یحیی‌زاده از عدم همخوانی افزایش زمان قانون جدید سربازی با کاهش رشد جمعیت خبرداد

یزدفردا :عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم ضمن هشدار به کاهش رشد جمعیت به کمتر از ۳/۱، تبیین و تدوین قوانین جدید سربازی را مستلزم همگام بودن با میزان جمعیت کشور بیان کرد و ارتباطی تنگاتنگ بین این دو مقوله شامل شد.


سید جلال یحیی‌زاده  گفت: با توجه به این مسأله که جمعیت کشور به سمت پیری و کهنسالی می‌رود، یکی از سرمایه‌های اصلی کشور یعنی نیروی جوان، رو به پایان است و فرماندهی کل قوا به عنوان مسئول اصلی در اصلاح قوانین سربازی، باید به این نکته توجهی ویژه داشته باشد.


نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اهمیت همخوانی افزایش زمان خدمت وظیفه سربازی و تعداد نیروی جوان حاضر در کشور، ادامه داد: در سال‌های آتی، رشد جمعیت کمتر از ۳ .۱ بوده و اگر به همین سمت پیش برویم، ممکن است با تراز منفی از رشد جمعیت مواجه شویم؛ لذا افزایش زمان سربازی از ۱۸ ماه به ۲۴ ماه از اواخر سال ۹۲ امری غیرمنطقی محسوب خواهد شد.


وی با اشاره به سیاست‌های تنظیم خانواده در کشور افزود: پیش از اینکه با این مسأله مواجه شویم، سیاست تنظیم خانواده، سیاستی محدودکننده و تک‌ فرزندی بوده و برای آن تبلیغات گسترده‌ای هم صورت گرفت.


یحیی‌زاده با بیان لزوم تجدیدنظر در این سیاست، گفت: دولت باید با سیاست‌های تشویقی مانند تسهیل در امر ازدواج و تولید نسل، خانواده‌ها را تشویق به تعدد فرزند در جامعه کند تا در سال‌های آتی خلأ موجود در جمعیت سنی تأثیرگذار کشور برطرف شود.


عضو فراکسیون روحانیون مجلس ادامه داد: این نگرانی با قانون جدید سربازی و افزایش زمان آن تشدید خواهد شد؛ زیرا حضور جوانان در تمام حرفه‌ها الزامی بوده و با به کارگیری آنها در خدمت وظیفه سربازی در طولانی مدت، باعث غیبت آنها در سایر مراحل مختلف جامعه می‌شود.


به گفته وی، مجلس اختیار دخالت در این مسأله را نداشته و مسئولیت اصلی تبیین و تدوین این قوانین با فرماندهی کل قوا بوده و این ارگان مهم کشور هم به طور حتم برای قوانین جدید خود، پیش بینی‌های لازم همگام با تغییر و تحولات بعدی را درنظر گرفته است.


یحیی‌زاده با اشاره به تأخیر در اجرای قوانین جدید سربازی از اوایل دی ماه، افزود: جدیت در اجرای قانون جدید، یکی از محورهایی است که باید توسط مسئولان اجرایی مورد توجه قرار گرفته و بعد از اعلام زمان مشخص برای اجرای قانون باید آن را اجرا کنند تا سربازان با مشکل مواجه نشوند.


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم، رایزنی مجلس را در این امر تنها به شرط درخواست فرماندهی کل قوا بیان کرد که در غیر این صورت مجلس قادر به دخالت و رایزنی در این مسأله را نخواهد داشت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا