شهركرد- ماشین های سواری تا دامنه طبیعت یا آستان بهار هم بالا آمده بودند حتی در پای درخت، آنجا كه شكوفه ها در آرزوی شكفتن بودند.


مردم آمده بودند در كنار طبیعت تا نان داغی و كبابی و دوغی را نوش جان كنند و برخی ها نیز ترجیح دادند با نوشابه های سرد، روز بهاری خود را به سر كنند.

همه آمده بودند و جای سوزن انداختن نبود، البته كسی برای سوزن انداختن به سیزده بدر نیامده بود، بعضی ها آمده بودند برای انداختن بطری های پلاستیكی نوشابه و آب معدنی، در دل طبیعت كه موفق نیز شدند.

برخی تا می توانستند قلیان چاق كردند و دودش را به خورد طبیعت دادند تا بوی كباب جوجه و چنجه مرغ ، ادویه زده و زعفران كشیده، هم جا عطر افشان شده باشد.

كسی چه می داند شماره شناسنامه گندم چیست یا گروه خونی گل آفتاب گردان كدام است و این درخت بید آیا پسرعموی سپیدار نیست؟

ابر و باد و مه خورشید و فلك در كارند تا تو نانی به كف آری و به غفلت نخوری و شاید تاویل آن به لهجه بهاری طبیعت می شود، هیچ جزیی از طبیعت بدون حكمت و دلیل بوجود نیامده و همه اجزای طبیعت برای خدمت به انسان در حركت اند.

همین درخت كه دود كباب و زغال چوب های جنگلی به چشمش می رود، خانه روزهای گرم و سرد خانه كنجشگ هاست، سایه گستر گرمای تابستانی است و با دست خویش اكسیژن را مهربانانه در هوا منتشر می كند تا كسی احساس نفس تنگی نكند.

بچه ها آمده اند تا سیزده خود را بدر كنند و البته كمی هم از بطری های پلاستیكی نوشابه و دوغ و لوازم پلاستیكی دیگر را بدر كنند و آن را در آب بیندازند و یا در كنار درخت پرت كنند و بعد هم بروند.

برخی سیزده بدر امسال، جای نشیمن سال گذشته نرفتند چون می گفتند آنجا سرسبزی پارسال را ندارد و خشك شده و ناراحت بودند از اینكه این قسمت از كناره های رودخانه چرا خشك شده است.

در فصل بهار، طبیعت سخاوتمندانه هرچه را در دل دارد را با همه قسمت می كند و مردم نیز در سرآغاز بهار به طبیعت با زبان سبز سبزه هاشان سلام می دادند و با انداختن سبزه در آب در باروری زمین شریك می شدند.

اما در پس گذر زمان، آیین های سنتی سیزده بدر نیز رنگانگ و كوتاه گذر می شود و سیزده بدرهای امروزی درون چادرهایی به نازكای برگ گل كه به یك نسیم هم بند نیستند و بوی قهوه و نسكافه و 'ماحصل' میوه ای قلیانهاست به پایان می رسد.

سیزده بدرهای امروزی بدون دوربین های دیجیتالی برای ثبت لحظه های دور هم بودن یا نبودن، انگار امكان پذیر نیست و صدای دالبی و مولتی مدیای ضبط صوت های چند باندی خودروهای رنگارنگ آرامش طبیعت و بهار را برهم می زند.

صدای موسیقی ناسازگار با ملودی طبیعت از حقلوم ضبط صوت خودورها پراكنده می شود و زنگ و ریتم تلفن های همراه در دامن كوه جایگزین صدای خوش الحان بلبل و چكاوك می شود و بادبادك های رنگین به جای پرستوها در آسمان چرخ می خورد و بر بال باد سواری

می كنند.

جعبه های پلاستیكی جای درختان را تنگ می كنند و بوته ها ترجیح می دهند سكوت كنند، تا كام كسی در روز طبیعت تلخ نشود و رودها می روند و به ماهی های قرمز كوچك تنگ، زیرچشمی نگاه می كنند.

ما سرخوش دوری از هیاهوی زندگی ماشینی در تفریح روزانه در دامن طبیعت، دوباره به خانه بر می گردیم و انگار فراموشان مان شده بود، برای چه به دامن طبیعت رفته بودیم.

آنها آمده بودند در دل طبیعت تا ساعاتی را فارغ از زندگی ماشینی سپری كنند، اما صدای بوق ممتد ماشین ها و صدای پرت كردن بطرهای نوشابه، سكوت طبیعت را خطی خطی می كرد.

یكی از متخصصان محیط زیست می گوید: با سوزاندن یك بطری نوشابه خانواده، 57 ماده شیمیایی مضر برای طبیعت در هوا آزاد می شود و تحقیقات نشان می دهد تقریبا 16 درصد وزن زباله ها را پلاستیك تشكیل می دهد، كه حدود 35تا 40 درصد از حجم زباله را به خود اختصاص داده است.

' امید رضامند ' در گفت وگو با ایرنا افزود: زمانی كه مواد پلاستیكی در هوای باز و آزاد رها شده و یا حتی در محل دفن زباله ها ریخته می شود، صدها سال طول می كشد تا این گونه مواد تجزیه شود.

به گفته وی، پلاستیك، پسماندی است كه از لحاظ انرژی بسیار با صرفه عمل می كند و این در حالی است كه انرژی خیلی كمتری برای ساخت یك بطری پلاستیكی نسبت به ساخت بطری شیشه ای مصرف می شود.

این متخصص بیوتكنولوژی محیط زیست معتقد است: از آنجایی كه پلاستیك ها سبك هستند، انرژی كمتری برای حمل و انتقال آنها مصرف می شود، گرچه پلاستیك ها بطور كلی سبك هستند، ولی دفع آنها در محل های دفن زمینی، گزینه خوبی نیست.

رضامند اظهارداشت: بازیافت و زباله سوزی دو روشی است ، كه كاربری این روش ها، موجب بازپس گیری برخی ارزش های پلاستیك می شود و بازیافت، موجب بازیابی موادخام می شود و می تواند در ساخت دوباره اقلام پلاستیكی به كارآید.

وی یادآور شد: زباله سوزی موجب بازیابی انرژی شیمیایی می شود كه می تواند به منظور تولید بخار و الكتریسته به كار رود، در صورتی كه دفن زمینی پلاستیك، هیچكدام از این مزایا را دربر ندارد، افزون براین، دفن بهداشتی پلاستیك به معنی دفن همیشگی است، چرا كه این نوع پسماند تجزیه نمی شود.

به گزارش ایرنا، بیشتر مردم در سیزده بدر از ریختن زباله به خصوص ریختن بطری های پلاستیكی به صورت جدی خودداری كردند، اما تعدادی انگشت شمار نیز اقدام به ریختن زباله های پلاستیكی در محیط زیست كردند، درست مثل پارسال سیزده بدر.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا