ايزدخواه، عضو شوراي مشاورين جوان رئيس جمهوري درهمايش علمي راه‌هاي نرفته در يزد گفت: علل بيماري اقتصاد ما، راه‌هاي نرفته بسيار است.

دكتر روح‌الله ايزدخواه، نايب رئيس شبكه تحليل‌گران تكنولوژي ايران، وابسته به دفتر همكاري‌هاي فناوري رياست جمهوري، اظهار داشت: مشكلات توسعه نيافتگي در ايران، بخاطر كمبود پول، نيروي انساني و دانش نيست، ما از لحاظ تكنولوژي فقير هستيم و در واقع عقب مانده‌ايم، و دليل اين امر نرفتن راه‌هاي بسيار ديگراست.

وي افزود: دليل اين عوامل مختلفي است، از جمله يا نگذاشته‌اند و يا نخواسته‌ايم، راه‌هايي كه به پيشرفت كشور منتهي مي‌شود را طي كنيم، ولي بايد باور داشته باشيم كه مي شود و مي توانيم.

اين عضو گروه مشاوران جوان رييس جمهور با بررسي پيشنه رشد و توسعه در جهان گفت: هم اكنون در جهان، توسعه اخلاق مدار مطرح شده است.

ايزدخواه كه در همايش علمي و فرهنگي راه‌هاي نرفته توسعه كشور در يزد سخن مي‌گفت، با مقايسه كشور ايران با چند كشور منطقه از جمله كره جنوبي، ‌تركيه و هند اظهار داشت:‌ تورم ايران هم اكنون 18 درصد است در حالي كه در كره جنوبي اين شاخص در سال 2005 ، به منفي 3/ درصد رسيده است.

وي بر شمردن ديگر شاخص‌ها، گفت: درصد صادرات محصولات HT، در كره جنوبي 33 درصد و در ايران فقط 2/1 درصد است.

ايزدخواه با بررسي ريشه‌هاي عقب ماندگي اقتصادي ايران تاكيد كرد: ساختار بيمار اقتصاد، فرهنگ كار و نظام اداري،‌ آموزش و پژوهش، سياست‌هاي استعماري و نگرش به نقش دولت در توسعه، از مهمترين ريشه‌هاي عقب ماندگي ايران است .

وي در تشريح بيمار بودن ساختار اقتصاد ايران گفت: اين ساختار دچار بيماري است، چرا كه شديدا به نفت متكي هستيم و در واقع با فروختن نفت خام، سرمايه و ثروت كشور را فروخته و از آن كسب درآمد مي كنيم، سرمايه‌هاي كه هرگز جبران نخواهند شد.

نايب رئيس شبكه تحليل‌گران تكنولوژي ايران، وابسته به دفتر همكاري‌هاي فناوري رياست جمهوري با اشاره به برخي مشكلات ديگر گفت: بعنوان مثال در بحث گراني مسكن مشكلات ريشه‌اي است.

وي در توضيح حرف خود گفت: نمي توان مسكن را وارد كرد، پس مسكن قابل تجارت نيست و كساني كه مسكن را كالاي سرمايه‌اي خود كرده‌اند، به عنوان تاجر غيرحرفه اي در اقتصاد مطرح مي شوند، چرا كه پول خود را صرف ساخت و ساز و توليد نمي كنند، بلكه به خريد و فروش و دلالي مسكن روي آورده‌اند و همين امر باعث افزايش قيمت‌ها ميشود، اين مشكل حل شدني است و مسئولين بايد بپذيرند كه مشكل مسكن، مشكل ريشه اي و با چند ميليون وام حل نخواهد شد.

اين عضو شوراي مشاورين جوان رياست جمهوري ادامه داد: ‌ما معتقديم، دولت نبايد در اقتصاد تصدي‌گري كند، بلكه بايد هدايت كند، اين در حالي است كه در كشور ما، دولت با بخش خصوص رقابت مي كند.

تضعيف نهادهاي مردمي، عدم خصوص سازي واقعي از ديگر مسائلي بود كه ايزدخواه آن را در ساختار بيمار اقتصاد ايران دخيل دانست.

وي در زمينه فرهنگ و امور اداري كشور گفت: انباشت سياست و سازمان، بحران هماهنگي ميان دستگاه‌ها، كلاف سر درگم قوانين و مقررات‌،‌ عدم شايسته سالاري، سيستم اداري فسيل شده، سيستم كارمند مدار و متكي به افراد و تسلط رابطه بر سيستم ازديگر دلايل اين مسائل است.

ايزدخواه با اشاره به نقش آموزش و پژوهش در عقب ماندگي اقتصادي ايران گفت: حافظه گرايي و عدم پژوهش گرايي، انباشت فرمول و جاي خالي منطق، كتاب‌هاي مقدس غربي در رشته علوم انساني و دانشگاه كشنده استعداد و فرار معلم و شاگرد از پژوهش مهمترين ريشه هاي بيماري اقتصاد ايران است.

وي با بيان اينكه اين نتايج پس از تحقيق 7 ساله به دست آمده است، گفت: ‌در زمينه سياست استعماري دولت‌هاي غربي عليه ايران، مهمترين دلايل عقب ماندگي اقتصاد ايران، مي توان به سياست زمين در اصلاحات ارضي كه منجر به خرد شدن زمين كشاورزي و سستي در صنعت كشاورزي ايران شد، انتقال خطوط فرسود و آلاينده، هدايت دانشجويان خارج از كشور به بن‌بستهاي و كوره راه هاي علمي، جذب سريع مهندسين به بازار كار خارجي، عدم پذيرش در رشته‌هاي مديريت، اقتصاد، جامعه شناسي در دانشگاه‌هاي خارج از كشور، حضور خارجي‌ها در بازار صنايع بزرگ كشور از مهمترين اين دلايل است.

مشاور احمدي‌نژاد به نگرش و نقش دولت در توسعه اشاره كرد و گفت:‌ متاسفانه در ايران، اين نگرش بعضا بصورت افراطي در قالب كمونيست و بعضا تفريط در قالب نئوكلاسيك مطرح بوده است، از ديگر دلايل نگاه بانك جهاني در مقابل نگاه نهادگرايي است .

وي با اشاره صنعت توسعه چشم انداز 20 ساله ايران گفت: ‌در اين سند، بيان شده است كه ايران پس از 20سال، از لحاظ علمي در منطقه رتبه اول را داشته باشد، اين در حالي است كه وزارت نفت در سند چشم انداز خود، بدون اهميت دادن به اين مسئله، اين توسعه را بعد از پايان چشم‌انداز، دستيابي به چند ميليون بشكه فروش نفت خام و چند ميليون مترمكعب صادرات گاز و ديگر ذخاير ايران دانسته است و اين نگاه، فروش سرمايه و ثروت‌هاي ايران است.

دكتر ايزدخواه در ادامه به برخي راه‌هاي پيشنهادي خود در عرصه توسعه اشاره كرد و در پايان اين مراسم به سوالات حضار پاسخ داد

ایسنا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا