اهتمام به احیای مرکز یزدشناسی ضرورت فرهنگی استان يزد و نکوداشت استاد ایرج افشار

 علیرضا صادقی

استان یزد در زمینه‌های معماری، مفاخر و مشاهیر، فرهنگ عامه، جغرافیا، قنات‌ها و تاریخ از ویژگی‌های منحصر به فرد و قابل اهمیتی بر خوردار هست.

ضرورت اهتمام و معرفی آن به مردم استان و ایرانیان به خصوص نسل جوان و نوجوان واقعیتی غیر قابل کتمان و بسیار ارزشمند است.

سالها گذشته است و از مرکز یزدشناسی فقط نامی بر جای مانده است بدون هیچگونه ویژگی از جمله: ساختار، نیروی انسانی، امکانات و اعتبار حمایتی، ...

یکسال از درگذشت استاد ایرج افشار گذشته است و با این بهانه، چند تن از دوستداران ایرج افشار و انجمنهای فرهنگی استان یزد در صددند با هدف احیای مرکز یزد شناسی و نکوداشت آن استاد، نخستین همایش یزدشناسی را برگزار کنند.

در این همایش که سخنرانان کشوری و استانی به ایراد سخن خواهند پرداخت سه سخنرانی در خصوص شخصیت و ویژگی‌های استاد ایرج افشار خواهد بود و پنج سخنرانی در خصوص شاخصهای استان یزد در زمینه‌های معماری و بافت تاریخی، جغرافیا، فرهنگ عامه، قنات ها، تاریخ یزد، و مفاخر و مشاهیر آن. زمان اين برنامه فرهنگي 18 اسفند ماه و مكان برگزاري آن تالار فرهنگيان واقع در مجتمع فرهنگیان  است.

امیدواریم نخستین همایش یزد شناسی آغازی برای زمینه سازی احیا و فعال شدن مرکز یزد شناسی در استان یزد با یاد و نام فرزانگان ماندگار دیارمان شود و بتوانیم در سالهای بعد با کاری علمی و سازمان یافته شده و بهتر، به یاری پروردگار، جایزه ملی استاد ایرج افشار را تقدیم پژوهشگران، دانشجویان و کتابهای منتشر شده در حوزه یزد شناسی کنیم.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا