واقعیات مهمی از زمزم بهترین آب دنیا

یزدفردا:علی آبادی:مسئول زیارت دوره بعثه مقام معظم رهبری گفت: آب زمزم بهترین نوشیدنی دنیا شناخته شده است.


حجت‌الاسلام محمدحسین عسگری علویه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد نام‌های چاه زمزم گفت: این چاه به نام‌های زمزم، چاه اسماعیل، حفیره عبدالمطلب، شفا، سقم، عافیه، میمونه، طعم، برکه، بره نام دارد و چاه در 21 متری شرق خانه خدا در مسجدالحرام قرار دارد که عمق چاه 30 متر و ارتفاع آب 26 متر است.

وی افزود: عین‌الرئیسه یا چشمه اصلی چاه به طرف خانه کعبه است و هر ثانیه 11 لیتر آب از آن استحصال می‌شود و توسط پمپی استخراج و به طرف منطقه جنوبی مکه به نام (کُدی) پمپاژ می‌شود و در آنجا در منبع بزرگی ذخیره شده و بعد از تصفیه به منبع دیگری که مشرف بر منطقه مسجدالحرام است منتقل می‌شود و از آنجا به قسمت شمالی مسجد‌الحرام (باب‌الفتح) منتقل می‌شود و بعد از خنک شدن در شیرهای موجود مسجد جاری می‌شود.

وی گفت: قسمتی از آب زمزم توسط لوله به شرق مسجدالحرام کنار مولد‌النبی که اکنون کتابخانه مرکزی مکه نام دارد، در اختیار مردم قرار گرفته و مستقیما از تصفیه‌خانه به آن منطقه منتقل می‌شود.

عسگری افزود: هر روز یک تانکر آب زمزم جهت استفاده زائران حرم نبوی به مدینه منوره که حدود 450 کیلومتر با مدینه فاصله دارد ارسال می‌شود و در آنجا نیز با مخلوط شدن با آب دیگر برای زائران اختصاص می‌یابد.

واقعیات مهمی از زمزم بهترین آب دنیا

وی افزود: مردم برای گرفتن آب زمزم هر روز به سبیل ملک عبدالعزیز که در محل تصفیه‌خانه در منطقه کُدی مراجعه می‌کنند.

این روحانی افزود: مردم مکه اهتمام دارند که آب مصرفی روزانه را از محل‌های توزیع آب زمزم در مولد‌النبی یا سبیل ملک‌عبدالعزیر دریافت کنند.

عسگری تاکید کرد: جمعیت مکه یک میلیون و 400 هزار نفر مسافر و جمعیت متحرک و 450 هزار نفر ساکن غیربومی تشکیل می‌دهد که همگی از آب زمزم استفاده می‌کنند و فضیلت آب زمزم این است که از همه نوشیدنی‌ها برتر است و هیچ وقت با مصرف تمام نمی‌شود.

وی افزود: چاه زمزم در زیرزمین صحن مسجدالحرام در قسمت شرقی قرار دارد که از سال 81 شمسی به علت اینکه میدان مطاف برای طواف حجاج نیاز به گسترش داشت درب‌های زیرزمین بسته شده و آب زمزم توسط لوله به همه جای مسجد‌الحرام منتقل شد.

وی در مورد اینکه آیا زیر خانه کعبه نیز خالی است گفت: زیر کعبه خالی نیست فقط در قسمت شرقی محل طواف برای چاه زمزم زیرزمینی وجود دارد و فاصله چاه زمزم تا حجرالاسود 21 متر است.

عسگری با اشاره به روایات گفت: پیامبر و ائمه اسلام نسبت به آب زمزم عنایت ویژه‌ای داشتند و حتی سفارش می‌کردند که از مکه برای آنها آب زمزم سوغات بیاورند. لذا بهترین سوغات حجاج همان آب زمزم است.

وی افزود: پیامبر فرموده‌اند زمزم بهترین چاه‌های دنیا است و بهتر خوراک و مایه سلامت از هر دردی است و داروی هر درد به شمار می‌رود و لذا فرمودند ماء زمزم لما شرب‌له، یعنی آب زمزم به هر نیتی که خورده شود به همان نیت واصل می‌شود. یعنی اگر کسی مریض باشد شفا می‌یابد و اگر برای خوراک نوشیده شود حاجت او برآورده می‌شود. حضرت علی(ع) نیز فرمود زمزم خیر ماء علی وجه الارض بهترین آب روی زمین زمزم است.

همچنین امام صادق(ع) فرمود ماء زمزم دواء لما شرب له، آب زمزم دوای هر دردی است.

حجت‌الاسلام عسگری تاکید کرد: ایرانیان قبل از اسلام به چاه زمزم به دیده احترام می‌نگریستند و ساسان بن بابکان جد ساسانی‌ها از این چاه آب نوشیده است.

وی در مورد اینکه منشاء آب زمزم چه بوده گفت: حضرت ابراهیم به امر الهی همسر خود هاجر و فرزند خردسالش اسماعیل را از شامات یا فلسطین کنونی به کنار بیت‌الله‌الحرام که در آن زمان وادی لم‌یزرع و بدون سکنه بود آورد. حضرت ابراهیم فرزند و مادر را در آن وادی با یک مشک آب و مقداری غذا و با توکل به خدا آنها را رها کرد و هنگام خروج از وادی رو به فرزند و مادر دست‌ها را به دعا برداشت «ربنا انی اسکنت من ذریتی بواد غیر ذی زرع عند بیتک المحرم» یعنی پروردگار من فرزند و همسرم را در وادی لم‌یزرع کنار خانه محرم تو قرار می‌دهم و رفت. بعد از دو، سه روز آب و غذا تمام شد فرزند خردسال تشنه شد، از طرفی چون غذایی نبود شیر در پستان مادر خشکید و هاجر برای اینکه فریادرسی پیدا کند، خود را بر فراز کوه صفا رساند سرابی در روبرو در کوه مروه دید، گمان کرد آب است، دوان دوان به سوی آن رفت، باز دوباره احساس کرد در کوه صفا آبی وجود دارد و دوان دوان به سمت صفا سرازیر شد و این کار ۷ مرتبه بین دو کوه صفا و مروه تکرار شد و در حال حاضر حاجیان خانه خدا بین صفا و مروه را ۷ مرتبه سعی می‌کنند و در قسمتی از این مسیر که با چراغ سبز مشخص شده، هروله می‌کنند، یعنی مقداری تندتر راه می‌روند چون هاجر برای اینکه شاهد مرگ کودک خود نباشد بسیار تلاش می‌کرد و فریادرس می‌طلبید. ناگهان نگاهش به کودک افتاد که زیر پایش آب جاری شده لذا مقداری خاک و شن ریخت که آب را مهار کند و مشک را پر از آب و کودک را سیراب کرد.

وی یاد آور شد: بعد از پیدایش آب پرندگان در آنجا پرواز کردند و طایفه جرهم که دز نزدیکی مکه زندگی می‌کردند متوجه آن نقطه شدند و در آنجا سکنی گزیدند. کم‌کم مکه تبدیل به شهری شد، اما بعدا جرهمیان حرمت کعبه را شکستند و به فسق و فجور روی آوردند، لذا خداوند چاه زمزم را از جوشش انداخت، تا اینکه جد پیامبر اکرم عبدالمطلب چند شب پیاپی خواب دید که شخصی او را به نقطه معینی هدایت می‌کند و فرمان می‌دهد این نقطه را حفر کند.

عسگری گفت: بعد از اینکه از خواب اطمینان پیدا کرد دریافت همان نقطه آب زمزم است، لذا عبدالمطلب با تنها پسرش حارث شروع به حفر چاه کرد، اما مردم او را سرزنش می‌کردند و هیچ کس او را کمک نکرد. عبدالمطلب نذر کرد خداوند 10 پسر دیگر به او اعطا کند و او یکی را در راه خدا به قید قرعه قربانی کند. سپس خداوند 10 پسر به عبدالمطلب عطا کرد و قرعه به نام عبدالله که آن زمان 24 ساله بود و بسیار زیبا و به یوسف بنی‌هاشم معروف بود افتاد

واقعیات مهمی از زمزم بهترین آب دنیا

از چاه زمزم بیشتر بدانیم :

به دستور خداوند، حضرت ابراهیم همسرش هاجر و فرزندش اسماعیل را که تازه متولد شده بود، به وادی خشک و سوزان مکه برد. آنها هیچ زاد و توشه ای نداشتند. ابراهیم آندو را کنار درختچه ای در نزدیکی مکان کعبه نشانید و سپس از مکه خارج شد. پس از اندک زمانی آب همراه هاجر تمام و تشنگی بر آنها غالب شد.

تشنگی فرزند، مادر را به تلاش برای یافتن آب وا داشت. هاجر در پی آب، فاصله میان کوه «صفا و مروه» را به گمان دیدن آب دوان دوان می پیمود ولیکن هر بار سرابی بیش نبوده. او هفت بار این مسیر را پیمود. تا اینکه به اعجاز الهی به ناگاه از زیر پای اسماعیل چشمه ای ظاهر شد و آب فوران زد.


هاجر مشک را پر کرد و به فرزندش نوشانید. پس از مدتی قبایل «جرهم» متوجه شدند در این منطقه آبی وجود دارد و لذا در کنار این چشمه که به چاهی تبدیل شده و آب فراوان داشت سکونت گزیدند.

اسماعیل بزرگ شد و با یکی از دختران جرهمی ازدواج کرد و سپس با پدر خود خانه کعبه را ساخت. پس از چندی قبایل کنانه و خزانه نیز در جوار کعبه ساکن شدند. جرهمیان حرمت کعبه و حرم را شکسته و به فسق و فجور پرداختند. خداوند آب زمزم را از جوشش انداخته و خشک کرد‏، طوری که حتی الامکان آن نیز محو گردید. به این دلیل قبایل کنانه و خزاعه جرهیمان را از محدوده مکه بیرون راندند و بر آن سرزمین مسلط گردیدند.

چاه زمزم همچنان تا دوران ”عبدالمطلب بن هاشم“ پدر بزرگ پیامبر مخفی بود. وی شبی در خواب دید که به او فرمان می دهند که نقطه ای خاص را حفر کند. عبدالمطلب با کمک فرزند خود ”حارث“ همان نقطه را حفر کرد. پس از این که مقداری حفر کردند ناگهان آب بالا آمد و چشمه زمزم بار دیگر ظاهر شد.

از آن پس حاجیان کعبه از آب زمزم می نوشیدند و سقایت حاجیان به شغلی شریف و گرانمایه مبدل گشت. در هنگام ظهور اسلام، این شغل در دست ”عباس بن عبدالمطلب“ بود.

آب زمزم همواره نزد مردم مکه قداست و اهمیت فراوانی داشته، آنان مردگان خود را با آب زمزم غسل داده و خود مقید به استفاده و نوشیدن آن بودند.
چاه زمزم پس از سال 323 خراب شد که پس از لایروبی، آب آن چندین برابر گردید. هم اکنون دهانه آن دو متر و نیم و عمق آن سی متر می باشد.
زمزم اسامی زیادی دارد از جمله: برکه – سیده – نافعه – مضمونه – عونه – بشری – صافیه – بره – عصمه – سالمه – میمونه – مبارکه – کافیه – عافیه – طاهره و...

درباره اهمیت آب زمزم و فضیلت نوشیدن آن روایات زیادی نقل شده است. پیامبر اسلام فرموده است: زمزم بهترین چاههای دنیاست. خود ایشان اغلب از این آب استفاده کرده و از آن می نوشید و در هر جا بود دستور می فرمود که اصحاب این آب را برای آشامیدن و وضو ساختن ایشان فراهم آورند.

زمزم از چشمه های بهشت و از آیات خدا در حرم الله و بهترین آب روی زمین شمرده شده است. مستحب است پس از نوشیدن آن گفته شود ” اللهم اجعل علماً نافعاً و رزقاً واسعاً و شفاءً من کل داءٌ‏‎ْْ ”پروردگارا این آب را برای من موجب علم سودمند و روزی فراوان و داروی هر درد قرار بده“

زمزم نام چاه (یا چشمه) مقدسى است داخل مسجدالحرام در 18 مترى جنوب شرقى کعبه مقابل زاویه اى که حجرالاسود در آن قرار دارد.

این چاه در 21 متری مسجد الحرام است که دارای 30 متر عمق بوده و در زمان ملک خالد 12 متر آن را سنگ بند کردند.

طبق روایات این چشمه را حضرت جبرئیل زمانی پدید آورد که تشنگى بر حضرت اسماعیل و هاجر(که توسط حضرت ابراهیم از سرزمین فلسطین کنعان به صحراى خشک و بى آب عربستان کوچانده شدند) غلبه کرد. برخى روایات جوشش آب زمزم را به سودن پاشنه پاى حضرت اسماعیل (تشنه و بى قرار) به زمین نسبت داده اند.

پیدایش چاه زمزم در مکه سبب شد قبایلى در آن ساکن شده و بعدها قبیله جُرهُم حرمت حرم و خانه کعبه را رعایت نکردند چون متوجه شدند ولایت و ریاست کعبه از دستشان خارج مى شود، چاه زمزم را پر کردند تا اینکه چند سال قبل از ولادت حضرت رسول اکرم(ص) این چاه به دست حضرت عبدالمطلب حفر شد .

و بعدها حوض هایى پیرامون زمزم به طور مجزا ساخته و براى آشامیدن و وضو از آن استفاده مى شد، حوضى در سمت رکن حجرالاسود براى آشامیدن و حوضى در مقابل صفا براى وضو .

چاه زمزم زمانی کم آب شد به طورى که گاهى مى خشکید، از جمله در عهد هارون و امین عباسى که درپی آن حفاری بعمل آمد و در سال هاى 223 و 224 هجرى نیز بر عمق آن افزودند.

در سال 322 هجرى نیز باز بر عمق آن افزوده شد. در این سال آب آن قطع شد که پس از لایروبى قدرت آب‌دهى آن چندین برابر شد.

سال 822 هجرى چاه زمزم مرمت شد و توسعه یافت، در سال 1383 نیز ساختمان دو طبقه روى زمزم را تخریب کردند و به صورت زیرزمینى در آوردند.

در این تغییرات چاه زمزم به فاصله حدود 5 مترى از کف مسجدالحرام واقع شد و دهانه یک مترى آن وسعتى دو و نیم مترى یافت و عمق کم چاه نیز به 30 (یا 40) متر رسید.

براى رفتن بر سر چاه زمزم دو ردیف پله هاى عریض جداگانه (جهت مردان و زنان) تعبیه شده که به زیر صحن مسجد منتهى مى شود که محوطه اى نسبتاً وسیع است و در انتهاى سمت چپ محوطه مردانه چاه زمزم قرار دارد که درون اتاقکى شیشه اى با نرده هاى آهنى محصور شده است .

روى چاه موتور پمپ برقى نصب شده که آب چاه را به درون مخازن زیرزمینى شبستان هدایت مى کند و از آن جا توسط لوله هاى شیردارى که در اطراف کشیده شده در درون محوطه و دیگر نقاط حرم در اختیار زائران قرار می گیرد.

واقعیات مهمی از زمزم بهترین آب دنیا


زمزم را در لغت آب گوارا و شیرینی که اندکی شور باشد گویند. چاه زمزم به نام هایی چون اسماعیل، حفیره، شفاء، عافیه و میمونه نیز شناخته می شود.

اهمیت چاه

وجود این چاه و اهمیت آن برای مردم مکه سبب شد در قریش منصب سقایت به وجود آید و در صدر اسلام در دست عباس عموی پیامبر اسلام(ص) بود.

چاه زمزم را لوله کشی کرده و به بیرون مسجدالحرام به طرف جنوب در سال 1415 هجری قمری انتقال دادند .

همچنین سه موتور پمپ آب چاه را به به منطقه کوی پمپاژ می کند و در آنجا در منبع بزرگی ذخیره می شود و بعد از تصفیه به مسجدالحرام برگردانده می شود. در حال حاضر در هر ثانیه 11 لیتر آب بهره برداری می شود.



هر روزه تانکرهای آب زمزم جهت استفاده زائران حرم نبوی نیز به مدینه منتقل می شوند البته به مسجدهای مکه مکرمه نیز آب زمزم اختصاص یافته و با تانکرهای کوچک به صورت روزانه تقسیم می شوند.

آب چاه زمزم در ابتدا از طریق ریسمان و سطل بالا کشیده می شد، اما امروز این چاه در یک اتاق زیرزمینی قرار گرفته و از پشت صفحات شیشه ای قابل رؤیت است اما زائران اجازه ورود به آن را ندارد. پمپهای الکترونیکی آب را از چاه خارج می کند و از منبع هایی اطراف الحرام آن را در دسترس زائران قرار می دهند.

تحقيقات يك دانشمند ژاپنى نشان مى دهد،هزار قطره آب معمولى با اضافه شدن يك قطره از آب زمزم، خواص زمزم را پيدا مى كند
نتايج تحقيقات با استفاده از فناورى نانو نشان مى دهد آب زمزم در مكه مكرمه، آب معمولى نيست بلكه از خواصى برخوردار است كه در هيچ يك از آب هاى جهان پيدا نمى شود.
شبكه تلويزيونى العالم به نقل از پايگاه اينترنتى باب، با اعلام اين مطلب توضيح داد: نتايج تحقيقات نانو تكنولوژى يك دانشمند ژاپنى نشان مى دهد اگر يك قطره از آب زمزم به هزار قطره آب معمولى افزوده شود، آن هزار قطره آب معمولى، خواص آب زمزم را پيدا مى كنند.
دكتر ماساروا يموتو از محققان ژاپنى افزوده است در تحقيقات و مطالعات علمى خود بر آب زمزم با استفاده از فناورى نانو نتوانسته است هيچ يك از خواص آب زمزم را تغيير دهد.
دكتر ايموتو گفته است آب زمزم منحصر به فرد و از آب هاى ديگر متمايز است و ساختار بلورى آب زمزم با همه آب هاى جهان متفاوت است.
اين محقق ژاپنى اظهار داشته است همه مطالعات و تحقيقات در آزمايشگاه ها نتوانست هيچ يك از خواص اين آب را تغيير دهد و ما تاكنون نتوانسته ايم علت آن را تشخيص بدهيم.
وى در پايان گفته است آب زمزم يك آب معمولى نيست.
وی که پایه گذار نظریه تبلور ذرات آب است، می گوید: جمله “بسم الله الرحمن الرحیم” که در قرآن کریم وجود دارد و مسلمانان آن را در ابتدای کارهای خود یا در هنگام غذاخوردن و یا موقع خواب بر زبان می آورند، تأثیر عجیبی بر بلورهای آب دارد.
به گزارش سایت محیط، وی می افزاید: زمانی که بسم الله الرحمن الرحیم گفته می شود، تغییرات عجیبی در بلورهای آب رخ داده و آنها بسیار زیباتر می شوند، لذا می توان با گذاشتن کاستی از تلاوت قرآن کریم در کنار آب، آن را زیباتر و با صفاتر نمود.

منابع:

اینترنت

تاریخ و آثار اسلامی مکه و مدینه. ص 88- 91.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا