استاد محمود مشروطه هنرمندی از خطه کویر


یزدفردا "حسین مسرت:در دهم اسفند 1298ش در خانواده‌ی ابوالحسن مشروطه به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی تا سوم دبیرستان را در دبستان­های تدیّن، اسلام، طاهری و دولتی شماره‌ی 1 و دبیرستان‌های ایرانشهر و کیخسروی به سال 1315ش گذراند. سپس وارد بازار کار شد و در مغازه‌ی عطّاری و کارخانه‌ی ریسندگی آقا به کار پرداخت. در مرداد 1322 ازدواج کرد، وی در سال 1329 به استخدام آموزش و پرورش درآمد و در شهرهای شهر بابک و یزد و در دبستان­های گوناگون به آموزش پرداخت.


وی که از سال 1321ش به کارهای هنری و عکّاسی دلبستگی پیدا نموده بود، در سال 1332ش، آموزش تعلیمات سمعی و بصری دید و پس از آن با راه‌اندازی نخستین مرکز سمعی و بصری شهرستان یزد، به مدت 11 سال سرپرست آن بود. بعدها این مرکز به اداره‌ی فرهنگ و هنر پیوست، او در سال 1346ش، رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهر یزد شد، تا اینکه در سال 1348 سرپرستی اداره فرهنگ و هنر را بر دوش گرفت و از سال 1349 تا 1358 که بازنشسته شد، مسئو ل امور کتابخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌­های عمومی استان یزد بود. و سرانجام در 12/10/83 در سن 85 سالگی درگذشت.


فعّالیّت‌های هنری


مشروطه از سال 1313 فعّالیّت‌ هنری خود را در زمینه‌ی تئاتر آغاز نمود. و از سال 1321 با پشتکار به عکّاسی از آثار و بناهای تاریخی و رویدادهای فرهنگی و هنر یزد پرداخت. و توانسته بود تا پایان عمر، نزدیک به 10 هزار عکس و اسلاید به یادگار بگذارد. در سال 1332 به آموزش نمایش فیلم پرداخت و در این سال‌ها در کنار این فعّالیّت‌ها به بازیگری در چند نمایش‌نامه و فیلم سینمایی بلند پرداخت.


امّا عمده فعّالیّت سینمایی او پس از بازنشستگی از اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در اسفند 1358 بود که در حدود 30 فیلم کوتاه و بلند مستند و داستانی به ایفای نقش‌های گوناگون پرداخت، که مهمترین فیلم‌های او عبارت از: ذبیح، سفیر، مار، خمره، تار و پود، پلّکان و جستجوگر بودند.


خدمات


از جمله خدمات مهم او به غیر از بر جای نهادن هزاران عکس و اسلاید از استان یزد، اهتمام در نگهداری صدها بنای تاریخی یزد و کوشش در راه بازسازی و ثبت آن در فهرست آثار تاریخی ایران بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا