طرح پژوهشی "ارزیابی ظرفیت سلول های بنیادی مزانشیمی در ترمیم آسیب ترومای" توسط پژوهشگران پژوهشکده علوم تولیدمثل یزد صورت گرفت.

دکتر محمدعلی خلیلی جنین شناس و استاد راهنمای این بررسی در این خصوص اظهارداشت: ضربه یا ترومای مغزی( (TBI یک علت عمده مرگ و میر جوانان در تصادفات، زلزله و حوادث دیگر است که می تواند آبشاری از حوادث تخریب عصبی را موجب شود. 


وی افزود: طبق آمار به دست آمده در سال 2005، TBIسالانه 5/1 میلیون نفر را درآمریکا تحت تأثیر قرار می دهد و 3/5 میلیون نفر با ناتوانی جسمی به دلیلTBI زندگی می کنند.  

وی همچنین تصریح کرد:
در کشورهای در حال توسعه نظیر ایران، با توجه به جوان بودن ترکیب جمعیتی و ازدیاد وسایل نقلیه آمار تصادفات به همراه ضربه مغزی در حال افزایش است. در مطالعه ای که در ایران در سال 1380 بروی 993مورد ضربه مغزی انجام گرفت، مشخص شد که بیش از 73% از ضربات مغزی مربوط به مردان و بقیه مربوط به زنان می باشد. همچنین تقریباً نیمی از کل ضربات مغزی ایجاد شده در اثر وسایل نقلیه مربوط به موتورسیکلت بوده است. روش رایج درمان این نوع بیماری ها درمان ترومبولیتیک پروسه های جراحی برای ترمیم ضایعات رگی می باشد. اما درصد کمی از بیماران امکان بهبودی مؤثر را در این درمان ها دارند. 

دکتر خلیلی  عنوان داشت:
سلول های بنیادی مزانشیمی (MSCs) در سال های اخیر توجهات زیادی را به خود جلب کرده ا‌ست که به علت توانایی خود نوسازی این سلول ها در چندین بافت خونی، پتانسیل آنها برای تمایز و استفاده آن ها برای هردو درمان ژنتیکی و سلولی می باشد. درمان سلولی در مغز صدمه دیده بهبود عملکردی را تحریک کرده و شکل گیری درونی CNS و ترمیم آن را  تسهیل می کند. بر اساس مطالعات، MSCs پاسخ های نورون زایی، رگ زایی و سیناپس زایی را در مغز فعال می کنند. در این راستا می توان به تحقیقاتی اشاره نمود که نتایج امیدوارکننده ای را نوید می دهند.وی با بیان این مطلب که در ایران تاکنون مطالعاتی در زمینه ترومای مغزی انجام نشده است.


وي متذکرشد: اکثر تحقیقات سلول های بنیادی در حیوانات آزمایشگاهی انجام شده و موارد انسانی بسیار نادر می باشد.  بنابراین این تحقیق نیز به دلیل مسائل اخلاقی فقط بر روی رت انجام شد تا به مکانسیم عمل سلول های بنیادی بالغ در ترمیم احتمالی سلول های عصبی بعد از ایجاد ضربه مغزی پی برد. 

وی هدف از اجرای این طرح را بررسی تأثیر تزریق سلول های مزانشیمی از طریق سیستم وریدی جهت ترمیم بافت عصبی آسیب دیده پس از ترومای مغزی در رت عنوان کرد و افزود: در این طرح تأثیرMSCs بر ترمیم دو گروه از سلول های مغزی (سلول های نورونی و آستروسیت) بررسی شدند.

دکتر خلیلی با اشاره به نتایج به دست آمده از این بررسی اظهارکرد: در این مطالعه نشان داده شدکه MSCsقادرند به منطقه التهابی مهاجرت کرده و همچنین به سلول های مغزی متمایز شوند. نتایج حاصل از تست رفتاری یک بهبودی نسبی در عملکرد حیوانات مورد مطالعه نشان داد. 


وی اظهارامیدواری کرد:
که استفاده از سلول های بنیادی در کلینیک مزایای زیادی در درمان بیماری ترومای مغزی داشته باشد.یادآور می شود؛ 


دکتر محمدعلی خلیلی- فاطمه انباری میبدی- فاطمه صادقیان- آرزو خرادمهر از پژوهشکده علوم تولید مثل یزد از مجریان این طرح پژوهشی می باشند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا