رضایت از زندگی

  پرینت
شناسه خبر : 45760 | تاریخ انتشار : 19 Bahman 1390 - 22:08 | 1822 بازدید | تعداد دیدگاه : 0 | ارسال توسط :

رضایت از زندگی

ميزان رضايت از زندگي يكي از شاخصه‌هاي مهم سلامت رواني محسوب مي‌شود. از نظر روان‌شناسان رضايتمندي از زندگي به طور عمومي به هر دليل و انگيزه‌اي كه باشد با بهداشت رواني افراد مرتبط است و هر چه اين رضايت بيشتر باشد مي‌توان انتظار داشت فرد از نظر شخصيتي، رفتاري، عاطفي و ارتباطي موفق‌تر و پوياتر عمل كند. بهداشت رواني انگيزه و تمايل انسان به بروز رفتارهاي هيجاني و بي‌منطق، بزهكاري و نابساماني‌هاي ارتباطي را كاهش مي‌دهد و زمينه شكل‌گيري و تشديد بيماري‌هاي رواني را از بين مي‌برد. رضايت از زندگي به عوامل دروني و بيروني وابسته است، از آنها تاثير مي‌پذيرد و البته تاثير هم مي‌گذارد.
شرايط جنسيتي و سني، روابط خانوادگي، شأن اجتماعي، ميزان درآمد و تحصيلات، مسائل معنوي و دروني و ساختار شخصيتي افراد مهم‌ترين عوامل در تعيين ميزان رضايت آنان از زندگي محسوب مي‌شوند و بالطبع شرايط براي افراد مختلف بسيار متفاوت است. در اين ميان روزمرگي كه خستگي، بي‌حوصلگي، كمبود وقت و انرژي و نگاه ماشيني به زندگي را در پي دارد براي انسان معاصر دردسرساز شده است و شرايط اقتصادي و اجتماعي كه گاه كمرنگ شدن اميد به آينده را موجب مي‌شود كمترين ميزان رضايت از زندگي را رقم مي‌زند. رضايت از زندگي مي‌‌تواند يك چتر محافظ در برابر ابتلا به بيماري‌هاي روحي و رواني نظير افسردگي باشد. علاوه بر آن موتور محركي خواهد بود براي تلاش و پشتكار بيشتر و دستيابي به موفقيت‌هاي ارزشمند در زمينه‌هاي مختلف زندگي فردي و اجتماعي.
دارايي‌هاي منحصر به فرد
قدردان باشيد. هر كسي در زندگي چيزهايي دارد كه ديگران محتاج و آرزومند آنها هستند. به قول قديمي‌ها «بسا كسا كه به روز تو آرزومند است.» با اندكي تامل مي‌توانيد اين داشته‌هاي ارزشمند را شناسايي كنيد. اگر قدردان و شاكر نعمت‌ها باشيد شايد اين گفته قديمي‌ها براي شما هم صدق كند و «شكر نعمت، نعمتت افزون كند‌.»
خانواده، همسر و فرزند، والدين، دوستان خوب، عزيزاني كه از مصاحبت آنان لذت مي‌‌بريد، درآمد، زندگي آبرومند، شأن اجتماعي و شغلي، احترام آشنايان و همسايگان، توانايي‌هاي ذهني و استعدادهاي دروني، خلقيات مطلوب، تحصيلات و... دارايي‌هايي هستند كه هر كسي حداقل بخشي از آنها را در اختيار دارد و بي‌انصافي است اگر قدر نداند و ناچيز شمارد. ديگر اين كه قدر زندگي در دنياي معاصر را بدانيد. انسان معاصر ميراث‌خوار تلاش‌ها، رنج‌ها، ابتكارات و دستاوردهاي پيشينيان است و نسبت به آنان زندگي راحت‌تر و مرفه‌تري دارد. زندگي امروزي به يمن پيشرفت‌هاي تكنولوژيكي در عرصه‌هاي مختلف زيباتر و دلنشين‌تر از گذشته است.
روابط با اطرافيان
روابط خود را با اطرافيان اصلاح كنيد. حافظ مي‌فرمايد: «نهال دشمني بر كن كه رنج بي‌شمار آرد.» داشتن روابط خصمانه و ناآرام با اعضاي خانواده، فاميل، همكاران، همسايگان و... جز تلخكامي ارمغاني در پي ندارد. حداقل محيط خانه را براي خود و ديگران امن و آرام نگه داريد. خانه بايد جاي آسودن باشد وگرنه ديگر خانه نيست. علاوه بر آن دوستي و افزايش ارتباطات با ديگران مي‌تواند فرصت‌هايي بي‌نظير براي بهبود شرايط اجتماعي و پيشرفت‌هاي كاري و اقتصادي پديد آورد. خوش‌اخلاق‌ها موفق‌ترند.
اعتماد به نفس داشته باشيد
از مقايسه بپرهيزيد. دنيا پر از آدم‌هايي است كه بسيار خوشبخت‌تر از شما هستند و امكانات بيشتري دارند. در ميان اطرافيان هم چنين افرادي يافت مي‌شوند. اگر قرار باشد مقايسه كردن مايه رنج و حسرت باشد شما از آنچه هستيد پايين‌تر مي‌رويد و بخشي از خوشبختي ناشناخته خويش را از دست مي‌دهيد. بي‌دليل نيست كه قناعت را گنج فناناپذير مي‌نامند. در مقابل مقايسه سازنده مي‌تواند انگيزه‌اي براي رشد و ارتقا باشد. تلاش كنيد و پيش رويد. اجازه ندهيد محروميت‌ها و كمبودها شما را متوقف سازد. هر كسي براي خود عقده‌هايي دارد ولي نبايد اجازه دهيد جنبه منفي آنها شخصيت شما را مثل خوره بخورد. فقط آدم آهني‌ها عقده‌هاي رواني ندارند و از محروميت‌ها رنج نمي‌برند! ديگر اين كه حسد را به كلي از خود دور سازيد. اگر اطرافيان شما دارا و ثروتمند باشند بسيار بهتر از آن است كه فقير و محروم باشند و به كمك‌هاي شما نيازمند!
اهميت پول
همواره به ارتقاي زندگي مالي خود توجه كنيد. درآمد بيشتر يعني زندگي بهتر. پول اگر نتواند همه مشكلات را برطرف كند بسياري از مشكلات را مي‌تواند برطرف كند. اصلا مي‌تواند از بروز بسياري مشكلات جلوگيري كند. همواره در پي فرصت‌هاي شغلي و كاري بهتر باشيد. پس‌انداز را هم فراموش نكنيد. پس‌انداز داشتن مايه قوت قلب است و مي‌تواند فرصتي براي يك سرمايه‌گذاري جديد و كسب درآمد بيشتر را پديد آورد، اما براي پول زندگي نكنيد بلكه پول را براي زندگي بهتر به كار بگيريد.
از مشكلات نهراسيد
مشكلات هميشه وجود دارند و شايد فقط در رويا بتوان از شر آنها خلاص شد، اما ماهيت آنها تغيير مي‌كند و اين موضوع نشان مي‌دهد قابل رفع هستند. مشكلات و مشغله‌هاي ذهني امروز با مشكلات يك سال پيش متفاوتند. بخشي از مشكلات قديمي به مرور زمان حل شده‌اند يا ديگر موضوعيت ندارند و بخشي ديگر را خودتان رفع كرده‌ايد. حتي خوشبخت‌ترين آدم‌هاي دنيا نيز با مشكلات روزمره دست به گريبانند. فقط اين را بدانيد اگر مشكلات را كه خودتان براي خودتان درست كرده‌ايد رفع كنيد نصف بيشتر مشكلاتتان حل مي‌شود.
بهبود شرايط
كيفيت زندگي خود را ارتقا دهيد. بخشي از درآمدتان را براي تفريح و تنوع، مسافرت، فعاليت‌هاي فرهنگي، كارهاي آموزشي و... صرف كنيد. فعاليت‌هاي ورزشي را از ياد نبريد. نرمش مرتب و روزانه مي‌تواند روحيه‌اي شاداب و بانشاط براي شما به ارمغان آورد. بخشي از رنج‌ها و دردسرها از بيماري‌هاي جسمي ناشي مي‌شود كه مي‌توان با تغذيه و روش زندگي سالم به همراه تحرك بدني از بروز آنها پيشگيري كرد.
واقع‌بين باشيد
خوش‌بين باشيد ولي واقع‌بيني و تدبير را از دست ندهيد.
بيش از اندازه اعتماد نكنيد ولي درباره ديگران قضاوت منفي هم نداشته باشيد. حتما شما هم كساني را ديده‌ايد كه با قضاوت‌هاي منفي نسبت به ديگران زندگي را براي خودشان تلخ، ناامن و پرآشوب كرده‌اند. ديگر اين كه زياد روياپردازي نكنيد. روياهايي كه از كار، ابتكار، انگيزه و خلاقيت تهي باشند به تدريج به كابوس‌هايي تبديل مي‌شوند كه آزاردهنده‌اند. دست نيافتني بودن روياها مي‌تواند رضايت از شرايط موجود را از بين ببرند. به قول فرنگي‌ها آرزوهاي بزرگي داشته باشيد ولي از دستاوردهاي كوچك خوشحال شويد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا
برچسب ها
اخبار مرتبط
نرم افزار استودیو کامل تبدیل فایل های صوتی و تصویری -
بازديد فرماندار و نماينده بافق در مجلس شوراي اسلامي از بزرگراه بافق - يزد
افتتاح پروژه سیستم توزین حین حرکت (WIM) در کیلومتر 3 محور یزد-مهریز
تصويبنامه هيات وزيران درخصوص اجراي اقدامات مربوط توسط كليه دستگاه هاي مقرر در برنامه راهبردي ارتقای سلامت نظام اداري و مبارزه با فساد در مبادلات مرزي ( بازارچه هاي مرزي ، مناطق آزاد تجاري - صنعتي و ويژه اقتصادي و اسكله هاي خاص)
اهالي محله مظفريه با نگرشي متفاوت سعي در جلب نظر مسافران ورودي محور بافق- كرمان داشته باشند
اسامی نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس دهم از حوزه مهریز -بافق -بهاباد-خاتم -ابرکوه(40 نظر)
اعلام محدودیت ترافیکی برای وسایل نقلیه سنگین در محور بیرجند- قاین و بالعکس
5 نوشیدنی برای کوچک کردن شکم - نوشیدنی های لاغر کننده
عکس- تصادف زنجیره ای شدید در چین / سه کشته در تصادف زنجیره ای محور سراوان - خاش
پاکسازی سیستم و حذف انواع ویروس Dr.Web CureIt! 10.0.7 [2015-12-06]
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • هیچ نظری موجود نیست