یزدفردا؛ این دانشجوی دانشگاه در این رابطه گفت: حضورگسترده نیروهای انسانی به لحاظ قرائت کنتورهای گاز،برق و آب دارای هزینه بسیار زیاد و گاهاً معضلات اجتماعی می باشد که جمیع این مسائل باعث شد تا به فکر ساخت دستگاهای قرائت کنتور گاز از راه دور باشم.
وی ادامه داد: در کشورهای مختلف و پیشرفته یک قدم از حضور کارمند شرکت در محل نصب کنتور پیش تر  رفته اند و کنتورها از طریق سیستم RF  خوانده می شود که یک روش رادیو فرکانسی بوده و نهایتاً تا 30 متر برد دارد که آن هم علاوه بر خطاهای بسیار ،کارمند شرکت مربوطه مجبور است تا نزدیکی کنتور (شعاع 30 متری )حضور داشته باشد.
این دانشجوی خلاق ادامه داد: با جمیع این توضیحات 3 سال تمام بر روی سیستم هوشمند قرائت و کنترل از راه دور با استفاده از سیستم GSM/GPRS  کار کردم و نهایتاً آن را به پایان و به ثبت اختراع رساندم.
وی ادامه داد: این دستگاه این قابلیت را دارد که میزان معرفی کنتور هر یک از مشترکین خانگی یا صنعتی را به صورت    
 on line  در اختیار اداره مربوطه قرار دهد،همچنین این دستگاه قابلیت قطع انشعاب در زمان زلزله و یا دستکاری کنتور را از راه دور دارد .
لازم به ذکر است این دستگاه با شماره 6929 به ثبت اداره ثبت مالکیت های صنعتی رسیده و پس از ساخت نمونه اولیه به واحد پژوهش شرکت گاز یزد ارائه و پس از تائید شورای فنی برای اجرای پایلوت ، به صورت آزمایشی تعدادی تولید و مورد تست قرار گرفت و پس از آن مورد تائید کامل رئیس اندازه گیری و توزیع  گاز استان یزد قرار گرفته و در حال حاضر به طور صنعتی تولید و بر روی کنتورهای مشترکین عمده(G100) در استان نصب شده و مورد بهره برداری شرکت گاز استان یزد قرار گرفته است.
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا