مصاحبه با   محمد صالح جوکار

 

در ایامی که اوج فعالیت نامزدهای انتخابات مجلس است، وقتی برای مصاحبه از آقای جوکار، یکی از گزینه های مطرح در حوزه یزد و صدوق گرفتیم تا سوالاتی که شاید سوال شما هم باشد، از ایشان بپرسیم.

آقای جوکار؛ معمولاً رسم چنین مصاحبه هایی، ابتدا معرفی است. لطفاً مختصری از خود بگویید.


بنده محمد صالح جوکار هستم، متولد سال 1336 در یزد. شغل پدرم اوستا کار ساختمان و مادرم مربی مکتب قرآن بود. تحصیلات ابتدایی را در دبستان تعلیمات اسلامی خیرآباد و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان ماندگار ایرانشهر گذراندم. در سال 1355 در کنکور سراسری در رشته زیست شناسی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. به لطف الهی مقطع کارشناسی ارشد را نیز با کسب رتبه ممتاز در سال 1370 فارغ التحصیل شدم و در سال 80 در آزمون ورودی دوره دکتری دانشگاه پذیرفته شدم.


از تحصیلات تان گفتید. قدری هم از اهم سوابق اجرایی و فعالیت هایی که تاکنون در حوزه های فرهنگی و مدیریتی داشته اید را بیان فرمایید.


اولین مسئولیت مدیریتی بنده در سن 24 سالگی بود که به عنوان مسئول بسیج مستضعفین استان معرفی شدم. در حوزه فرهنگ و آموزش نیز تاسیس و مدیریت دانشگاه امام حسین (ع)، احداث مجتمع آموزشی حضرت خاتم الانبیاء (ص)، احداث مجموعه فرهنگی- قرآنی ثارا... و نیز ساخت حسینیه حضرت آیت ا... خامنه ای(حفظه الله)  با جلب مشارکت های مردمی بوده است. در حوزه فرهنگی، طراحی و مدیریت پروژه بازی های رایانه ای ملی ایران که تاکنون چهار بازی آن تولید شده است، طراحی و مدیریت کنگره های فاطمه شناسی، طراحی و مدیریت طرح شناسایی و هدایت نخبگان نوجوان و جوان کشور که با لطف الهی منجر به کسب مدال های رنگین المپیادهای علمی جهانی و ارتقاء رتبه علمی ایران در جهان شده است. همچنین از توفیقات بنده تدریس در دانشگاه های مختلف می باشد که هنوز ادامه دارد.
در حوزه مدیریت اجرایی، ریاست سازمان بسیج دانش آموزان و فرهنگیان کشور، مجری طرح های ریشه کنی فلج اطفال در سه استان کشور، فرماندهی سپاه پاسداران استان های چهارمحال و بختیاری، هرمزگان و یزد، عضو شورای فرهنگ عمومی کشور و نیز شورای مبارزه با مواد مخدر و همچنین عضویت در هیات موسس چندین مرکز خیریه و مجمع فرهنگی - ورزشی در سطح استان و کشور بخشی از سوابق اجرایی اینجانب می باشد.


آقای جوکار؛ می دانید که ورود به عرصه انتخابات با چالش های خاص خودش همراه است. با توجه به اینکه جنابعالی در عرصه های دیگری به خدمت در نظام اسلامی مشغول بودید، چه انگیزه هایی باعث شد به میدان انتخابات و مجلس شورای اسلامی وارد شوید؟


انقلاب اسلامی ایران متعلق به مردمی است که برای به ثمر رسیدن و حفظ آن شهدا و جانبازان زیادی نیز تقدیم کرده اند. این انقلاب متعلق به ماست و وظیفه داریم در راستای حفظ و توسعه و تعمیق آن تلاش لازم را داشته باشیم.
برای حفظ موجودیت انقلاب، زمانی لازم است سلاح دست بگیریم و با دشمن نبرد کنیم و زمانی نیز لازم است برای مقابله با تهدیدات دشمن، فعالیت فرهنگی یا علمی داشته باشیم.
همانطور که در دهه اول انقلاب، مقابله با دشمن احتیاج به ساز وکار مناسب خود داشت و در دهه دوم و سوم نیز مقابله با تهاجم و شبیخون فرهنگی نیاز به برنامه ریزی فرهنگی بود، امروز در دهه چهارم انقلاب که دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری شده، تولید علم و فناوری در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و مقابله با دشمنان نقش مهمی دارد.
در واقع نیاز امروز ما، تقویت امورفرهنگی در کنار پیشرفت اقتصادی و عدالت گستری است. حقیر در مدت 33 سال گذشته در مسئولیت های مختلف تجربیاتی کسب کرده ام که با توجه به نقش مجلس در سیاست گذاری های کلان و جهت گیری های کلی کشور در حوزه های مذکور و دغدغه های موجود در عرصه فرهنگ، تولید علم و اقتصاد، احساس مسئولیت نمودم در این عرصه وارد شده تا در صورت اعتماد مردم شریف یزد و صدوق، توانمندی و تجربیات خویش را در مجلس بکار گرفته و بتوانم در این حوزه نیز خدمتگزاری کوچک برای مردم باشم.


گفته می شود شما جزو آن دسته از مسئولینی هستید که مورد تحریم اتحادیه اروپا واقع شده اید. دلیل آن چیست و به چه نحو می باشد؟


اقداماتی که نظام سلطه علیه ما انجام می دهد نشاندهنده عمق خباثت دشمنان علیه ماست. چندی پیش اتحادیه اروپا عده ای از مسئولین نظام را تحریم کرد تا به خیال خودشان از پیشرفت های ملت ایران جلوگیری کنند. با توجه به اقدامات حقیر در 8 سال اخیر در زمینه ترویج و گسترش فرهنگ انقلابی و اسلامی و همچنین تربیت اندیشمندانی در عرصه علم و فرهنگ داشته ام، اتحادیه اروپا مقابله و بغض و کینه اش را با تحریم نشان داده است.
به نظرم امروز کسانی که در راستای پیشرفت کشور گام برمی دارند مورد غضب غربی ها بوده و این نشان از مسیر صحیحی است که ما برای استقلال پیش گرفته ایم.
اتحادیه اروپا من را به عنوان یکی از مسئولان ایرانی تحریم کرد و حقیر هم افتخار می کنم که عملکردم به گونه ای بوده که موجب خشم استکبار و نظام سلطه بوده است و امید است در آینده نیز این گونه باشد.


از دیدگاه شما ویژگی های اصلی یک نماینده خوب و موثر چیست؟


رهبر معظم انقلاب مهمترین اصل برای نمایندگان مجلس را عدم وابستگی به کانون های قدرت و ثروت نامیدند. نماینده مردم باید اشراف به مسائل عمومی کلان نگر، مردم دار و اعتقاد به حل مشکلات از طریق مشارکت عمومی داشته و مشکلات مردم را لمس کرده درد و دل مردم را بداند. روحیه اشرافی گری نداشته و وام دار حزب و گروهی نیز نباشد. مقابله با رانت خواری، ویژه خواری و قبیله گرایی و تبارگرایی و اسراف از ویژگی های یک نماینده خوب می باشد. توانمند در ارائه طرح های مختلف به مجلس و اهل فکر و تحلیل باشد. ولایت مدار، مدافع ارزش های انقلاب و تداوم بخش راه شهدا و در یک کلام ایثارگر در عرصه های مختلف باشد.


یکی از ملاک های انتخاب مردم، برنامه های ارائه شده توسط نامزدها است. جنابعالی به عنوان یک نامزد، چه برنامه ها و ایده هایی بخصوص برای حوزه انتخابیه خود دارید؟


ببنید به اعتقاد بنده نباید چیزی را بگوییم و وعده دهیم که بعداً نتوانیم به آن عمل کنیم. البته شان نماینده مجلس، شانی ملی است و یک نماینده وظیفه دارد برای تحقق اهداف ملی، طرح و برنامه داشته باشد. با توجه به سوال شما می توانم اصلی ترین برنامه هایی که تدوین و در نظر گرفته شده و در جهت خدمت به مردم شریف استان یزد می باشد را به اختصار مطرح کنم که واقعاً‌ این مردم لایق و شایسته خدمت می باشند. مسئله آب یکی از مهمترین دغدغه های مردم و مسئولین این استان است. پیگیری مجدانه این مساله با همکاری مدیران اجرایی، یکی از برنامه های بنده می باشد.
شهرستان های یزد و صدوق بستر مناسبی برای فعالیت های صنعتی و تولیدی است. در این راستا حمایت قانونی از طرح های بزرگ صنعتی و توسعه پایدار آنها، جذب سرمایه گذاری به منظور ایجاد اشتغال بخصوص برای جوانان، حمایت های همه جانبه از بخش خصوصی به عنوان موتور حرکتی و پیشرفت تولید، تجاری سازی صنایع دستی و حمایت از صادرات استان از برنامه های من در حوزه صنعت می باشد. البته با توجه این که استان ما واقعاً یک استان غنی در بعد معادن و ذخایر زیرزمینی می باشد، حمایت از توسعه بهره برداری معادن استان با رویکرد حفظ منابع طبیعی از دیگر زمینه هایی است که قطعاً نماینده منتخب باید برایش برنامه داشته باشد.
در حوزه فرهنگ نیز با توجه به نقش مهمی که استان یزد در تعمیق فرهنگ دینی و ملی دارد، این نقش را می توان با فراهم سازی زیرساخت های فرهنگی تقویت نمود تا یزد همچنان پرچمدار نهضت فرهنگی باشد.
در عرصه علم هم دانشمندان یزد خدمات بسیار زیادی در طول تاریخ به این مرز و بوم داشته اند. تلاش برای توسعه کمی و کیفی نظام آموزش عمومی و عالی، بویژه جنبش تولید علم و همچنین افزایش ظرفیت های دوره های تحصیلات تکمیلی و تنوع رشته های دانشگاهی جزو برنامه هایی است که در راستای اعتلای جایگاه دارالعلم بودن یزد در نظر داریم.
از دیگر دغدغه های بنده تلاش جهت فراگیر شدن قانون بیمه های خدمات درمانی و تامین اجتماعی برای کلیه اقشار خصوصاً کارگران مشاغل آزاد و شاغلین در صنعت ساختمان و زنان خانه دار است.


در پایان سخن ناگفته ای اگر دارید بفرمایید.


من از مردم شریف و خوب شهرستان یزد و صدوق، از عزیزان در روستاها و محلات مختلف که طی این مدت زحمات فراوانی متحمل شده اند تشکر نموده و انشاا... خداوند توفیق جبران این زحمات را به این حقیر عنایت کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا