حضور معاون رييس جمهور در شوراي اداري استان و طرح چند پرسش

«به منظور فراهم ساختن زمينه مناسب جهت هماهنگي بين فعاليت‌هاي مختلف و افزايش قابليت‌ها و كارآيي دستگاه‌هاي اجرايي و تحقق سياست‌هاي عمومي و برنامه‌هاي توسعه در استان و شهرستان، شوراي اداري استان به رياست استاندار و شوراي اداري شهرستان به رياست فرماندار تشكيل مي‌گردد.. .» 1

در جلسه‌ي شوراي اداري عده‌اي از ائمه جمعه و جماعات و بسياري از مسئولان اجرايي و روساي ادارات، نهادها و سازمان‌هاي استان و بعضي از مسئولان رسانه‌ها در آن شركت مي‌كنند و عده‌اي از سخنوران و مديران ساعت‌ها به بيان مطالب و ارائه گزارش مي‌پردازند. مردم حق دارند از نتيجه برگزاري چنين جلساتي آگاهي پيدا كنند و بدانند در يك سالي كه گذشت مديران اجرايي در امور اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي و كشاورزي و در جهت رفاه و آسايش شهروندان چه قدم‌هايي براي رسيدن به اهداف از پيش تعيين شده برداشته‌اند. نكات مثبت را بازگو كنند و مشخص نمايند براي رفع معضلات و مشكلات مردم چه انديشيده و چگونه عمل خواهند كرد؟

«به گزارش روابط عمومي استانداري؛ لطف ا... فروزنده معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس جمهور روز سه شنبه 9/12/90 در جلسه شوراي اداري استان كه در محل سالن شهيد منتظر قائم استانداري يزد برگزار شد، گفت: هدف عالي انقلاب اسلامي، مقدمه سازي در خصوص حكومت امام زمان(عج) بر جهان است. معاون رييس جمهور، هويت ايراني اسلامي، كسب رتبه اول اقتصادي و نيز رتبه اول علمي و فن آوري را 3 هدف اصلي سند چشم انداز 20 ساله نظام در افق 1404 دانست و.. .

محمدرضا فلاح‌زاده استاندار يزد تلاش مسئولان استان در حوزه‌هاي فرهنگي، آموزشي، سلامت، عمراني، انرژي و صنعتي را يادآور شد و كسب رتبه اول كشور در كنكور سراسري و كتابخواني و توسعه تعاون و كاشي و سراميك وIT، تهيه اولين سند سلامت كشور، در دست اجرا بودن 2250 پروژه، فعال بودن3100 واحد صنعتي، رشد 32 درصدي صادرات استان و.. .. را از جمله اينگونه اقدامات عنوان كرد...

فلاح زاده در ادامه هوشمند سازي هر مدرسه توسط يك دستگاه اجرايي، در اولويت قرار دادن راهيان نور، خريد كتاب‌هاي دفاع مقدس و انجام بهينه وظايف در ستاد نوروزي را مورد تاكيد قرار داد...

معاون توسعه مديريت و منابع انساني استاندار نيز در اين جلسه، وجود 47 هزار نفر كارمند دولت در استان يزد را يادآور شد و ميزان رضايت‌مندي مردم از خدمات دولتي را بالاي 77 درصد اعلام كرد...»2

نگارنده در اين مقاله به طرح سئوالي از معاون رياست جمهوري و پرسشي ديگر از استاندار يزد مي‌پردازد باشد كه پاسخي دريافت و جهت اطلاع خوانندگان آيينه يزد در اين هفته نامه درج گردد.

با تاييد سخنان معاون رييس‌جمهور درباره هدف عالي انقلاب اسلامي يكي از شروط مقدمه سازي در خصوص حكومت امام زمان (عج) اين است كه عدل و مساوات بين مردم برقرار باشد و براي از بين بردن تبعيض و ناهنجاريهاي جامعه اقدامات اساسي و موثر صورت گيرد.

فقر، فساد، بيكاري، اعتياد، جنايت، خيانت و ناامني روز به روز كمتر شود و بنا به گفته عده‌اي از نمايندگان مجلس قانون‌گريزي حاكم نباشد. وعده و وعيد غير عملي به مردم داده نشود و دولت به تعهداتش در حد امكان با درآمدي كه از محل فروش نفت و يا درآمدهاي قانوني ديگر دارد عمل كند از همه مهمتر مدعيان آماده نمودن جهان براي برقراري حكومت مهدي موعود(عج) خود در زندگي مادي كه مردم شاهد و ناظر آن هستند الگو و اسوه باشند. معنويت و پرهيزگاري هر فرد را تنها خدا مي‌داند كه به رموز و اسرار زندگي بندگانش آگاه مي‌باشد و هيچ فرد يا گروهي در هر لباس و مقامي حق اظهار نظر درباره بهشتي و جهنمي بودن افراد ندارد. گذشته از اختلاس‌ها، رشوه دادن‌ها و فريب و نيرنگ‌هايي كه در جامعه مشاهده مي‌گردد بايد ديد آيا عده زيادي از كساني كه در سمت‌هاي اجرايي انجام وظيفه مي‌نمايند نه تنها در حد ضعيف‌ترين هموطنان بلكه همانند مردم متوسط موجود در جامعه زندگي مي‌كنند؟

بسياري از دولتمردان و حاكمان و مسئولان اجرايي، وزرا، وكلا، روساي نهادها و سازمان‌ها در مركز كشور و استانداران و فرمانداران و مديران رده بالاي مراكز استان‌ها در چه خانه‌هايي روزگار مي‌گذرانند؟ فرزندانشان در چه مدارس و دانشگاههايي تحصيل مي‌كنند؟ مراسم عروسي فرزندانشان و حتي عزاداري‌هاي خود را چگونه برگزار مي‌كنند؟ در تعطيلاتشان به كجا مي‌روند و چقدر هزينه مي‌كنند. صاحب چه ويلاهايي هستند، پول تو جيبي نورچشمي‌هاي آنها چه مبلغ است و سپرده‌هاي بانكي آنها چقدر مي‌باشد؟

آيا بدين ادعا دلخوش هستند كه تني چند از دولتمردان و حاميان دولت مي‌گويند هيچ يك از ايرانيان گرسنه سربر بالين نمي‌گذارند؟

ضمن احترام به كليه مسئولان اجرايي، قضات، نمايندگان مجلس، نويسنده اين سطور به دنبال اين نيست كه نتيجه‌گيري نمايد خداي ناكرده آنها صلاحيت و شايستگي احراز اين سمت‌ها را نداشته و يا ندارند بديهي است قانون و آئين نامه‌ها ضوابط و شرايط انتخاب هر مديري را در رده‌هاي گوناگون تعيين نموده است.

اما اين نكته را بايد متذكر شد آيا آنگونه كه بزرگان دين گفته و نوشته‌اند جامعه‌ي در انتظار ظهور حضرت مهدي (عج) با وضعيتي كه شاهد آن هستيم آن طور كه بايد و شايد سنخيت و هم خواني دارد؟

«منتظران ظهور دولت حق ‌و حكومت عدل كه دينشان اسلام است و كتابشان قرآن و نخستين امامشان علي بن‌ابي طالب است «يعني تجسم اعلاي عدالت و دادگري» و خود در انتظار تحقق حكومت عدل جهاني به سر مي‌برند بايد پيوسته نمونه اين عدل و عدالت طلبي باشند و اين چگونگي را نشان دهند و جامعه خويش را سرشار سازند بايد جامعه آنان نمونه آن عدل و دادي باشد كه از آن دم مي‌زنند و منتظر ظهور ابعاد كلي و جهانگير بودن آن هستند..... خلقي كه در انتظار ظهور مصلح به سر مي‌برد. بايد خود صالح باشد...

باز سخنم همان است و دعوتم همان، و شعارم همان، خلقي كه در انتظار ظهور مصلح به سر مي‌برد بايد خود صالح باشد مگر قرآن كريم به صراحت نمي‌گويد: حكومت زمين سرانجام به دست بندگان صالح ما خواهد افتاد.-ترجمه آيه 105 سوره انبياء»3

«جامعه قراني جامعه منهاي فقر است نه به علاوه فقر، در احاديث و اخبار مربوط به عصر ظهور كه عصر تحقق مدنيت قرآني است آمده است كه درآن جامعه فقيري كه نيازمند گرفتن زكات باشد به چشم نمي‌خورد حضرت علي (ع) در ترسيم جامعه اسلامي آن را جامعه‌اي معرفي مي‌كند كه در آن كسي يافت نشود كه هزينه‌هاي زندگي خود را نداشته باشد...» 4

پرسشي كه در شوراي اداري استان بايد استاندار پاسخگوي آن باشد در حال حاضر كه سال رو به اتمام است مسئول اين همه گراني‌، افزايش قيمت‌ها نه بعد از هر ماه و هفته حتي روزانه كيست؟ از صاحبان فروشگاه‌ها و عموم مردم بپرسيد در اين چند ماه گوشت، روغن، برنج، ‌مواد لبني، ‌سبزيجات، دارو، پوشاك و لوازم ضروري و ‌مايحتاج زندگي و.. ....... چند درصد گران شده؟ آيا مي‌دانيد در 2 ماه اخير حدود سي‌ و پنج درصد به قيمت ميلگرد و آهن آلات اضافه شده است. شگفت آنكه وزير راه و شهرسازي مي‌گويد در سه سال اخير اجاره بها گران نشده و بهاي مسكن اضافه نمي‌شود و انبوه سازان كمافي‌السابق به كارشان ادامه مي‌دهند و يا وزير اقتصاد مي‌گويد دلار بشود ده‌هزار تومان...!‌! در نهايت مردم بايد چه بكنند، ‌صنايع و كارخانه‌هاي استان در چه وضعيتي بسر مي‌برد؟ و چگونه بايد مواد اوليه تهيه گردد؟ قول محمدرضا رحيمي معاون رئيس جمهور مبني بر اينكه انبارها پر از كالاي مورد نياز مردم است و به زودي براي كاهش قيمت‌ها بمب ارزي منفجر مي‌كنند چه شد؟ نه تنها قيمت‌ها مهار نگرديد بلكه تورم روز افزون و گراني سرسام آور عده‌اي از نمايندگان مجلس را بر آن داشت تا رشد غيرمتعارف قيمت‌ها را نتيجه سوء مديريت دولتمردان بدانند.

بيان آمار كلي در شوراي اداري استان چه دردي از دردهاي مردم دارالعباده را حل و فصل مي‌كند. با سپاس از تمام مديراني كه در انجام وظيفه اداري كوشا هستند و براي پيشرفت جامعه اسلامي خدمت مي‌كنند. بحث درباره مسائل فرهنگي، مطبوعاتي اجتماعي و نابسامانيهاي گريبانگير مردم در استان فرصتي ديگر مي‌طلبد كه بايد در مقاله‌اي جداگانه بدان پرداخت.

پي‌نوشت‌ها:

1- ماده 22 وظايف و اختيارات استانداران و فرمانداران

2- سايت استانداري

3- «خورشيد مغرب»، استاد محمدرضا حكيمي، چاپ 1360، صفحه 359 و 431

4- « الحياه گزارشي درباره جلد سوم تا ششم»، علامه محمدرضا حكيمي، صفحه 29
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا