تخریب میدان سید مصطفی خمینی و سکوت تعجب برانگیز دوستداران میراث فرهنگی

امیرترقی نژاد

میدان تاریخی سید مصطفی خمینی یزد که در زمره یکی از قدیمی ترین میادین تاریخی کشور به شمار می رفت با خاک یکسان شد.پیگیری های نشان می دهد که این تصمیم در جلسه شورای ترافیک استان مصوب و چند روز پیش جهت اجرا به شهرداری یزد ابلاغ می گردد.

قدمت این میدان تاریخی مربوط به دوره قاجار بود که محوطه های اطراف آن در تاریخ 7مهر سال 1381 با شماره 6544به ثبت آثار ملی ایران رسیده بود.

میدان سید مصطفی خمینی یزد یادآور نماد مبارزات مردم یزد علیه رژیم طاغوت به شمار می رفت و در ایام محرم خیل عظیمی از عزاداران حسینی را دورتا دورآن گردهم می آورد.

به هرحال ،اين ميدان به عنوان يكي از قديمي ترين ميدانهاي شهر يزد ،در مرحله اول ميدان حسنيه شاه طهماسب بوده و حسينه به ميدان تبديل شد و به نام ميدان شاه نام گرفت. میدان شاه در زمان طاغوت به شکل معماری يک حسينيه بزرگ بود که در کنار آن نخل بزرگي قرار داشت. در ضلع شمال شرقي اين حسينيه امروزه مجمتع پزشکي بعثت قرار دارد که قبل از پيروزي انقلاب اسلامي در آن کلانتري دو يزد مستقر بود و چند زره پوش بير بعد از حماسه دهم فروردين در کنار آن قرار داشت و هميشه چند نفر مسلح در طبقه دوم و در داخل زرهپوش ها قرار داشتند. پرسنل اين کلانتري در جريان دهم فروردين و 13 محرم تعدادي را شهيد و زخمي و بسياري را دستگير کردند. بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی این میدان به نام بعثت تغییر نام داد.

تاریخ یزد همچنین نشان می دهد، اولین تكیه كه در زمان خیزش تشیع دوازده امامی و محوریت یافتن عزاداری امام حسین (ع) در یزد ساخته شده است شاید تكیه میدان شاه باشد كه به قرار مسموع ، دقیقا" رو به روی تكیه امیر چقماق ، مشخصات تكیه های تیپ شامل مجتمع عباسیه – حسینیه – و زینبیه با یكدیگر را داشته است .

این تكیه بین سالهای 1214 و 1219 ه . ق ، حوالی 1180 شمسی و 1800 میلادی ساخته شده و به دلیل این كه گویا فقط با هزینه عبدالرحیم خان حاكم وقت یزد و در مدتی كوتاه شامل فقط چندسال ، و با مصالح نا مستحكم خشت و گل ، ساخته شده بوده که دارای استحكام و زیبائی قابل توجهی نبوده به منظور ساخت ادامه خیابان قیام در غرب میدان شاه در حوالی سال 1330 تخریب شده است .


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا