جزئیات طرح مجلس برای حذف کنکور چاپ

طرح یک فوریتی نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور طی جلسات متعدد در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی باحضور کارشناسان و تهیه کنندگان طرح مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با اصلاحاتی در عنوان و متن به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، در ماده یک این طرح سه فاکتور امتحان نهایی کشوری، سابقه تحصیلی و سابقه پرورشی و مهارتی داوطلبان برای پذیرش در دانشگاه ها مدنظر قرار گرفته است.

امتحان نهایی کشوری بر اساس این ماده آزمونی است که به صورت تشریحی با سئوالات یکسان و همزمان در سراسر کشور طبق مقررات وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود.

سابقه تحصیلی نیز نتایج امتحان نهائی کشوری دروسی است که داوطلب در دوره متوسطه و پیش دانشگاهی فرا گرفته است.

همچنین سابقه پرورشی و مهارتی در این طرح، رتبه داوطلب در مسابقات فرهنگی، هنری، ورزشی، مهارتی، علمی و پژوهشی در سطح استانی، کشوری یا بین المللی است. عناوین و ضوابط این مسابقات به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود.

در ماده 2 طرح کنکور مجلس شورای اسلامی پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی (پیوسته و ناپیوسته)، کارشناسی، کارشناسی ارشد پیوسته، دکترای حرفه ای و دکترای پیوسته بر اساس سوابق تحصیلی و پرورشی و مهارتی داوطلب و آزمونهای سراسری خواهد بود.

تاثیر سوابق تحصیلی و پرورشی و مهارتی در هر سال نسبت به سال قبل افزایش می یابد به نحوی که حداکثر تا پایان سال اول برنامه پنجساله پنجم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران آزمون های سراسری ورودی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به طور کامل حذف شوند. دولت موظف است بسترهای لازم را جهت تحقق این ماده فراهم کند.

بر اساس تبصره این ماده، از سال 1386 وزارتخانه های علوم، بهداشت و آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی مجازند داوطلبان ورود به مقطع کاردانی (پیوسته و ناپیوسته) را صرفا بر اساس سوابق تحصیلی و پرورشی و مهارتی پذیرش کنند.

در ماده 3 این طرح، برگزاری آزمون سراسری برای داوطلبان ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تا قبل از حذف کامل آن بر اساس قانون "یک مرحله ای نمودن آزمون سراسری" مصوب 21/5/1377 مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

در ماده 4 این طرح، ضوابط احتساب سوابق تحصیلی داوطلبان تشرح شده است. بر اساس این ماده ضوابط احتساب سوابق تحصیلی داوطلبان مانند تعیین پایه های تحصیلی، دروس و میزان تاثیر هر یک از آنها و همچنین میزان تاثیر سوابق پرورشی و مهارتی و نیز امتیازات رتبه های مسابقات استانی کشوری و بین المللی بر عهده کمیته ای مرکب از وزیر یا یکی از معاونین وزارت علوم به انتخاب وزیر (رئیس کمیته)، وزیر یا یکی از معاونین وزارت آموزش و پرورش به انتخاب وزیر، وزیر یا یکی از معاونین وزارت بهداشت به انتخاب وزیر، رئیس یا یکی از معاونین دانشگاه آزاد اسلامی به انتخاب رئیس دانشگاه و رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور است.

ماده 4 طرح سنجش و پذیرش مجلس شورای اسلامی 2 تبصره دارد. تبصره اول بیان می کند که در صورتی که داوطلب فاقد سوابق تحصیلی و پرورشی و مهارتی مطابق این قانون باشد تعیین نحوه انطباق سوابق تحصیلی و پرورشی و مهارتی او برای پذیرش در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی بر عهده کمیته موضوع این ماده است.

تبصره 2 نیز اشاره دارد به این نکته که ضوابط و نحوه بهبود ارتقاء سوابق تحصیلی برای داوطلبی که علاقمند به جبران سوابق تحصیلی خود (در همه یا بعضی از مواد درسی) می باشد بر عهده کمیته موضوع این ماده است.

در ماده 5 این طرح ، امتیازات و سهمیه ها از قبیل سهمیه مناطق، رزمندگان، شاهد، خانواده معظم شهدا، جانبازان و آزادگان که تاکنون به تصویب مراجع ذی ربط رسیده است، کماکان به قوت خود باقی است و در شیوه پذیرش دانشجو بر اساس این قانون نیز اعمال می شود.

بر اساس ماده 6 این طرح نیز، داوطلبانی که بر اساس این قانون در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی پذیرفته می شوند از معافیت تحصیلی خدمت نظام وظیفه برخوردار می شوند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا