همه اقدامات جنجالی دولت یک ویژگی خاص دارد. ویژگی که باید آن را ترفند تکراری دولت دانست. هروقت احمدی نژاد تصمیم به اقدامی جنجالی می گیرد یا زمانی است که مجلس تعطیل است یا کشور تعطیل است و یا اینکه خود احمدی نژاد به مسافرت میرود!
همه اقدامات جنجالی دولت یک ویژگی خاص دارد. ویژگی که باید آن را ترفند تکراری دولت دانست. هروقت احمدی نژاد تصمیم به اقدامی جنجالی می گیرد یا زمانی است که مجلس تعطیل است یا کشور تعطیل است و یا اینکه خود احمدی نژاد به مسافرت میرود!
 

بررسی اقدامات دولت طی یکسال گذشته موارد زیادی از اقدامات "غیر قانونی" دولت را می توان نام برد که تعداد آن از شماره گذشته است.
در حالی که سال گذشته نمایندگان مجلس دولت را مکلف کردند که در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برای سه ماهه اول سال ۱۳۹۱ معادل سه ماه پایانی سال ۱۳۹۰ عمل کند و این مصوبه مطابق با نظر سخنگوی شورای نگهبان در ۲۳ اسفند با تایید شورای نگهبان همراه شده بود دولت دیشب در اقدامی کاملا غیر قانونی مبلغ ۲۸ هزار تومان برای هر فرد با عنوان واریز مابه التفاوت فاز اول و دوم یارانه به حساب خانوارها واریز کرد. آن هم در شرایطی که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را تا پایان بهار ۹۱ از سوی مجلس و شورای نگهبان ممنوع اعلام شده بود.
این اقدام غیر قانونی دولت در حالی صورت گرفت که مجلس و کشور در تعطیلی به سر می برد و رئیس جمهور همراه اسفندیار رحیم مشایی، حمید رضا بقایی و ثمره هاشمی عازم تاجیکستان شده است.

رییس جمهور چندی پیش با بیان اینکه «کاش می‌گذاشتند مرحله دوم یارانه‌ها را اجرا کنیم تا مردم بروند مسافرت»! آنچه را که دلخواه خود و دولت در این خصوص بود را اعلام کرد و اکنون بی توجه به مصوبه ای که با سیر مراحل تعیین شده در قانون اساسی تبدیل به «قانون رسمی» شده است ،امر «دلخواه» خود را اجرا کند!
البته این اولین بار نیست که دولت سال جدید را با اقدامی " غیر قانونی " آغاز می کند.


تخلفات دولت در وزارت نفت ونیرو رکورد شکسته

هنوز ارديبهشت سال ۱۳۹۰ به نیمه نرسیده بود که دولت موضوع ادغام غیر قانونی وزارت خانه ها کلید زد. دولت به بهانه ادغام وزارت خانه ها محرابیان وزیر صنایع و کاظمی وزیر نفت را برکنار کرد اما مجلس اعتقاد داشت این کار دولت غیر قانونی است. از نظر مجلس فرآيند قانوني بايد طي شود و اين كه بگوييم يك وزارتخانه در وزارتخانه ديگري ادغام شود، حذف و اضافه يا تلفيق شود در ادامه فعاليت اين وزارتخانه‌ها چندان تعيين كننده نيست.

 چند روز بعد احمدی نژاد با برکناری سیدمسعود میرکاظمی از مدیریت وزارت نفت به بهانه اجرای طرح ادغام وزارت نفت و نیرو، شخصا مسئولیت مدیریت صنعت نفت کشور را بر عهده گرفت و در مدت حضور مستقیم در صنعت نفت چندین مصوبه برای اجرای طرحهای اولویت دار صنایع نفت، گاز و پتروشیمی توسط رئیس قوه مجریه صادر شد. سرپرستي محمود احمدي نژاد بر وزارت نفت توسط شوراي نگهبان قانون اساسي، خلاف قانون اساسي اعلام اما این قانون ۱۸ روز نادیده گرفته شد.

علاوه بر این به گفته عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، بر اساس قانون درآمدهای مازاد حاصل از فروش نفت باید به حساب ذخیره ارزی واریز شود، که واریز نمی شود. سید عماد حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی در گفتگو با افکار نیوز با بیان اینکه بر اساس گزارش دیوان محاسبات، عملکرد دولت در سال ۸۹ و سه ماه نخست سال ۹۰ تخلفات گسترده ای در بخش نفت و نیرو انجام داده است. وی عدم سرمایه گذاری مناسب و عدم واریز حساب ذخیره ارزی را عمده ترین تخلفات دولت در وزارت نفت دانست.

انتصابات غیر قانونی

در همین روزها حمید بقائی معاون اجرائی رئیس جمهور با حکم دیوان عدالت اداری به ۴ سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شد.
گفته شد که حمید بقائی به دلیل تخلفات عدیده در دوران ریاست بر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در دیوان عدالت اداری محکوم شده است. اما پس از صدور رای دیوان درباره تخلفات بقائی و صدور حکم قطعی، وی از اجرای آن استنکاف می‌ورزد و همین موضوع باعث می‌شود وی به ۴ سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شود.

پایگاه خبری الف نوشته بود که بقایی حاضر نشده این حکم را اجرا کند و به دنبال برگرداندن آن در دیوان عدالت اداری است.
طبق ماده ماده ۳۷ از قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال ۸۵، در صورتی که محکوم‌علیه از اجراء رأی استنکاف نماید با رأی شعبه صادرکننده حکم، به انفصال موقت از خدمات دولتی تا پنج سال و جبران خسارت وارده محکوم می‌شود.
این درحالی است که حمید بقایی با حکم رییس جمهور به عنوان معاون امور اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری منصوب شده است. بقایی که در دولت نهم عنوان قائم مقامی ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را داشت و بلافاصله پس از آغاز دولت دهم معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شد، قبلا در رادیو تهران مسئول سایت و سپس در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران رئیس دفتر مشایی بود.
وی همچنین دبیری «شورای عالی مناطق آزاد کشور و ویژه اقتصادی»، مشاورت ویژه رئیس جمهور در امور آسیا و عضویت در کارگروه ترانزیت وزارت راه و ترابری را به عهده دارد.


لایحه غیر قانونی بودجه ۹۱

۲۰ اسفند ۱۳۹۰ ، رئیس کمیسیون طرح تحول از عدم ذکر ارقام هدفمندی در لایحه بودجه ۹۱ خبر داد و آن را خلاف قانون اساسی دانست. حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با فارس، در مورد ارقام هدفمندی یارانه‌ها گفت: دولت برای پرداخت یارانه نقدی به مردم نیازمند ذکر ارقام هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه ۹۱ است، اما نمی‌دانیم علت چیست که این ارقام در لایحه دولت نیامده است. مصباحی یادآور شد: در جلسه کمیسیون اقتصادی با نمایندگان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور علت این مسئله را جویا شدیم اما آنها هم دلیل را نمی‌دانستند.


برداشت شبانه از حساب بانکها!

۲۴ اسفند ۱۳۹۰ بانک مرکزی با عنوان “مابه التفاوت ارز دریافتی” شبانه از حساب بانکها برداشت کرد. برخی این اقدام دولت را به دلیل نا توانی در پرداخت یارانه ها دانستند. این درحالی است که هر برداشتی از سوی دولت از منابع بانکها حتما اجازه مجلس را می خواهد. از همه بدتر آنکه این برداشت از بانکهای خصوصی انجام شده بود.
به این ترتیب سه نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه ای به احمدی نژاد نسبت به برداشت غیر قانونی بانک مرکزی از دیگر بانکهای دولتی و خصوص انتقاد و خواستار اصلاح این اقدام شدند.

افکار

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا