انقلاب همگانی


مرتضی عابدی اردکانی

در آستانه جشن های پیروزی شکوهمند انقلابی هستیم که به رغم مدعیانی که منع عشق کنند ، بیش از سه دهه است ثابت و استوار برجای خود مانده است. هرچند این انقلاب به مثابه تمامی انقلاب های دنیا ، در تاریخ پر افتخار خود فراز و فرودهای زیادی را به چشم دیده است و هنوز هم نمک برخی نامرادی ها ، بر زخمی که اجانب بر پیکر آن وارد کرده اند ، سوزش می کند ، اما شاید اگر نبود همین فشارها و تهدیدها ، اکنون در تورق اوراق کتاب تاریخ ایران ، تنها نامی از انقلاب اسلامی به چشم می خورد، همچنانکه در کتب تاریخ ،ازانقلاب مشروطه تنها نامی مانده است و بس.

اما به نظر حقیر آنچه در این میان نباید مغفول واقع شود ، همگانی بودن و یه به عبارتی مردمی بودن این انقلاب است. این انقلاب به فرموده معمار کبیر آن ، متعلق به هیچ جناح و گروه خاصی نبوده و ولی نعمتان آن ؛ تنها و تنها مردم شریف ایران از هر ایل و تباری می باشند و هیچ فرد و یا گروهی حق مصادره به مطلوب آن را نخواهد داشت.

دهه فجر فرصت خوبی است تا با مرور دوباره سیر شکل گیری و ثمر دهی انقلابمان ، با تبیین اصول خدشه ناپذیر آن ، برای نسل های فعلی آن را ارائه نموده و بکوشیم تا سرحد امکان پاسدار ارزشهایی باشیم که ریشه های انقلاب در آن غرس گردیده است.

ثمر دهی انقلاب همگانی ایران در بهمن 57 نشان داد که در عصر خودکامگی و دیکتاتوری ، می توان حکومتی مبتنی بر خواست و اراده مردم بنا نهاد و از همه مهمتر می توان قومیت های مختلف که در اکثر کشورهای جهان گاه به صورت یک چالش نمود پیدا می کنند ، به صورت فرصت ، زیر یک چادر جمع کرد.

واز همه مهمتر می توان برخلاف تبلیغات سکولاری خیلی از نظریه پردازان غربی و شرقی ، مردم سالاری دینی را به جهان عرضه نمودکه در هزاره سوم ، مبین خوبی برای کارکرد دین در حکومت باشد.

این روزها ، ادبیات سران زر و زور جهانی ، به مثابه ادبیات دهه 60 ، سرشار از تهدیدو خشونت است ، اما ملت ایران که روزهای سخت و بعضا جانکاه دهه 60 و 8 سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشته است ، بی شک ، همچون گذشته تصمیمی برای خم کردن سر پر عزت خود در برابر تهدید و تحریم آنان نخواهد داشت.

به نظر می رسد مادامی که مردم این نظام را جزیی از خود دانسته و آن را تبلور خواست ها و اراده های خود می بینند ، مشکلی در راستای حفظ آن نخواهد بود ، زیرا همین مردم ثابت کرده اند که با چنگ و دندان کشورشان را حفظ خواهند کرد.اما این نکته مهم نیز نباید مغفول واقع شود که تمام هم و غم مسئولین نیز باید بر حول محور همین مردم متمرکز باشد. ولی نعمتان انقلاب ، صاحبان حق اصلی انقلاب بوده و همیشه ثابت کرده اند که نه زیاده خواه هستند ونه خلاف حق خواه.

آری:

این انقلاب هنوز هم مرهون سه راس مثلث : رهبری ، ایمان و مردم است

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا