مدیرگروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد گفت: یک سوم از کل سرطان های دنیا با حفظ وزن مطلوب، تغذیه صحیح و نکشیدن سیگار قابل پیشگیری است.

یوسف نقیایی  ضمن اشاره به هفته سرطان و ارتباط آن تغذیه اظهارداشت: امروزه سرطان بعد از بيماري هاي قلبي- عروقي به عنوان مهم ترین عامل مرگ و مير در كشورهای دنیا مطرح است و در دهه های آینده اولین عامل مرگ و میر به ویژه در کشورهای در حال توسعه خواهد بود.

وی افزود: یک سوم از کل سرطان های دنیا با حفظ وزن مطلوب، تغذیه صحیح و نکشیدن سیگار قابل پیشگیری است.

نقیایی خاطرنشان ساخت: ارتباط بروز سرطان با مصرف برخی مواد غذایی به عنوان عوامل پیشگیری کننده يا بازدارنده بيانگر نقش کليدي تغذيه در ايجاد و يا پيشگيري از ايجاد سرطان، مي باشد.

این کارشناس تغذیه با اشاره به عوامل تغذیه ای كه سبب پيشگيري از سرطان مي شوند تصریح کرد: آنتی اکسیدان ها  گروهي از ترکيبات در غذاها هستند که راديکال هاي آزد را در بدن از بين مي برند يا مانع از شکل گيري آنها مي شوند. راديکال هاي آزاد عامل ايجاد سرطان مي باشند.

وی یادآورشد: گروهی از ترکیبات در مواد غذایی هستند كه مي توانند رادیکال های آزاد (که عامل ايجاد سرطان و بسياري از بيماري هاي ديگر است) را در بدن از بین ببرند و یا مانع از شکل گیری آن ها شوند. مهمترین آنتی اکسیدان های بدن ویتامین های C،E،A، کاروتنوئیدها، سلنیوم، روي منيزيم و ليکوپن هستند.

وی گفت:  برخي منابع غذایی غنی از ویتامین C از قبیل، مرکبات، فلفل سبز، توت فرنگی، گوجه فرنگی و بروکلی از این جمله اند.

وی با بیان این مطلب که  منابع غذایی غني از ویتامین E نیز می توانند از بروز سرطان پیشگیری کنند افزود:  ذرت، مغزها، زیتون، سبزی های برگ دار و سبز، روغن های گیاهی و سبوس گندم دارای ویتامین E  بوده و در پیشگیری از سرطان نیز موثرند


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا