گروهی زرتشت را به معنی دارنده شتر زرین می‌داننداین است که اوشترا معنی شتر دارد. همچنانکه گشتاسب و لهراسب دیگر نامهای آریایی به معنی دارنده حیوانات است.


گروهی زرتشت را به معنی دارنده شتر زرین می‌داننداین است که اوشترا معنی شتر دارد. همچنانکه گشتاسب و لهراسب دیگر نامهای آریایی به معنی دارنده حیوانات است.

مراسم نامزدی و عروسی زرتشتیان خرافاتی 4000 سال پیش

مدت زمان مراسم نامزدی در میان زرتشتیان بر اساس آیین نامه آنها و همچنین طبق فرهنگ خاصی كه در میان آنان حاكم است، حداكثر دو سال تعیین شده و در صورتی كه بدون دلیل این مدت بیشتر شود طرفین می‌توانند نامزدی را به هم زنند.
به گفته وی ، " مهریه " در میان زرتشتیان مرسوم نیست و هیچ چیز با این عنوان تعیین نمی‌شود و به جای صداق نامه یا سند ازدواج ، مفاد آیین نامه احوال شخصیه زرتشتیان مندرج می‌شود.
وی گفت: عروس باید جهیزیه داشته باشد ولی كمبودها را داماد جبران خواهد كرد.
شهزادی افزود: در زمان عقد ، یك بشقاب كه حاوی یك عدد تخم مرغ ، یك عدد قیچی ، جو یا برنج ، آویشن ، سوزن و نخ ، كتاب مقدس اوستا و یك زنار می‌باشد از سوی برادر داماد بر سر داماد قرار می‌دهند.
" زنار" ، كمربندی است كه زرتشتیان به كمر خود می‌بندند.
"تخم مرغ" نشان از حق و حقوقی است كه خانواده عروس به داماد داده و بعد از پایان مراسم خانواده داماد آن را از خانه بیرون می‌اندازد.
"قیچی" به این معنی است كه زن و شوهر با كمك هم می‌توانند در زندگی مشترك اختلافات احتمالی را رفع كنند
به گفته شهزادی، موبد روز بعد از عقد نیز دوباره به خانه داماد مراجعه می كند و قسمتی از اوستا را به نام "آب زور" در كنار سبزه و چشمه آب خانه قرائت می‌كند و بعد شیری كه از قبل تدارك دیده شده توسط موبد با قاشق اندك اندك در آب ریخته می‌شود و این امر با هدف آرامش دادن به فكر و روح داماد انجام می‌گیرد.
وی گفت: طبق اعتقادات پیروان زرتشت ، برای بردن عروس به خانه داماد كه از آن در یزد"عروس كشان" یاد می‌شود، عروس را سه بار یا هفت بار به دورآتش می‌گردانند.
در میان زرتشتیان مرسوم است وقتی كه نوعروس بخواهد از كوچه‌ای مسقف عبور كند و یا به عبارت زرتشتیان " طاق " داشته باشد، باید به همسایه، قند داد تا از شر این طاق در امان بماند.
زرتشتیان در مراسم ازدواج ضمن پایكوبی و خواندن اشعار شادی بخش، مراسم "هاوی رو هاوی رو " كه در میان ایرانیان به "كل زدن" و درمیان یزدیها به "شولولو" معروف است انجام می‌گیرد.
این موبد زرتشتی می‌گوید: در آیین زرتشت، "طلاق" كه زرتشتیان به آن "رهایی" می‌گویند جایز نیست
اما زن و مرد میتوانند برای خود یک همدم خصوصی پیدا کنند.

شهزادی ، رهایی را تنها در صورت خارج شدن یكی از زوجین از دین، عقیم بودن یا بد كاره بودن زن جایز دانست.
وی گفت: حتی در صورتی كه زن ، بیمار ، مفلوك و یا دیوانه باشد و یا حداقل پنج سال مفقود شده باشد باز هم طلاق زن جایز نیست ولی مرد می‌تواند مجددا ازدواج كند.
به گفته وی ، حل اختلاف میان زن شوهر به عهده بزرگان و ریش سفیدان است ولی در صورت عدم نتیجه‌گیری به محاكم عمومی مراجعه خواهند كرد.
در زمان بردن عروس در جلوی پای وی گوسفند سر می‌برند.
 شمار پیروان اقلیت دینی زرتشتیان در استان یزد حدود پنج هزار نفر تخمین زده می‌شود

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا