نشست هفتگی سخنگوی دولت با خبرنگاران :مجلس محل تامین بار مالی نظام هماهنگ پرداخت را مشخص کند/

گزارش کامل نصب 3000 دستگاه سانتریفیوژ دهه فجر اعلام می‌شود
یزدفردا به نقل از مهر :غلامحسین الهام گفت: لایحه مدیریت خدمات کشوری، فاصله‌ها را نپوشانده و این مسئله بار مالی شدیدی ایجاد کرده و مجلس باید درباره آن تصمیم بگیرد و ما منتظریم اقدام مجلس در این زمینه هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین الهام سخنگوی دولت درادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران رسانه های جمعی، در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر، درباره پاسخ دولت ایران به ادعای شبکه فاکس نیوز در یک برنامه تبلیغاتی مبنی بر اینکه دکتر محمود احمدی نژاد خطرناک ترین و سخت ترین فردی است که آمریکا با او روبروست، گفت؟ طبیعی است در یک جنگ نرم و روانی آمریکا به دنبال این است که نظام و فرهنگ انقلاب اسلامی را فرهنگی خطرناک جلوه دهد و این یک ترفند رسوا شده است که از جانب سردمداران آمریکایی اجرا می شود.

وی افزود: همه بشریت می دانند آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد حمایت این کشور خطرناکترین رژیم برای آسایش بشری است.

الهام در ادامه با اشاره به اشغال سرکنسولگری ایران در شهر اربیل عراق گفت: جدید ترین کار تروریستی این کشور ورود، اشغال سرکنسولگری ایران در عراق و گروگانگیری دیپلمات های ایرانی بر خلاف کنوانسیون های بین المللی است واین اقدامات جز مفهوم ترویستی هیچ مفهومی ندارد.

وی افزود: اشغال عراق و بر هم زندن امنیت منطقه و تصادم زیر دریایی آمریکا با کشتی ژاپنی، گویای این مسئله است که آمریکا آسایش بشری را به خطر انداخته است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: سردمداران آمریکا بخصوص بوش از فرهنگ عدالت، صلح و انساندوستی بی بهره هستند و این مسائل را خطرناک می دانند ودر حقیقت احمدی نژاد را به عنوان یک رهرو انقلاب که پیام توحید، مودت و عدالت را دارد خطرناک می شناسند.

وی ادامه داد: آمریکایی ها از اعمال خود می ترسند، زیرا در جهان حرکتی علیه ستم آغاز شده و آنها از این مسئله ابراز نگرانی می کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر، که پرسیده بود آیا منابع مالی لازم برای اجرای نظام مدیریت هماهنگ پرداخت تامین شده است؟ و اینکه مجلس اعلام کرده اگر دولت این منابع را تامین نکند، مجلس مستقیما وارد این عرصه خواهد شد، گفت: ما علاقه مند هستیم سطح درآمد طبقات پایین افزایش و فاصله طبقاتی کاهش پیدا کند و به حد معقول و متعارفی برسد.

وی با تاکید بر اینکه این فاصله طبقاتی یک تبعیض واقعی است، گفت: رفع فاصله طبقاتی دیدگاه عدالت محوری انقلاب باید باشد و متاسفانه درکشور قشرهایی که درآمد آنها زیر 300هزار تومان درماه است، بسیار زیاد هستند که دراین زمینه بحث توزیع سهام عدالت با رویکرد رفع فاصله طبقاتی صورت گرفته است.

الهام با بیان اینکه متاسفانه سطح برنامه ریزی کشور آمادگی ندارد قله ها را پایین بیاورد، گفت: لایحه خدمات، فاصله ها را نپوشانده است و این مسئله بار مالی شدیدی ایجاد کرده و چندگانگی کارمندان دولت مشکلاتی را بوجود آورده است که باعث ایجاد فاصله های جدید در این لایحه می شود و این لایحه نیاز به بررسی عمیق تر و گسترده تر دارد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: بار مالی این مسئله در حد لایحه دولت وجود دارد و اگر نیاز به تغییر داشته باشد، مجلس باید درباره آن تصمیم بگیرد، زیرا طبق قانون اساسی محل تامین بار مالی باید توسط مجلس مشخص شود و ما منتظر هستیم عملکرد مجلس را دراین زمینه ببینیم.

وی افزود: تنها حقوق معوق ایجاد کردن مشکلی را حل نمی کند زیرا مردم با صدای پول نمی خواهد لذت ببرند و دولت از هر گونه اقدام برای کاهش فاصله ها و ایجاد عدالت حمایت می کند.

الهام در پاسخ به این سئوال که آیا دولت در زمینه تغییر ساعت کار بانکها که توسط مجلس به تصویب رسید، اقداماتی را انجام داده است یا خیر؟ گفت: هنوز این مصوبه به دولت ابلاغ نشده و پس از ابلاغ مورد بررسی قرار خواهد گرفت مصوبه قانون است و قانون هم لازم الاجرا است ولی دولت پس از ابلاغ 5 روز فرصت دارد تا آن را بررسی و انتشار دهد و حدود یک ماه طول خواهد کشید تا این مصوبه اجرایی شود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید شهرداری ادعا دارد دولت اتوبوس ها مورد نیاز را برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در اختیار شهرداری قرار نمی دهد گفت: سهمیه اتوبوس های شهرداری تهران مشخص شده و دولت یارانه آن را به 5/82 درصد قیمت اتوبوس ها افزایش داده است و با هماهنگی با شرکتهای خودرو ساز ما بقی مبلغ نیز به صورت اقساطی دریافت خواهد شد و شهرداری می تواند اتوبوس های را تحویل بگیرد و هیچ پولی در قبال آن در ابتدا تحویل نخواهد کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سئوال که چرا در موضوع هسته ای سکوتی کشور را فرا گرفته و از موضع گیری مسئولان در این زمینه خبری نیست گفت: تمامی مسئولان بر این مسئله که انرژی هسته ای حق مسلم ماست اجتماع دارند و اتفاق مهمی هم نیفتاده است که بخواهند اظهار نظر کنند.

وی با اشاره به قطعنامه 1737 شورای امنیت سازمان ملل گفت: ما از این قطعنامه ها زیاد داشته ایم این قطعنامه ها تاثیری در حرکت ملت ما ندارد بلکه عزم ملت را بیشتر کرده است دانش هسته ای برای ما بومی شده است و تلاش داریم این فضای ابتکار، جنبش علمی و نرم افزاری را همواره کنیم.

الهام تصریح کرد صادر کنندگان قطعنامه به دنبال جنگ نرم و ایجاد اختلاف و فاصله بین دولت و مردم هستند ما کار خود را پیش می بریم و نیازی هم به سروصدا نداریم. اقدامات ما در چارچوب معاهدات واهداف تعریف شده صلح آمیز پیش می رود و مانعی هم در این کار وجود ندارد.

سخنگوی دولت با اشاره به سفر لاریجانی به عربستان سعودی، ادامه داد: ارتباط با کشورها به خصوص همسایگان ایران بسیار مهم واستراتژیک است که دراین میان عربستان دارای اهمیت ویژه ای است و ایران برای ایجاد انسجام عمومی در کشورهای اسلامی جهت پیشرفت کشورها و جلوگیری از مداخلات بیگانگان با تمام کشورهای منطقه تماس ها و روابط متقابلی دارد و عقیده داریم کشورهای منطقه با حسن روابط می توانند مشکلات خود را حل کنند و بدون نیاز به دیگران روند پیشرفت خود را سرعت و شتاب ببخشند.

وی درباره آخرین اخبار از دیپلمات های گروگان گرفته شده توسط آمریکایی ها در عراق گفت: تلاش های زیادی در جهت آزای دیپلمات ها با دولت عراق صورت گرفته و این کار توسط مسئولان عراقی دنبال می شود ولی آمریکایی ها هم به ایران و به دولت عراق باید پاسخگو باشند و امیدوارم آنها از این اقدامات غیر حقوقی که بر خلاف موازین بین المللی است دست بردارند.

الهام در پاسخ به این سئوال که اقدامات عملی دولت نهم در بحث گردشگری کشور چیست، گفت: توسعه گردشگری یکی از مهمترین مصوبات دولت بخصوص در سفرهای استانی بوده است و سعی شده از همه ظرفیت های انسانی وکشوری برای توسعه این کار استفاده کنند و بخش خصوصی می تواند از همه ظرفیت های توزیع منابع بانکی در زمینه توسعه گردشگری استفاده کند و دولت هم سعی دارد موانع را از سر راه این مسئله بردارد.

وی درباره صحبت های شب گذشته جورج بوش و معاونان وی مبنی براینکه اگر ایران پای خود را از عراق بیرون نکشد دولت آمریکا واکنش های دیگری هم نشان خواهد داد گفت: این اقدامات آمریکا ما را به یاد اقدامات صدام می اندازد وقتی صدام در خرمشهر شکست خورد و در حال عقب نشینی بود به فرماندهان خود مدال می داد و اکنون می بینیم که آمریکا چاره ای جز خروج از عراق را ندارد و برای حفظ حیثیت خود چاره ای جز فحش دادن ندارد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: آمریکایی ها به دنبال فرافکنی هستند و این گونه جو سازی ها را ایجاد می کنند واگر آمریکایی ها اراده خروج از عراق را دارند این داد و فریاد های آنان قابل گذشت است.

الهام در پاسخ به این سئوال که رئیس جمهور ایران اعلام کرده اگر شرایط عادلانه ای وجود داشته باشد ایران آمادگی مذاکره با آمریکا را دارد گفت: ما برای مذاکره مشکلی نداریم و حاضریم برای حل مشکلات عمومی جهان، آسایش بشری، صلح در منطقه و رهایی مردم عراق از ستم آمریکا کمک کنیم آنها نیاز به مذاکره به ایران دارند و ما با حفظ مواضع و جایگاه ثابت خود یعنی فرهنگی صلح خواهی و اقتدار برای استقرار صلح و عدالت مذاکره کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا نصب 3000 دستگاه سانتریفیوژ در نطنز آغاز شده است گفت: ایران برای تولید ده هزار مگاوات برق هسته ای نیاز به 10 نیروگاه هسته ای دارد و ما برای تولید سوخت هسته ای نیاز به 3000 دستگاه سانتریفیوژ و افزایش آن داریم که این برنامه در حال انجام است و گزارشات کامل تر آن در دهه فجر به اطلاع مردم خواهد رسید وتمام این اقدامات زیر نظر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی است زیرا ما از ان پی تی خارج نشده ایم اما اگر بخواهند موانعی بسازند ما مسیر دیگری را برای عبور از موانع اتخاذ خواهیم کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سئوال که در سفر رئیس جمهور به ونزوئلا خبری از تشکیل صندوق سرمایه گذاری ایران و ونزوئلا برای کمک به کشورهای ضد امپریالسم منتشر شده است، آیا این صندوق ها درکشورهای دیگر هم تشکیل خواهد شد، گفت: همکاری بین کشورها به صورت منطقه ای و بین المللی یکی از اصول توسعه روابط، همکاری ها و همیاری ها در بین کشورهایی است که استکبار در جهت آسیب زدن به آنها که دارای دولت های مردمی و نگرش آزادی خواهی هستند انجام می شود و ما این کار را یک گام مثبت می بینیم.

وی ادامه داد: این کشورها با این گونه همکاری ها می توانند در برابر تهدیدهای نامشروع و تحریم های غیر قانونی که بر ضد آنان صورت می گیرد ایستادگی کنند و ما سعی داریم روابط ایران وکشورهای آمریکای جنوبی در تمامی عرصه ها توسعه دهیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا