بیعت مشترک به وجود آمده و به مدینه فاضله نزدیک می‌شویم.
 
ساده اظهار داشت: اگر به دین اسلام به تعبیر یک حرکت فرهنگی بنگریم، به طور حتم نگرش ما دچار تغییر خواهد شد و خواهیم فهمید که دین، خود یک فرهنگ است و بنده معتقدم این نشانه تمدن است و جامعه بی‌دین در جاهلیت و توحش به سر می‌برد.

وی با تاکید بر اینکه دین یک فرهنگ مستغنی‌ است که فرهنگ‌سازی می‌کند، گفت: دین باید در عرصه‌های هنری و فرهنگی حضور کامل و بارز داشته باشد، اما این حضور باید به دست اهالی صاحب بصیرت باشد تا جامعه در طول زمان‌های مختلف به سمت پیشرفتی در راستای دین حرکت کند.
 
وی با اشاره به فراگیر بودن این جشنواره در تمام رشته‌های فرهنگی هنری تاکید کرد: نکته‌ای که آزاردهنده است، شکاف عمیقی است که میان اهالی هنر و مردم رخ داده و دلایلش در این مجال نمی‌گنجد و متاسفانه شکافی عمیق‌تر از شکاف اول میان خود اهالی هنر است که این افسوس دارد.
 
این کارشناس حوزه ادبیات و شعر افزود: اگر همین اهالی هنر به وفاق برسند، می‌توان به جامعه‌ای آرمانی رسید و اگر این وفاق را به دنیا تعمیم دهیم، به کشف‌های مهمی در هنر دینی خواهیم رسید.
 
وی ادامه داد: جوانان معدن انرژی هستند و اگر در این دوره گسترده تبلیغات ضد دینی، مساجد و هنرمندان دست اتحاد به یکدیگر ندهند، باید فاتحه انسانیت را خواند؛ اما خوشبختانه سعی شده که این اتحاد هر چه سریع‌تر و محکم‌تر برقرار شود و مدام به سمت بیشتر شدن حرکت کند.

ساده،نمونه بارز این اتحاد را برگزاری جشنواره جوانان مساجد دانست و ابراز امیدواری کرد که با روزافزونی این جشنواره‌ها به این اتحاد و وحدت نزدیک‌تر شویم.
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا