خاتم یزد ،تحریریه ناشناخته

                                                      عکس :رضا حقیقت نژاد سردبیر خاتم   

اوائل سال 1383بودکه نشریه ای بهخ نام خاتم یزد متولد شد به عبارتی دقیق تر 23تیر1383اولین پیش شماره این نشریه در کیوسک های مطبوعاتی شهر قرار گرفت البته کیوسکهائی تعدادش به انگشتان دست هم نمی رسید

پیش شماره اول با این سرمقاله سردبیر خود (رضا حقیقت نژاد)شروع شد که به بخشی از آن اشاره می شود (در شرایطی که نشانهای کافی از تحرک سیاسی ،اجتماعی ،فرهنگی و حتی اقتصادی در میان اجزای یک جامعه به چشم نمی خورد انتشار روزنامه تازه به چه معنا و یا هدفی می تواند باشد "

خاتم یزد نشریه ای که سخت تلاش می کرد خود را به عنوان چپ های نوگرای نو اندیش جلوه بدهد نشریه ای بود که به طور غیر ملموس به جبهه مشارکت یزد تعلق داشت نشریه ای که سعی می کرد در لابلای پنهانی سیاست از این حزب طرفداری و به طور نقادانه از احزاب دیگر مچ گیری نماید .

این نشریه که به مدیر مسئولی علی مزیدی منتشر میود بارها مورد هجوم نقد و انتقاد مخالفان است که گاه و بیگاه این سئوال را مطرح می کنند که مدیر مسئول ش در این نشریه به طور کامل هیچ کاره است ؟و به عینه می توان گفت که مهندس غلامعلی سفید مدیر مسئول و همه کاره این نشریه است .

به هر حال خاتم در طول انتشارش بارها به افت و خیزهایی روبرو بوده است که خو.د نکات جالبی را در پی دارد .

در این روزنامه در طول مدت عمر کوتاهش 2بار به دلیل به دلیل اینکه تا کنون ضررهای زیادی پس داده و توان کافی مالی برای ادامه ندارد تعطیل شد.

این در حالی بود که بارها سردبیر این روزنامه در مصاحبه ها و محفل های غیر رسمی این مطلب را عنوان کرد و این شک را به نقطه یقین تبدیل کرد که واقعا دست اندر کار اصلی این روزنامه "آقای علی محمد مزیدی"نیست؟!

2-دور جدید فعالیت این روزنامه با اطلاعیه شورای سیاستگذاری روزنامه خاتم شروع شد ،اگر چه هیچ اسمی از اعضاءشورای سیاستگذاری بیان نشد ولی این نکته را به اثبات رساند که برادران اولیاء،غلامعلی سفید وسید حسینی (که فعلا سرگرم فعالیت های بخش خصوصی در استان اصفهان می باشد )از اعضاء ارشد حزب مشارکت جزو دست اندرکاران واقعی این روزنامه هستند .
با این دونکته به نقاط قوت این روزنامه هم اشاره کرد :
نکته اول اینکه محمد رضا شوق الشعراء(منتقد) که این روزها به سختی دست و پنجه نرم می کند تا با ثبت رساندن سایت و وبلاک حرفهای توی دلش را به گوش مسئولان برساند تبلیغ های فراوانی برای این روزنامه انجام داد که بعضا درست و بعضا هم غیر منصفانه بود ومی توان داشتن منتقد پرو پاقرصی چون شوق الشعراء را از نقاط قوت این روزنامه محلی دانست .
نکته دوم که شاید نقطه قوت این روزنامه بود را باید استفاده از کادر تخصصی و آموزش دیده و همچنین تلاش برای بیان دیدگاه خود از زبان مخالفان اشاره کرد کاری که خاتم یزد ذیل عنوان بی طرفی وبا ظاهر انتشار همه دِیدگاهه به آن می پرداخت .
اما ضعف های این نشریه اصلاح طلب هم خالی از لطف نیست ؟
از غیر شفاف بودن پشتوانه های مالی این روزنامه که بگذریم بد نیست که آخرین برگه ارزیابی کوتاهمان را به سردبیر آن اختصاص دهیم .
رضا حقیقت نژاد دانشجوی رشته علوم ارتباطات دانشگاه آزاد میبد است (ورودی 84)او قبلا در سالهای 76-77یعنی در اوج شروع اصلاحات در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در رشته رادیولوژی مشغول به تحصیل می شود ولی اگر چه نمی تواند مدرک خود را از این دانشگاه کسب نماید اما با حمایتهای پشت پرده سر از دفتر غلامعلی سفید در می آورد .او بارها که یکی از دست اندرکاران انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی بود از طریق رادیو های بیگانه علیه ....حرف زد .چه بسا در  اغتششات دانشجویی سال 81-82 که(ع -ب) (دبیر انجمن پیروان خط امام )به تحرکات دانشجوئی دست زد وی نیز همراه و همفکر او به حساب می آمد  
حالا که به اینجا رسیدیم اعضای تحریریه این روزنامه از ابتدا تا کنون چه کسانی بودند و با چه هدفی فعالیت کردند .
1- زهرا شاه شوازی :می گویند نقش معاون سر دبیر را در این روزنامه ایفاء می کرده ولی حوزه کاریش بیشتر حوزه اجتماعی است که او هم اینک کارشناس روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان یزد است وی زمانی در نشریه تدبیر و توسعه مشغول بکار بوده و جایزه بهترین گزارش نویس در جشنواره مطبوعات را هم کسب نموده است .او فارغ التحصیل رشته ارتباطات می باشد .
2- 2-علیرضا دهقان:با دور جدید فعالیت خاتم یزد هیچ خبری از او نیست .او از ابتدا ی شروع بکار خاتم یکی از عکاسان جوانی بود که توانست با کار کردن در این نشریه خود را به عنوان پدیده در این رشته معرفی نماید
3- امیر ترقی نژاد از او هم که روزگاری تحلیلگر سیاسی خاتم بود در دور جدید خبری نیست ،اکنون به عنوان مسئول روابط عمومی در اداره کل ارشاد اسلامی یزد مشغول به کار است .یکسالی بعنوان دبیر سیاسی خاتم مشغول به کار بود و لی به یکدفعه در خبر گزاری فارس و روابط عمومی ارشاد سر در آورد .وی نیز فارغ التحصیل رشته ارتباطات بود و زمانی بعنوان عضو  انجمن اسلامی در دانشگاه میبد به فعالیت سیاسی می پرداخته است .
4- فرزاد فیضی :یک تصادف وحشتناک برای او کافی بود که حالا تا حد یک معاون سر دبیر پیش برود وی که دارای سابقه هیچ فعالیت مطبوعاتی نیست این روزها بیشتر به مطلب سیاسی می پردازد
5- شادی شفیعی خبر نگار باشگاه خبرنگاران جوان بود که این روزها در حد تک و توک مطلبی از او را مشاهده می کنیم ،وی فراغ التحصیل مترجمی زبان می باشد .
6- سمیه رضائی :از او هم در دور جدید خبری نیست ،می گویند دبیر سرویس ورزشی خاتم بوده و بنا به دلایل نا معلوم که گویا با سردبیر اختلاف پیدا کرده و از این روزنامه کنار می کشید.
7- سعید شهریار :یکی از خط دهندگان صفحات فرهنگ این روزنامه است که بعضا با مطالب بغض آلود گزارشهای غیر منصفانه ای را می نویسد .
8- مجید جوادیان :تک و توک با اسم مستعار برای این روزنامه مطلب می نویسد او کارمند اداره ارشاد و از رفقای فلاح (فرماندار سابق یزد ) وخانم عباسقلی زاده   است
9- سارا مرغوب :در حوزه فرهنگ و ادب برای این روزنامه مطلب می نوشت می گویند به دلیل نارضایتی در پرداخت های مالی روزنامه از این روزنامه جدا شده است .

 

بالاخره بعضا برخی از اعضاءشاخه جوانان حزب مشارکت با نوشته های جسته و گریخته ای به تحریریه این روزنامه کمک می کرد اما باید اذعان داشت که شا کله قوت این نشریه در کادر متخصص و آموزش دیده آن بود که تا حدودی توانست نسبت به دیگر نشریات محلی یزد موفق تر باشد وحالا در کنار خود مهدی سالاری را می بیند که سعی می کند با پشتوانه مالی خود آنها را ساپورت نماید و سالاری که سابقه کار در آموزش و پرورش وکار در بخش خصوصی را در کارنامه خود دارد وچند ماهی است که بار مالی خاتم را به تنهائی به دوش می کشد

امیر علیزاده  

جوابیه آقای حقیقت نژاد در یزدفردا :

جوابیه سردبیر خاتم به مطلب خاتم یزد ،تحریریه ناشناخته امیر علیزاده جوابیه سردبیر خاتم به مطلب خاتم یزد ،تحریریه ناشناخته نوشته  امیر علیزاده
تاریخ : دوشنبه 25 دي 1385 - بعدازظهر 03:24



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا