نقش نور در معماری پیشرفته شهری
یزدفردا: کاربرد نور پردازی و نحوه مدیریت برنامه‌ریزی شهری در جهت استفاده از ابزارهای نور و فضاسازی معماری داخلی و بیرونی از موارد مهم نورپردازی شهری است.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی پژوهشی ایسکانیوز، دکتر ساسان سوادکوهی فر در دومین روز نشست علمی تخصصی نورپردازی مشهد گفت: بررسی پیرامون نور شامل شدت و روشنایی و نحوه عملکرد آن می شود و تفاوت آشکار آن با مهندسی برق به نگاه زیبایی شناسانه مستقر در این حوزه می پردازد.
وی در ادامه گفت: مساله نور گرچه امری مهم و لازمه زندگی شهری می باشد اما هنوز ابهاماتی در اینکه نور رشته است یا بین رشته، هنر است یا مهندسی، معماری است یا برق وجود دارد اما در یک نگاه دقیق می توان نور را آینده ای از معماری و برق، همراه با خلاقیت و پویایی دانست.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: نور از نظر روانشناسی، اقتصادی، منبعی، زیباشناسی و حتی درمانی قابل بحث می باشد و امروزه به عنوان یکی از نقاط تامل برانگیز کشورهای پیشرفته محسوب می شود.
در ادامه این نشست معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری قم گفت: نور پردازی در شهرها که نشان از هویت یا بی هویتی فرهنگی ما دارند امری ضروری و اجتناب ناپذیر است ولی نه به عنوان تمثل بخشی به حقیقت بلکه از جهت اقتضائات زیست اجتماعی در زندگی است. استاد عباس محسنی در ادامه افزود: در کلام الهی برای اشاره به حقیقت وجود از تمثیل نور استفاده شده تا شاید از راه درک تجربی نور الهی برای شناخت حقیقت و اتصال به آن پیدا شود.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا