يك فوق تخصص آسم، آلرژي و ايمونولو‍ژي، خانه تكاني به شكل سنتي و زدودن گرد و غبار با وسايلي كه منجر به پراكنده شدن ذرات در هوا مي‌شود را ممنوع دانست و با تاكيد بر رعايت نكات ايمني در استفاده از مواد شوينده گفت: التهاب و سوزش در پوست بدن بويژه دست‌ها، تنگي نفس، احساس خفگي و عوارض گوارشي مانند حالت تهوع از جمله عوارض پاك كننده‌هاي شيميايي در بيماران آلرژيك است.


دكتر محمد حسن بمانيان  اظهارداشت: با اشاره به خانه تكاني به عنوان يكي از سنت‌هاي اصيل ايراني در آستانه عيد نوروز گفت: زنان خانه‌دار و افراد مبتلا به انواع بيماري‌هاي حساسيتي در استفاده از شوينده‌ها و مواد حساسيت‌زا دقت كنند تا دچار عوارض نسبتا شديد و جبران ناپذير ناشي از نظافت خانگي نشوند. 


وي در خصوص مواد حساسيت‌زاي منازل تصريح كرد: وجود حشره ريز ميكروسكوپي به نام هيره يا مايت كه در گرد و غبار داخل فرش، مبلمان، پرده‌ها، قفسه‌هاي كتاب و انبارهاي خانگي به وفور يافت مي‌شود، عمده عامل حساسيت‌زا در گرد و غبار خانگي به شمار مي‌رود. ذرات مربوط به اين حشره در هوا معلق شده وارد چشم، دهان، بيني و راه تنفسي شده و منجر به بروز علائم عطسه، آب ريزش بيني، سرفه يا گاهي تنگي نفس و حمله آسم در فرد حساس به هيره مي‌شود.


وي افزود: ديگر ذرات موجود درگرد و غبار منازل،‌ ذرات مربوط به پوسته حشرات خانگي مانند انواع سوسك‌ها، پشه و مگس بوده كه آنها نيز در بروز علائم آلرژيك نقش بسزايي دارند. اين متخصص آسم و آلرژي گفت: ذرات مربوط به حيوانات خانگي مانند سگ، گربه و پرندگان مختلف مي‌توانند از ديگر مواد آلرژيك باشند كه نظافت مكان مربوط به آنها مي‌تواند منجر به تشديد علائم حساسيت در فرد مبتلا شود. 


عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد ادامه داد: نظافت انباري،‌ زيرزمين، گلخانه،‌ حمام و سرويس‌ها فرد را با انواع ديگر از آلرژي‌هاي داخل منازل مانند انواع كپك‌هاي خانگي مواجه مي‌كند.

اين فوق تخصص آسم، آلرژي و ايمونولوژي گفت: انواع پاك كننده‌هاي اسيدي و قليايي از ديگر عوامل محرك و آلرژي هستند كه تحريك پوست، مخاط چشم، دستگاه تنفس فوقاني و تحتاني را به دنبال دارند.


وي اضافه كرد: اين دسته مواد شيميايي عمدتا سوزاننده بوده و براي همه افراد بويژه مبتلايان به انواع آلرژي‌ها مشكلات زيادي را به دنبال دارد. التهاب و سوزش در پوست بدن بويژه دست‌ها، سوزش و اشك ريزش چشم، سرفه، تنگي نفس و حتي احساس خفگي و عوارض گوارشي مانند حالت تهوع از جمله عوارض پاك كننده‌هاي شيميايي در بيماران آلرژيك است. 


وي تصريح كرد: در خانه تكاني استفاده از ماسك فيلتردار يا ماسك همراه با دستمال مرطوب براي نظافت گرد و غبار لازم است. همچنين استفاده از دستگاههاي مكنده مانند جاروبرقي در پيشگيري از مشكلات احتمالي مي‌تواند موثر باشد. 


وي افزود: شستشوي فرش‌ها، روكش‌ها و‌ پرده‌ها توسط ماشين لباسشويي بويژه با آب دماي 55 درجه سانتيگراد، در كاهش پراكنده‌سازي عوامل حساسيت‌زا و محرك موثر است. 


دكتر بمانيان گفت: نبايد انواع مختلف پاك كننده‌ها با يكديگر تركيب شوند؛ چرا كه تركيب آنها بويژه در محل‌هاي سربسته باعث وقوع واكنش‌هاي شيميايي و ايجاد بخارات سوزاننده مي‌شود. همچنين هنگام كار با مواد شوينده شيميايي از دستكش مخصوص استفاده شود. 


اين فوق تخصص آسم، آلرژي در پايان يادآور شد: افرادي مبتلا به انواع آلرژي‌هاي تنفسي بويژه آسم از بكار بردن پاك كننده‌هاي اسيدي و قليايي در امر نظافت خود‌داري كنند.

همچنين خانه‌تكاني به شكل سنتي يعني زدودن گرد و غبار با وسايلي كه منجر به پراكنده شدن ذرات در هوا مي‌شود، ممنوع است.   
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا