مديركل شهرداري‌هاي وزارت كشور:درآمد عوارض نوسازي شهرداري هاكاهش يافته است

مدير كل شهرداري‌هاي وزارت كشور گفت: درآمد شهرداري‌هاي كشور از محل پرداخت و وصول عوارض، در چند سال اخير از ‪ ۴۵‬درصد به چهار درصد كل درآمد شهرداري‌ها كاهش يافته است.

غلامحسين تابش‌فر روز پنجشنبه در نشست شهرداران استان يزد، درآمد حاصل از محل عوارض نوسازي را درآمدي مستمر براي شهرداري‌ها دانست و افزود: كاهش درآمد نوسازي شهرداري، موجب كاهش درآمد مستمر آنها شده است.

وي احياي مكانيزم وصول عوارض نوسازي را از برنامه‌هاي آينده برشمرد و گفت: مي‌توان با استفاده از عوارض نوسازي، كميسيون ماده ‪ ۱۰۰‬شهرداري‌ها را فعال كرد.

وي با بيان اينكه نبايد دريافت عوارض را با جريمه اشتباه كرد افزود:
بايد در دريافت عوارض، به گونه‌اي عمل كرد كه موجب دلزدگي مردم نشود.

تابش فر گفت:شهرداري و شوراي شهر بايد عوارض را در محدوده قانوني شهرها وصول كنند و گرفتن عوارض در خارج ازمحدوده شهري، خلاف ضوابط و مقررات است.

وي گفت: كميسيون ماده ‪ ۱۰۰‬شهرداري براي برخورد با تخلفات ساختماني و ساخت و سازهاي غيرمجاز است و كاهش قدرت اجرايي ماده ‪ ۱۰۰‬از جمله مشكلات است.

مدير كل شهرداري‌هاي وزارت كشور، دفع زباله‌هاي غير بهداشتي را از معضلات برخي شهرهاي كشور به ويژه شهرهاي بزرگ برشمرد.

وي بر استفاده از اعتبارات تخصيص داده شده براي احياي بافت‌هاي تاريخي شهري تاكيد كرد وگفت: بايداز اين اعتبارات براي احياي اين بافت‌ها استفاده كرد.

مدير كل شهري و روستايي استانداري يزد هم در اين جلسه گفت: طي سالهاي گذشته، ارگان‌ها و شركت‌هاي جديدي شكل گرفته‌اندكه برخي وظايف شهرداري، منفك و به آنها واگذاري شده است.

محمد علي آزادي افزود: نحوه تعامل شهرداري‌ها با اين گونه ارگان‌ها شفاف نيست در حالي كه مردم هنوز از شهرداري انتظاراتي دارند.

وي درآمد شهرداري‌هاي استان يزد از محل وصول عوارض نوسازي را كمتر از دو درصد كل درآمدها ذكر كرد و گفت: شهرداري در وصول عوارض از برخي ارگان ها با مشكل مواجه است.

مدير كل شهري و روستايي استانداري يزد، همچنين خواستار ارتقاي درجه شهرداري‌هاي استان يزد شد.

وي با بيان اينكه مجموع بافت‌هاي تاريخي شهرهاي يزد، اردكان و ميبد در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده اضافه كرد: فعاليت شهرداري‌ها در اين گونه شهرها ويژگي خاصي دارد و بايد ضوابط حفظ بافت‌هاي تاريخي در اين شهرها رعايت شود.

حدود ‪ ۷۰۰‬هزار نفر از جمعيت ‪ ۹۹۰‬هزار نفري استان يزد در ‪ ۲۳‬شهر اين استان ساكن هستند
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا