هشدار به مشترکان پر مصرف گاز
در شرایط فعلی روزانه 435 میلیون مترمکعب گاز در شبکه انتقال کشور جاری است که از این میزان 408 میلیون متر مکعب در بخشهای خانگی‌, تجاری‌, صنایع و نیروگاهی کشورمان مصرف می‌شو
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: هم‌اکنون تولید گاز در کشورمان حدود 408 میلیون متر مکعب در روز است که‌علاوه بر این میزان 26میلیون مترمکعب نیز از ترکمنستان دریافت می شود که‌با صدور روزانه 15میلیون متر بقیه برای رفع نیازهای داخلی است .

معاون وزیر نفت درباره شکایت ترکیه از قطع صادرات کشورمان در مدت زمان‌اوج مصرف گفت: صادرات گاز به ترکیه در شرایط بسیار سردکشور سه روز قطع‌شده بود و پیش از ان نیز میزان صادرات تا 2 میلیون متر مکعب در روز کاهشیافته بود.

وی با یاداوری روابط خوب دو کشور گفت: مسئولان ترکیه از مواجه شدن ایران با شرایط اضطراری کاملا مطلع بودند اما شکایت انها چندی است که در دیوان لاهه جریان دارد و ما نیز مواردی را مطرح کرده ایم هر چند که در قرارداد نیز قطع گاز در مواقع اضطراری قید شده است.

مدیر عامل شرکت ملی گاز درباره پرداخت جریمه به ترکیه گفت: پرداخت خسارت در شرایط عادی و وقتی که اجزاء گاز شامل هیدروژن سولفوره‌, نقطه شبنم اب و هیدرو کربور خارج از حد استاندارد نیز باشد طبق قرارداد اعمال می‌شود که فرمول خود را دارد و دو طرف به صورت خودکار در صورتحساب منظور می‌کنند.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران بااشاره به 10 شهری که در یکی دو هفته‌گذشته با قطع و یا نارسایی گازرسانی مواجه شدند گفت: در زمانی که سرمابه اوج خود رسید 10 تا 70 درصد شهرهای غربی با قطعی گاز مواجه شدند به‌گونه ای که شهرهای سقز و بانه در استان کردستان 7 روز به علت افت فشار, با قطع یا کمبود گاز مواجه شدند که چنین مسائلی با شدت کمتر در 6 شهراذربایجان غربی از جمله مهابادژ سردشت‌, نقده‌, عشنویه و نیز دو شهر استان سمنان‌, مهدیشهر و شهمیرزاد نیز رخ داد.

کسایی زاده با ابراز امیدواری از اعمال جریمه برای مشترکان پرمصرف گازگفت: در جلسه هفته اینده هیئت دولت قرار است طبق تبصره 11 بودجه سال 1385 کشور اعمال جریمه سه دهک پرمصرف جامعه مطرح شود.

معاون وزیر نفت ادعای پایین بودن کیفیت گاز تولیدی در کشور راغیرکارشناسی خواند و افزود: این همان گازی است که به ترکیه صادر می‌شود و منطبق با استانداردهای جهانی است و اصلا در گاز مواد سرطانی وجودندارد و ترکیبات ان شامل متان‌, اتان‌, پروپان‌, بوتان و مقادیر ناچیزی گازکربنیک و H2S است.

کسایی زاده همچنین احدات شبکه های گاز رسانی در بسیاری از روستاهای‌کشور را فاقد توجیه اقتصادی و میزان هدر روی انرژی در مناطق روستایی رازیاد عنوان کرد و گفت: هزینه احداث خطوط انتقال به مناطق دور افتاده‌کشور به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست اما ما مجبور به تمکین خواست مردم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم .


< قبل بعد >
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا