با استفاده از بالشتكهاي مناسب گوشه هاي تيز و محكم ميز ناهارخوري يا ساير ميز و صندلي ها را بپوشانيد.

  پوشش هاي حفاظتي مناسب براي پريزهايِ برقِ آزاد آماده كنيد. سوئيچها را نيز در حالت خاموش قرار دهيد.

- با استفاده از بالشتكهاي مناسب گوشه هاي تيز و محكم ميز ناهارخوري يا ساير ميز و صندلي ها را بپوشانيد.

- خطر احتمالي هر چيزي را كه داخل سطل آشغال يا بازيافت مي اندازيد، در نظر بگيريد. در صورتي كه باطري، گيره هاي كاغذ، كيسه هاي پلاستيكي يا چيزهاي خطرناك ديگر را در سطل مي اندازيد، آن را دور از دسترس كودك قرار داده و يا در قفسه اي قرار دهيد كه كودك نتواند در آن را باز كند.

- خودكارها، قيچي ها، نامه بازكُن، منگنه يا ماشين گيره زني، گيره هاي كاغذ و ديگر ابرازآلات تيز را در قفسه هاي قفل دار قرار دهيد.


- آتش يكي از بزرگترين خطراتي است كه كودكان را تهديد مي كند. غالبا كودكاني كه با كبريت يا فندك بازي مي كنند، خانه را به آتش مي كشند. اگر اجاق، بخاري، شومينه يا چيزي از اين قبيل در منزل داريد (كه معمولا در هر خانه يا حتما وسائلي براي پخت و پز و گرمايش وجود دارد)

 يك كپسول آتش نشاني را در نزديكي آن نگه داريد و آن را به طور مرتب چك و سرويس كنيد. چيزهايي را كه ممكن است نظر كودكتان را جلب كنند در بالاي بخاري قرار ندهيد.


كبريتها و فندكها را دور از دسترس و ديد كودك نگه داريد. در صورتي كه از سيگار استفاده مي كنيد آن را به درستي خاموش كرده و ته مانده آن را نيز از بين ببريد. ا

گر در آپارتمان زندگي مي كنيد، راه خروج اضطراري را براي مواقع ضروري در نظر بگيريد  و جهت آمادگي براي زمان آتش سوزي استفاده از آن را تمرين كنيد.مي توانيد از اخطار دهنده هاي آتش كه با مقررات آتش نشاني محل سكونت شما تطابق دارند استفاده كنيد و آنها را به طور مرتب چك كنيد.

اگر اين امكان را داريد كه از آشكارسازهاي دود در همه اتاقهاي خواب و همچنين در نزديكي آشپزخانه استفاده كنيد بهتر است آنها را هر ماه امتحان كنيد تا از صحت عملكرد آنها مطمئن شويد و باطريها را هر سال عوض كنيد.

در صورتي كه آشكارسازِ دود به طور مناسب كار كند خطر مرگ در اثر آتش سوزي تا 50% كاهش مي يابد.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا