مصاحبه مدير كل ارشاد و يادداشتي در اين زمينه

رضا سلطان زاده

مدير مسئول آیینه یزد


ساعت 9 صبح روز شنبه اول بهمن ماه جلسه‌اي با حضور مدير و معاون و چند نفر از كاركنان اداره كل ارشاد و فرهنگ اسلامي استان، مديران مسئول مطبوعات، نمايندگان روزنامه‌هاي سراسري و خبرگزاري‌ها تشكيل گرديد. نام آن همايش و نشست را مصاحبه گذاشته بودند اما بيشتر دعوت‌شدگان بازگو كننده مشكلات، گله‌ها و نارسائي‌هايي بودند كه سبب مي‌شود نتوانند آن طور كه سزاوار است به انجام وظيفه روزنامه‌نگاري بپردازند. در آن جلسه مطالب زير عنوان شد:


-مدير كل زمينه‌اي را فراهم نمايد تا ادارات و سازمان‌ها و كتابخانه‌هاي استان نشريات را خريداري نمايند و هزينه پست مطبوعات تقليل يابد.


- عده‌اي از مديران استان‌حاضر نيستند عملكردشان مورد نقد قرار گيرد يا در رفع مشكلات مردم كوشا باشند.


- آن‌گونه كه بايد اخلاق روزنامه نگاري رعايت نمي‌شود.


- عموماً ‌از نحوه چاپ ويژه نامه‌ها و از بهاي اندك آگهي‌هاي دولتي و ثبتي معترض بودند.


- مدير مسئولي مي‌گفت اگر مدير كل ارشاد مانند گذشتگان خود نتواند جلوي تبليغات غير قانوني و چاپ بعضي از ويژه نامه‌ها را بگيرد موفق نخواهد بود.


- صاحب رسانه‌اي اظهار مي‌داشت سختي‌هاي چاپ و پخش نشريه فرصتي براي نوشتن سرمقاله براي وي باقي نمي‌گذارد.


– فردي از حاضران از كم تحملي مديران ادارات سخن مي‌گفت به ويژه اگر درباره آنان انتقادي صورت بگيرد آگهي‌هاي آن اداره را براي آن نشريه نمي‌فرستند.


- در شهرستانهاي استان هيچ گونه كمكي به رسانه‌هاي آن شهر نمي‌شود در حالي‌كه عده‌اي از مديران توقع درج مطالب مورد نظر خود را در نشريه محلي دارند.


- اداره ارشاد در دو سه سال اخير وجه اندك اشتراك روزنامه‌هاي استان را پرداخت ننموده است.


- گروهي از مدعوين خواستار رونق بيشتر خانه مطبوعات يزد بودند و از مدير كل مي‌خواستند ماهي يك بار با اصحاب رسانه جلسه مصاحبه ترتيب بدهد اما مديركل در پاسخ قول دو سه ماه يك بار داد و گفت: حل بعضي از مشكلات و مسائل و موضوعات مطرح شده را در توان خود نمي‌بيند!! و در پي آن اظهار داشت آيا در اين استان بيش از سه درصد از مردم عادي روزنامه مي‌خوانند؟ درباره مديران شاغل در يزد نيز نظر خاصي ارائه نمود و از نشر روزنامه ورزشي و چاپ رنگي نشريه‌اي اظهار رضايت و خوشحالي كرد.


نگارنده بنا به وظيفه اسلامي و علاقمند بودن به پيشرفت امور فرهنگي و اجتماعي منطقه و در نهايت كشور عزيز ايران، توفيق مدير كل را آرزو مي‌كند اما لازم مي‌داند به درج چند سوال، تذكر و پيشنهاد بپردازد.


اگر روابط عمومي استانداري به جاي اجراي صحيح قانون مطبوعات درباره امور رسانه‌هاي محلي، خود را صاحب اختيار مطلق بداند و هر مدير مسئول و خبرنگاري را بخواهد در جلسات مصاحبه و يا نشست‌هاي رسانه‌اي دعوت ‌كند يا هر روزنامه و نشريه‌اي را كه صلاح بداند خريداري ‌نمايد و اجازه توزيع آن را در استانداري بدهد يا از پخش آن خودداري كند مديريت ارشاد چه عكس‌العملي نشان خواهد داد؟


آن‌هم ظاهراً با آوردن اين عذر در حضور بالاترين مقام ارشد اجرايي استان كه فلان نشريه و بهمان هفته نامه خبر استانداري را چاپ نمي‌كند!! گرچه اين گونه نشريات خوانندگان و مخاطبان بيشتري هم داشته باشد.


اگر در ادارات مختلف براي مصاحبه با مسئولان استان جلسه‌اي تشكيل گردد و چند ساعت ادامه پيدا كند اما مردم در جريان قرار نگيرند كه رسانه‌هاي محلي چه نظرياتي درباره عملكرد مديريت يا رياست آن سازمان و موضوع مصاحبه ابراز نموده‌اند و تنها به منظور خبررساني چند لحظه صدا و سيماي يزد فيلمي صامت از مديران و خبرنگاران مطبوعات نشان بدهد كه همگي ساكت و آرام نشسته‌اند و به سخنان مصاحبه شونده گوش فرا مي‌دهند در آن صورت مديركل ارشاد چه اقدامي خواهد كرد؟


مدير كل در اين زمينه آن گاه موفق خواهد بود كه ترتيبي اتخاذ و زمينه‌اي فراهم نمايد كه روابط عمومي‌هاي همه ادارات، نشريات محلي را مطالعه كنند تا هر گاه مطلبي پيرامون انجام درخواست‌ها و تقاضاهاي بحق مردم يا در نقد و انتقاد صحيح و به جا از مدير يا كاركنان آن اداره نوشته شده بررسي نمايند و نتيجه را براي چاپ به همان مطبوعه بفرستند.


اداره كل ارشاد و استانداري پيش قدم شوند بخشي از هزينه‌هاي چاپ و نصب و نگهداري بنرها و تابلوهاي تبليغي كه بعضاً‌نيز بلااثر است صرفه‌جويي و در عوض در جهت توسعه و رونق مطبوعات استان صرف نمايند البته با رعايت ضوابط و بدون توجه به خط و گروه و سليقه اين و يا آن.


در توزيع آگهي‌ها درحد توان حق و انصاف لحاظ گردد مديران ارشد استان از چاپ بعضي از نشريات داخلي دواير دولتي يا وابسته به دولت كه در هر شماره چند بار عكس مدير يا بعضي از مسئولان اجرايي را در ژست‌هاي مختلف آنهم رنگي به چاپ رسيده جلوگيري كنند چون واي از آن روزي كه هر انساني بايد پاسخ بيت‌المال و نحوه هزينه نمودن آن را بدهد.


چه نيكو است مدير كل ارشاد يا هر مسئولي كه خود را متولي امور فرهنگي استان و شهرستان مي‌داند در هر جلسه مصاحبه بخشي از وقت جلسه را به بيان و شرح و توضيح بند 2 اصل سوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و فصل دوم و سوم قانون مطبوعات مصوب مجلس شوراي اسلامي اختصاص دهد بدان اميد كه به خواست پروردگار درصدي از ناهنجاريهاي موجود در جامعه دارالعباده كاسته شود.


اين نكته را نبايد از نظر دور داشت كه روزنامه نگار با حفظ قداست قلم، نوشتن واقعيت‌ها، ترسيم اوضاع و احوال جامعه، دوري از خود سانسوري‌ها و ‌بازگو نمودن درخواست‌هاي مردم در جهت اجراي عدالت و رفع تبعيض‌هاي موجود مي‌تواند اثر ماندگاري از خود به جاي گذارد.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا