کارشناس مواد غذایی مرکز بهداشت استان یزد گفت: قبل از قرار دادن مواد غذایی پخته در یخچال و یا فریزر ، صبر کنید تا کاملاً خنک شده باشد. 


محمدرضا زارع با اشاره به رعایت اصول در آشپزخانه جهت پیشگیری از بروز مسمومیت غذایی اظهارداشت: همیشه قبل از تهیه غذا دست های خود و قبل از غذا دادن به کودک دست های او را بشویید.


وی توصیه کرد: کارد و تخته آشپزخانه باید بلافاصله پس از استفاده شسته شده و در هوای آزاد خشک شوند.


زارع توصیه کرد: سطل زباله آشپزخانه را در فواصل کوتاه تخلیه کنید.وی با بیان این مطلب که گوشت، ماهی خام و تخم مرغ را جدا از سایر مواد غذایی نگه داری کنید و پس از تماس با هر یک از این مواد غذایی ، دست های خود را بشویید.


وي تصریح کرد: برای خرد کردن گوشت یا مرغ یا ماهی ، از یک تخته آشپزخانه مجزا از تخته مورد استفاده برای خرد کردن سبزیجات و میوه جات استفاده کنید.


این کارشناس اضافه کرد: مواد غذایی نگه داری شده در یخچال یا فریزر  را فقط یک بار گرم کنید و در حین گرم کردن نیز از حرارت زیاد استفاده کنید تا میکروب های احتمالی موجود در مواد غذایی از بین بروند .


وی ادامه داد: همیشه بر روی کیسه نگه داری مواد غذایی در فریزر تاریخ روز را بنویسید تا مواد غذایی در زمان مجاز استفاده شوند.



زارع با بیان اینکه غذای پخته شده را برای مدت طولانی در خارج از یخچال نگه داری نکنید توصیه کرد:قبل از قرار دادن مواد غذایی پخته در یخچال و یا فریزر ،  صبر کنید تا کاملاً خنک شده باشد.


این کارشناس موادغذایی در ادامه متذکرشد: همه مواد غذایی و نوشیدنی را در ظرف در بسته نگه داری کنید یا نایلون تمیز روی آن بکشید و سپس در یخچال یا فریزر نگه داری کنید تا احتمال ورود میکروب به آن کاهش یابد.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا