ایران در قاب رسانه​های فارسی زبان خارج از کشور:
پیام محرمانه اوباما به رهبر ایران/پرز:نمی‌دانم ترور احمدی‌روشن کار اسرائیل بوده یا نه!/تحریم شرکت‌های چینی و اماراتی به دلیل معامله با ایران
دیپلماسی - ایران هر روز از جانب ده​ها رسانه فارسی زبان از خارج از کشور رصد می​شود.
در ادامه خلاصه برخی از آخرین اخبار رسانه​های خارجی فارسی زبان می​آید:


*دويچه وله*
به نوشته نیویورک تایمز باراک اوباما بستن تنگه هرمز را عبور از "خط قرمز" توصیف کرده است. اين روزنامه به نقل از یکی از نمایندگان دولت آمریکا که نامش فاش نشده نوشت رئیس جمهور ایالات متحده در پیامی که از طریق کانال‌های محرمانه به دست {آيت‌الله} علي خامنه‌ای رهبر جمهوري اسلامي ايران رسیده، نسبت به تهدیدهای ایران در مورد بستن تنگه هرمز هشدار داده و هرگونه اختلال در مسیر انتقال سوخت از طریق تنگه هرمز را اقدامی تحریک‌آمیز عنوان کرده که با واکنش واشنگتن روبرو خواهد شد.

*رادیو فردا*
شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل{رژيم صهيونيستي}، گفت هیچ اطلاعی ندارد که اسراییل در قتل معاون سایت نطنز دست داشته باشد.
شیمون پرز، در مصاحبه با بخش اسپانیایی تلویزیون سی. ان. ان، در پاسخ به این سوال که آیا سرویس های اسرائیلی در قتل مصطفی احمدی روشن دست داشته اند گفت: « تا آنجا که وی می داند،خیر».
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال یوعاو موردخای سخنگوی ارتش اسراییل{رژيم صهيونيستي}، نیز در فیس بوک رسمی خود، از این موضوع ابراز بی اطلاعی کرده و نوشته است نمی داند چه کسی از مصطفی احمدی روشن « انتقام » گرفته است.

*بي‌بي‌سي*
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده شرکت‌ دولتی ژوهای ژنرونگ چین، شرکت نفتی کوئو در سنگاپور و شرکت نفتی فال در امارات متحده عربی را به خاطر مراوده با ایران مشمول تحریم‌های این کشور قرار داد.
وزارت خارجه آمریکا دراطلاعیه خود آورده است: «برپایه تحریم‌هایی که امروز اعمال شد، هر سه شرکت از دریافت مجوزهای صادرات آمریکا، خدمات بانکی صادرات و واردات آمریکا و پرداخت وام‌های بیش از 10 میلیون دلار موسسه‌های مالی آمریکایی محروم خواهند شد. این تحریم‌ها تنها بر شرکت‌‌های مذکور اعمال شده است و نه بر کشور و دولت‌های این شرکت‌ها.»

*العربیه *
به گزارش خبرگزاري فرانسه آلن ژوپه وزیرخارجه فرانسه با حضور در یک کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه ژاپن در توکیو گفت" همانطور که قطع شدن نفت لیبی نتوانست تاثیری منفی بر بازار جهانی بگذارد، قطع نفت ایران نیز قابل جایگزینی است و تاثیرات آن بر بازار ناچیز خواهند بود.
سخنان وزیر امور خارجه فرانسه زمانی عنوان می شود که برخی از شرکت های نفتی ژاپنی از تصمیم دولت این کشور مبنی برتحریم نفتی ایران و تاثیر منفی آن برقیمت ها ابراز نگرانی کرده بودند.
در این کنفرانس خبری، وزیر خارجه ژاپن گفت " دولت ژاپن تحریم نفتی ایران را به دقت بررسی می کند و پیش از تصمیم گیری نهایی در این باره با همپیمانان خود مشورت خواهد کرد."
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا