مسئول اتاق زایمان بیمارستان شهید صدوقی یزد گفت: مادران آگاه، اعتماد به نفس بیشتری جهت انجام زایمان و نگهداری کودکانشان دارند.


نازیلا نقشین ضمن اشاره به وابستگی بسیار حیاتی و عمیق مادر و کودک در طی بارداری، تولد و شیرخوارگی گفت: بارداری، زایمان و دوره پس از زایمان نقطه عطفی در ادامه زندگی مادر و کودک است.
وی افزود: بارداری و زایمان به طور عمیقی مادران، کودکان ، پدران و فراتر از آن خانواده های دوطرف را تحت تأثیر قرار می دهد و بر جامعه نیز تأثیر طولانی مدت خواهد گذاشت.


این عضو کمیته استانی ترویج زایمان طبیعی بیان کرد: توانمندسازی مادران، بارداری، زایمان و بهبودی او را تسهيل مي كند .


نقشین افزود: برگزاری کلاس های آمادگی پیش از زایمان روند افزایش این آگاهی و توانمندسازی مادر را تسریع می نماید.
 این عضو کمیته استانی ترویج شیر مادر ضمن تأکید بر نقش این کلاسها جهت افزایش مهارتهای مادر گفت: آگاهی مادر در مورد توانایی های بدنش برای انجام زایمان طبیعی به او کمک می کند تا زایمان را هدایت کرده، بر درد ، ترس و نگرانی خود غلبه کند و بدین ترتیب، عوارض احتمالی ناشی از زایمان نیز به حداقل می رسد. نقشین با اشاره به اجرای برنامه های رسمی و مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این کلاسها گفت: کلاسهای آمادگی پیش از زایمان، آموزش های لازم و مورد تأیید این مراکز را به مادران و همراهان آنها ارائه می دهد. وی در ادامه گفت: این کلاسها مکمل مراقبتهای دوران بارداری است. 


این عضو کمیته مرگ و میر مادران با اشاره به آغاز این کلاسها از تیرماه 88 در بیمارستان شهیدصدوقی یزد افزود: از هفته 20 بارداری، مادران باردار می توانند در این کلاسها شرکت کنند.


وی در ادامه در مورد این کلاسها گفت: کلاسها 8 جلسه و هر جلسه دو ساعت است. نقشین در مورد محتوای کلاسها گفت: ابتدا مطالب شفاهی و سپس مهارت ها به صورت عملی آموزش داده می شود. 


وی اظهار داشت: مطالب شفاهی در مورد دستگاه تولید مثل، تغییرات و سازگاری های بدن در بارداری، رشد و نمو جنین، مراقبتهای فردی و تغذیه در بارداری، بهداشت فردی، علایم خطر در بارداری است وی در تکمیل بحث محتوای کلاسها افزود: در کلاسهای آمادگی پیش از زایمان بهداشت روان و آمادگی برای پدر شدن و مادر شدن، روشهای کاهش درد زایمان، برنامه ریزی برای زایمان، دوره نقاهت بعد از زایمان، معاینه پس از زایمان، مراقبت از نوزاد و غیره نیز آموزش داده می شود. 
این عضو کمیته ایمنی و ترویج زایمان طبیعی بیمارستان ضمن تأکید بر آموزش مراقبتهای بعد از سزارین با توجه به صلاحدید پزشک به سزارین برای برخی از مادران، در مورد سایر مهارتهای آموزشی این کلاسهــ گفت: تمرينـــات كششي، تــــن آرايي (Relaxation)، ماساژ و الگو هاي تنفسي در  زایمان و پس از زایمان از جمله مهارتهای آموزشی این کلاسهاست. 
وی در ادامه در مورد ضرورت آموزشی اطرافیان مادران باردار گفت: یکی از اعضای خانواده، دوستان یا بستگان زن باردار می تواند به همراه وی در برنامه آموزشی شرکت کند و مهارتها و مطالب را آموخته و به زن باردار کمک کند. 


وی با تأکید بر نقش همسر جهت تسهیل امر زایمان و بهبودی پس از آن گفت: حضور همسر در بعضی جلسات، در پذیرش نقش پدری کمک فراوانی می نماید. 


مسئول برگزاری این کلاسها در مورد مدرسين كلاس ها گفت: کلیه مدرسین این کلاسها مجوز تدریس از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دارند. 

نقشین در پایان درباره نحوه شرکت در این کلاسها گفت: مادران باردار می توانند جهت ثبت نام با درمانگاه زنان بقایی پور بیمارستان شهید صدوقی با شماره های 8113759 و 8113766  تماس گیرند و پس از شرکت در جلسه اول، تاریخ هفت جلسه بعدی به مادر اعلام می گردد.  
   

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا