محمدرضا عباسیان:امیدوارم جشنواره سی‌ام، دوره بلوغ کامل جشنواره فیلم فجر باشد 


محمدرضا عباسیان با اشاره به سی‌سالگی جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: ۳۰ سال، از عمر این جوان گذشته و ما الان شاهد یک جوان بالغ هستیم و امیدواریم برگزاری خوب این جشنواره نشان بدهد که این جوان به بلوغ فکری و جسمی کاملی رسیده است .

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری در گفت‌وگو با روابط عمومی جشنواره بين‌المللي فيلم فجر در مورد برگزاری سی‌امين دوره این جشنواره گفت: نکته اول این است که جشنواره فیلم فجر، همزمان با جشن‌های گرامیداشت یوم‌الله دهه فجر است، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، که خودش یک اهمیت بسیار والایی دارد به بهانه این رخداد شگرف انقلاب اسلامی، این جشن برگزار می‌شود که خودش نشان از اهمیت بسیار بالای این رویداد هنری دارد. نکته دوم این است که به هر حال سینمای ایران، یک سینمای بین‌المللی است و جایگاه فاخر فرهنگی دارد. جشنواره فيلم فجر، مهمترین رویداد سینمایی کشور است. با توجه به جایگاه سینما، این بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد سینمایی ماست، که این خودش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و توجهی که در همه اقشار جامعه، از هنرمندان، مسئولین و مردم به جشنواره فیلم فجر نشان می‌دهند، خود نشان‌دهنده جایگاه این جشنواره است. نکته سوم، در واقع سی‌امین دوره برگزاری جشنواره است که به هر حال، ۳۰ سال، از عمر این جوان گذشته و ما الان شاهد یک جوان بالغ هستیم. که انشاءالله امیدوار هستیم برگزاری خوب این جشنواره نشان بدهد که این جوان به بلوغ فکری و جسمی کاملی رسیده است.

وی در مورد برگزاری جشنواره بين‌المللي فيلم فجر و تأثیر آن بر روند رشد سینمای ایران، گفت: جشنواره فیلم فجر قطعاً تأثیرگذار و خط دهنده تولیدات سینمای ایران است، به هرحال توجهی که در جشنواره فیلم فجر می‌شود، سال آینده را خط ‌دهی می‌کند چه در جهت چرخه اقتصادی سینمای ایران و اکران فیلم‌ها که موفقیت یا عدم موفقیت‌شان و توجه یا عدم توجه‌شان در جشنواره فیلم فجر، بسیار برایشان مهم است و چه در تولید سال آینده، که توجهی که به فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر می‌شود، سازندگان و هنرمندان را به تولید آثار فاخر سوق می‌دهد، یعنی دلیل این که از طرفی بسیار رقابت جدی است و همه دوست دارند در بخش مسابقه جشنواره باشد، نشان از اهمیت این بخش دارد. و در واقع این که همه می‌خواهند که جدی‌تر گرفته شوند و این خود نشان می‌دهد که حضور در این جشنواره خیلی مهم است و غیراز آن توجهی که در اکران یا حتی در عرصه فیلم‌های ویدئویی می‌کنند به جوایزی که می‌گیرند، حتی اگر در جشنواره فيلم فجر کاندیدا شده باشند آن را در تبلیغات‌شان قید می‌کنند که نشان می‌دهد که اهمیت و میزان تأثیرگذاری جشنواره فجر در تولد و عرصه سینمای ایران چقدر است.

عباسیان در مورد برگزاری دومین کنفرانس بين‌المللي «هاليوودیسم و سینما» و همایش «بیداری اسلامی در سینما» هم‌زمان با برپایی سی‌امين جشنواره بين‌‌المللي فيلم فجر گفت: برگزاری این همایش و کنفرانس دو بُرد مهم دارد؛ برد اولش بحث ایدئولوژی تحکیمی داخل کشور است، به هر حال در ادامه تبلیغاتی که در داخل کشور صورت می‌گیرد، مشخصاً بحث هالیوودیسم و صهیونیسم و اینها، یا حتی بحث بیداری اسلامی، این که مردم ببینند جماعتی اندیشمند، کارشناس و نخبه از سراسر دنیا می‌آیند و در این اجلاس‌ شرکت می‌کنند و حرف و نظرشان در مورد این موضوعات مثل نظرات ماست، خُب این دیدگاه ایدئولوژیک نظام را در بین آحاد مردم تحکیم می‌کند. یعنی در مرحله اول، یک مصرف تبلیغاتی داخلی دارد. نکته دوم، به هر حال این اندیشمندان موضوعاتی را مطرح می‌کنند که خیلی در جهان و شاید در جهان غرب به آن پر و بال ندهند و اجازه ندهند به اندیشمندانی که در آنجا حرفهایشان را بزنند و با همدیگر جمع بشوند. که بسیار کمک می‌کند که اینها بیایند و در این کنفرانس‌ها دور هم جمع بشوند؛ هم قوت قلب بیشتری بگیرند و هم نظرات خود را بین همدیگر به شراکت بگذارند و این حلقه اندیشمندان در حوزه‌های تخصصی مشخصاً در بحث هالیوودیسم و سلطه‌ای که بر جهان سینما دارد قابل تأمل است، خُب این آدمهایی که نظراتی دارند به ایران می‌آیند و صاحبنظران دیگر را هم می‌شناسند و حلقه‌هایی بوجود می‌آید.

وی همچنین گفت: بحث بیداری اسلامی هم به همین شیوه است و مشخصاً بحث بسیار جدی است که نقش سینما هم در تثبیت فعالیتهای نهضتی که تاکنون شده و بهارهایی که در کشورهایی صورت گرفته است به ثبت و نگهداری و یادبود این اتفاقات کمک می‌کند. همین طور که می‌تواند در بسط و گسترش در کشورهای دیگر هم قطعاً تأثیرگذار باشد. جمهوری اسلامی به عنوان ام‌القرای جهان اسلام و مهد دفاع از نهضتهای آزادیبخش، وظیفه‌اش است که به بهترین شکل نقش خود را انجام دهد.

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری در مورد بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر گفت: بین‌الملل فجر و جایگاه جمهموری اسلامی ایران بایستی به سمتی برود که فیلمسازان از اقصی نقاط جهان در آن شرکت کنند، همان فیلمسازانی که فیلمهای خوبی می‌سازند ولی به خاطرمحتوای فیلمهایشان شانس حضور در جشنواره‌های غربی را ندارند، همان جشنواره‌هایی که ما قبول داریم که سیاست‌زده هستند و تحت کنترل لابی‌های جهانی هستند. ما بایستی این فرصت را فراهم بکنیم آن فیلم‌ها بیایند ثبت نام بکنند درخواست بدهند و در جشنواره فجر شرکت کنند، مطرح شوند و خودی نشان بدهند.

وی در مورد بخش‌های مختلف سی‌امين جشنواره بين‌‌المللي فيلم فجر گفت: نکته اول این است که در مورد بخش مسابقه سینمای ایران، یک؛ من هنوز متوجه نمی‌شوم چه دلیلی دارد که ما اصرار داریم هیأت انتخابمان را اعلام بکنیم و هیأت انتخاب‌مان بعد از انتخاب‌شان باز هم اعلام نظر بکنند. در هیچ جشنواره‌ای در دنیا هیأت انتخاب اعلام نمی‌شود و فیلم‌هایی در راستای اهداف هر جشنواره انتخاب می‌شوند. با سیاست‌های کلان و سیاست‌های هر ساله هر جشنواره، فیلم‌ها انتخاب می‌شوند و در بخش مسابقه هم قرار می‌گیرند. این که ما هیأت انتخاب را معرفی می‌کنیم و هیأت انتخاب تحت فشار باشند در واقع لابی احتمالاً صورت بگیرد و این لابی بعداً نظرات‌شان را تغییر بدهند و بگويند من موافق این فیلم بودم و بقیه مخالف بودند، این اصلاً اتفاق خوبی نیست.

وی در ادامه افزود: نکته دوم به نظر من بایستی تعداد فیلمهای بخش مسابقه فجر خیلی کمتر از این باشد و به نظر من، شخصاً ۲۲ فیلم برای بخش اصلی مسابقه سینمای ایران کفایت می کند، خُب امسال تعداد فیلم‌ها بالا رفته است. یک اظهارنظرهای غیرکارشناسی هم می‌شود کرد که همه فیلم‌ها بدون انتخاب و ممیزی به بخش مسابقه راه یابند که به نظر من خیلی نظر غیرکارشناسی است.

«محمدرضا عباسیان» در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: اتفاق بسیار مهمی که امسال افتاده، اضافه شدن بخش مستند به جشنواره فجر است، یک اتفاق بد و غیرکارشناسی سال گذشته افتاد و آن این که بخش مستند و بخش کوتاه از جشنواره حذف شد. همه جشنواره‌های معتبر دنیا بخش مستند و بخش فیلم کوتاه دارند. فیلم‌های مستند و کوتاه، پایه سینما هستند که به نظر من این سیاست اشتباه بود. اضافه‌شدن بخش مستند بلند را به جشنواره امسال به فال نیک می‌گیریم و انشاءالله با توجهی که می‌شود و فیلم‌های خوبی که حضور دارند سال آینده بتوانیم تلاش بکنیم بخش فیلم کوتاه و مستند کوتاه را هم به جشنواره برگردانیم. اینطور نیست که ما بگوئیم چون جشنواره تخصصی و مستند فیلم کوتاه داریم و جشنواره فجر لازم نیست که این بخش‌ها را داشته باشد، منطق درست و کارشناسی نیست. جشنواره فیلم فجر قله جشنواره‌های ایران است و همه فیلمسازان علی رغم اینکه فیلم‌شان در همه جشنواره‌های دیگر حضور داشته و حتی جایزه گرفته است علاقه دارند که فیلم‌شان دیده شود و در فجر جایزه بگیرد.

وی همچنین گفت: جنبه ملی جشنواره فجر شاید قابل مقایسه با هیچ جشنواره‌ای در دنیا نباشد، یعنی ما کم‌تر جشنواره‌ای در دنیا داریم که جایگاهش در بخش ملی اینقدر قوی، پویا و توانمند باشد و تا این اندازه مورد استقبال مردمی قرار بگیرید. به نظر من، بخش ملی جشنواره فیلم فجر خیلی موفق و تواناست و جایگاه بسیار بالایی در بین هنرمندان، سینماگران، مردم و مسئولان دارد.

«محمدرضا عباسیان» در مورد همکاری موسسه رسانه‌های تصویری با سی‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر گفت: امسال اتفاق بسیار مهمی که افتاده این است که حامی اصلی و نماینده معاونت سینمایی در حمایت از جشنواره فیلم فجر، موسسه رسانه‌های تصویری است. موسسه‌ای در معاونت سینمایی به نام «موسسه امور جشنواره‌ها و بین‌الملل» تشکیل شده است که قرار است این موسسه، وظیفه‌اش برگزاری و حمایت از همه جشنواره‌ها و کلیه عملیات برون مرزی و بین‌المللی معاونت سینمایی باشد. تا زمانی که کار ثبت قانونی آن موسسه امور جشنواره‌ها به انجام برسد که در سازمان سینمایی این اتفاق می‌افتد تصمیم گرفته شده است که در واقع عملیات اجرایی و فعالیتهای آن موسسه امور جشنواره‌ها در موسسه رسانه‌های تصویری اتفاق بیفتد. برای همین هم امسال و در واقع برای اولین بار بعد از ۳۰ دوره از جشنواره فجر، حمایت مالی معاونت سینمایی از جشنواره، از طریق موسسه رسانه‌های تصویری انجام شود. برای ما بسیار باعث افتخار است و واقعاً تلاش می‌کنیم برای اینکه بتوانیم حداکثر خدمت را به بهترین رویداد سینمایی ارائه بدهیم و بیشترین حمایت را بکنیم به جشنواره‌ای که همزمان با ایام الله جشن انقلاب و دهه فجر برگزار می‌شود.

وی همچنین گفت: غیر از حمایت مالی که از طرف موسسه از جشنواره صورت می‌گیرد ما طرحی را ارائه داده‌ایم که جناب آقای خزاعی دبیر محترم جشنواره موافقت کردند و آن اهدای صدهزار بسته فرهنگی به مردم و مخاطبین جشنواره در سراسر کشور است. که انشاءالله امیدواریم با یک سر و شکل خیلی خوب و مناسب و در شأن جشنواره بين‌المللي فيلم فجر موفق باشد و آن کار را هم به خوبی انجام بدهیم.

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری در مورد استقبال فراوان مردم از جشنواره بين‌المللي فيلم فجر گفت: بسیاری از مردم ما در طول سال، سینما نمی‌روند، ایام جشنواره می‌آیند و در جشنواره، فیلم می‌بینند و این خود در تأیید عرایض قبلی‌ام است که آحاد مردم توجه بسیار ویژه‌ای به جشنواره فیلم فجر دارند. معنی‌اش این است جشنواره تا چه اندازه توانسته توی دل مردم جا باز بکند و مردم تمایل و اصرار شدیدی دارند که فیلم‌ها را در طول جشنواره ببییند تا بعد از جشنواره آن را تماشا بکنند. ما امیدواریم که انشاءالله مسئولان جشنواره طوری برنامه‌ریزی بکنند که به این اقبال عمومی پاسخ بسیار خوبی بدهند.

«محمدرضا عباسیان» در پايان اين گفت‌وگو در مورد نمایش آثار شاخص سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر گفت: فیلمسازی که شأن و جایگاه، شعور و وطن پرستی خودش را دارد این واقعیت را قبول دارد که تا زمانی که در ایران و در وهله اول، برای مردم ایران فیلم بسازد، موفقیت بین‌المللی نصیبش خواهد شد. ما الان می‌بینیم که فیلمسازانی داشتیم وقتی که در ایران فیلم می‌ساختند فیلمسازانی خوبی بودند و در ایران و همه دنیا مورد توجه قرار می‌گرفتند، وقتی از ایران رفتند دیگر آن توجه و اقبال از آنها رخت بربست و این که آن خبره‌های کار در ایران، اهمیت این را می‌دانند که اثرشان در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شود این خودش کفایت می‌کند، یعنی کسی که می‌داند درواقع توجه و اهمیت به جشنواره فجر و به سینمای ایران و مردم ایران می‌تواند رمز موفقیتش باشد قطعاً در مراحل بعدی‌اش هم موفق خواهد بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا