سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه گر اجتماعی کشور علاوه بر ارائه حمایتهای بلند مدت و کوتاه مدت از جمله پرداخت انواع مستمری های بازنشستگی، از کار افتادگی و بازماندگی، مقرری بیمه بیکاری، پرداخت انواع غرامت دستمزد ایام بیماری و زایمان و ...، مسئولیت تأمین و ارائه خدمات تشخیصی درمانی و حفظ و ارتقاء سلامت بیش از 33 میلیون نفر از جمعیت کشور را بر عهده داشته و هر فرصتی را برای مدیریت هرچه بهتر منابع و ایجاد زمینه مناسب برای دسترسی عادلانه بیمه شدگان عزیز به خدمات درمانی را مغتنم می شمارد. در همین راستا و در چارچوب سیاست های کلان کشور و تکالیف تعیین شده، سازمان تامین اجتماعی در نظر دارد با اجرای طرح «نظام نوین ارائه خدمات درمانی» يا «پزشك امين» نسبت به کاهش دغدغه‌های درمانی بیمه شدگان و خانواده آنان اقدام نماید. در اين ميان مديريت درمان تأمين اجتماعي استان يزد نيز با تحت پوشش داشتن جمعيت 730 هزار نفري بيمه شده تأمين اجتماعي از اين قائله مستثني نيست .
دكتر دهقان رفع دغدغه بيماران را رسالت و وظيفه اصلي حوزه درمان سازمان تأمين اجتماعي دانست و گفت : بيماران و خانواده آنان با توجه به شرايط روحي خاص و مشكلات فراواني كه دارند نيازمند توجه و رسيدگي ويژه هستند و ضمن تشكر از زحمات كليه همكاران محترم اين مديريت اميدوارم كه همكاران درماني آستانه تحمل بسيار بالا و آرامش خاطر داشته باشند تا بتوانند رضايت بيمار و همراهان وي را كسب نمايند .
به گزارش روابط عمومي مديريت درمان تأمين اجتماعي استان يزد دكتر دهقان ضمن تأكيد بر عزم سازمان تأمين اجتماعي جهت اجراي طرح نظام نوين ارائه خدمات درماني گفت : براساس این طرح هر یک از بیمه‌شدگان تامین اجتماعی می توانند بطور انفرادی و یا به اتفاق خانواده خود یک پزشک را به عنوان پزشک امین خود انتخاب نموده و از خدمات درمانی متنوعی بهره مند شوند.
وي ادامه داد : نظام نوين ارائه خدمات درماني كه بعد از يك دهه تحقيقات ميداني و تطبيقي توسط صاحب‌نظران امر درمان و حوزه تأمين اجتماعي به مرحله اجرا رسيده ، مي‌تواند بسياري از دغدغه‌هاي درماني بيمه‌شدگان را مرتفع سازد .
مدير درمان تأمين اجتماعي در پاسخ به اين سؤال كه پزشك امين كيست و چگونه فعاليت خواهد نمود توضيح داد : پزشك امين در واقع پزشك عمومي است كه آموزشهاي لازم را براي ارائه خدمات تشخيصي ـ درماني در چارچوب مشخصي ديده است و علاوه بر حفظ و ارتقاء سلامت افراد مراجعه كننده موظف به ارائه خدمات تشخيصي ـ درماني ، مشاوره‌هاي درماني ، پيگيري اقدامات درماني و همچنين ترويج آموزش بهداشت براي بيمه شدگان و خانواده آنان است .
مدير درمان استان تصريح كرد در برنامه پزشك امين، پزشك عمومي مسئول حفظ سلامت شهروندان است و افراد پزشك خودشان را انتخاب مي‌كنند و در صورت نياز به پزشك متخصص معرفي مي‌شوند .
دكتر دهقان با اشاره به اينكه اين طرح براي اولين بار در استان گيلان آغاز شده است افزود : اين طرح به تدريج در ساير استانها نيز اجرا خواهد شد .
دكتر دهقان با تأكيد بر اين نكته كه طرح پزشك امين هيچگونه مغايرت و ممانعتي با طرح پزشك خانواده نداشته و موجب از كار افتادن پزشك خانواده نمي‌شود گفت : سازمان تأمين اجتماعي به منظور تسكين آلام بيمه‌شدگان و ارتقاء سلامت و همسويي و همياري با سياستهاي اعلامي وزات بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي و براساس تكاليف قانون مصوب هيئت امناء سازمان تأمين اجتماعي اقدام به طراحي برنامه نظام نوين ارائه خدمات درماني نموده كه نه تنها به امر سلامت بيمه‌شدگان تأكيد دارد بلكه با سياستهاي كشور نيز منافاتي نداشته و در راستاي تقويت و ارتقاء آن است .
مدير درمان تأمين اجتماعي استان ادامه داد : پيشرفت و توسعه امور پزشكي و بهداشتي در هر كشور يكي از شاخصهاي پراهميت در نظام اجتماعي محسوب مي‌شود، لذا وجود يك نظام موفق سلامت در هر كشور بيانگر رشد و شكوفايي آن جامعه است .
وي گفت : در واقع حفظ و ارتقاء سلامت جامعه ، هدف آرماني هر نظام سلامت است و حركت در اين مسير يك سرمايه‌گذاري بلند مدت براي افزايش ذخيره سرمايه انساني هر كشور به حساب مي‌آيد و از طرفي علاوه بر نقش تأثيرگذار و بسيار با اهميت مقوله سلامت در نيروي كار به ويژه در افراد فقير با تأمين سلامت آنان ، از پايدار و مزمن شدن فقر جلوگيري مي‌كند .
وي در ادامه با توضيح اينكه اجراي نظام نوين ارائه خدمات درماني بر تقويت و ارتقاء ‌سلامت بيمه‌شدگان تأثير مثبت دارد تأكيد كرد :‌ ارتقاء خدمات درماني در سازمان تأمين اجتماعي از مطالبات مردم و نهادهاي سياستگذار است و به منظور كاهش پرداخت از جيب بيمه‌شدگان اين سازمان در هنگام دريافت خدمات درماني و جلوگيري از سردرگمي بيمه‌شدگان در سيستم پرپيچ و خم نظام سلامت ، برنامه پزشك امين به اجرا درخواهد آمد .
دكتر دهقان افزود : اين برنامه مي‌تواند در آينده بعنوان زيرساخت اجراي مناسب برنامه پزشك امين به اجراي بهتر آن كمك كند . وي اجراي برنامه پزشك امين را زمينه‌ساز رفع بسياري از مشكلات و افزايش رضايتمندي بيمه‌شدگان ارزيابي كرد و گفت : اين كار نقطه عطف و تحولي در خدمات درماني سازمان تأمين اجتماعي است .
مدير درمان يزد اجراي برنامه خدمات نوين درماني را تنها راه رفع مشكلات حوزه درمان تأمين اجتماعي دانست و تأكيد كرد : با اجراي موفقيت‌آميز اين برنامه در آينده نزديك شاهد رضايت خاطر بيمه شدگان و ارائه خدمات مطلوب درماني از سوي سازمان تأمين اجتماعي خواهيم بود .
دكتر دهقان با بيان اينكه نگرش سازمان در اجراي اين برنامه نگرش سلامت محور و براساس سياستهاي نظام سلامت است افزود : در برنامه پزشك امين به پيشگيري از بيماريها توجه ويژه‌اي شده است به نحوي كه هدف از اجراي اين طرح تغيير مأموريت سازمان از درمان نگر بودن به سلامت محور بودن است تا ضمن پيشگيري از بيماريهاي غيرواگير و حفظ سلامت آحاد جامعه ، از تحميل هزينه‌هاي ناشي از بيماري‌ها به جامعه كاسته شود كه اين امر نيز در راستاي سياست‌هاي وزارت بهداشت است .
مدير درمان تأمين اجتماعي استان يزد موضوع سلامت را دغدغه مشترك تمامي آحاد جامعه و بيمه‌شدگان تأمين اجتماعي دانست و گفت : بدون ترديد اجراي موفقيت‌آميز نظام نوين ارائه خدمات درماني تأمين اجتماعي اقدامي مؤثر براي رفع مشكلات اين حوزه و جلب رضايت بيمه‌شدگان است .
دكتر دهقان در ادامه پيرامون نحوه فعاليت پزشك امين اينچنين توضيح داد : در اين برنامه بيمه شده با توجه به شناختي كه نسبت به پزشكان عمومي منطقه خود دارد به تنهايي يا همراه ساير اعضاء خانواده خود يكي از پزشكان عمومي را بعنوان پزشك امين انتخاب خواهد نمود . پزشك امين پس از انجام معاينات اوليه براي متقاضيان پرونده سلامت تشكيل داده و تمام اطلاعات تشخيصي ـ درماني و سوابق پزشكي آنان را در پرونده سلامت ثبت و نگهداري مي‌نمايد . پزشك امين وظيفه حفظ و ارتقاء سلامت افراد را بر عهده داشته و علاوه بر ارائه خدمات تشخيصي ـ درماني نسبت به ارائه مشاوره‌هاي درماني و پيگيري اقدامات درماني و همچنين ترويج و آموزش بهداشت براي آنان و خانواده‌اشان اقدام مي‌نمايد .
وي ادامه داد : پزشك عمومي منتخب براساس برنامه اعلامي در محل كار خود حضور يافته و بيمه‌شدگان عزيز به راحتي به وي دسترسي خواهند داشت و در مواقع عدم حضور پزشك مورد نظر مي‌توانند به پزشك جانشين وي كه قبلاً‌ معرفي شده است مراجعه نمايند . همچنين بيمه‌شدگان گرامي در شب و روزهاي تعطيل كه به پزشكان امين دسترسي ندارند در صورت نياز مي‌توانند به مراكز شبانه‌روزي يا اورژانس بيمارستانهاي طرف قرارداد تأمين اجتماعي مراجعه نمايند .
به گفته مدير درمان تأمين اجتماعي برخي از مزاياي طرح اينگونه عنوان شد :
• تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای هر یک از بیمه شدگان گرامی توسط پزشک امین بیمه شدگان تامین اجتماعی
• تشخیص و درمان بموقع بیماری ها و پیشگیری از بروز عوارض تهدید کننده سلامت
• پیگیری درمان بیماران در مواقعی که نیاز به خدمات تخصصی و فوق تخصصی سرپایی و بستری داشته باشند
• دسترسی آسان و عادلانه بیمه شدگان به خدمات درمانی مورد نیاز
• بهره مندی از ویزیت رایگان در مراجعه به پزشک امین خود
• بهره مندی از مشاوره های رایگان تلفنی در موارد ضروری
• بهره مندی از ویزیت رایگان در مراجعه به پزشک متخصص، در مواردیکه به تشخیص پزشک امین معرفی شده باشید
• برخورداری از خدمات رایگان دارویی در قالب بسته دارویی تجویز شده توسط پزشکان امین
• بهره مندی از مزایای کاهش پنجاه درصدی هزینه خدمات بستری (سهم بیمه شده) در بیمارستانهای طرف قرارداد دولتی و دانشگاهی برای بیمه شدگان معرفی شده از طریق پزشک امین بیمه شدگان
• بهره مندی از مزایای کاهش 30 درصدی هزینه خدمات آزمایشگاهی و تصویربرداری (سهم بیمه شده) در مراکز طرف قرارداد دولتی و دانشگاهی برای بیمه شدگان معرفی شده از طریق پزشک امین بیمه شدگان
• تحويل رايگان داروهاي تخصصي بيماريهاي خاص و مزمن از جمله مبتلايان به هموفيلي ، تالاسمي ، دياليز ، فشار خون و ديابت
• پرداخت 95 درصد هزينه شيمي درماني و درمان مبتلايان به MS
• كاهش فرانشيز بستري بيمه‌شدگان در مراكز طرف قرارداد از 10 درصد به 5 درصد
• پرداخت كليه هزينه درمان بيماران سالمند و افراد بالاي 60 سال در مراكز طرف قرارداد
• قطع ارتباط مالي بين پزشك و بيمار و تغيير روش پرداخت از كارانه به سرانه
مدير درمان تأمين اجتماعي در ادامه با تأكيد بر قطع ارتباط مالي بين پزشك و بيمار افزود : اين موضوع باعث تسهيل در امر درمان شده و با تضمين درآمد پزشكان عمومي باعث مي‌شود كه پزشكان با امنيت خاطر بيشتري اقدام به درمان بيماران خود كنند . وي اضافه كرد : در اين روش كه پرداخت بصورت سرانه انجام مي‌شود 60 درصد در ابتداي هر ماه و 40 درصد تا انتهاي ماه بعد پس از پايش عملكرد پرداخت مي‌شود .
وي تأكيد كرد : اين برنامه جايگاه واقعي پزشكان عمومي را در نظام سلامت كشور و امر درمان مردم و بيمه‌شدگان احيا مي‌كند و مي‌تواند الگوي مناسبي براي كشور باشد .
دكتر دهقان در رابطه با نحوه مشاركت پزشكان متخصص در اين طرح توضيح داد : درصورتي كه پزشكان متخصص بيماران ارجاع شده از طرف پزشكان امين را پذيرش و درمان نمايند و نتيجه اقدامات تشخيصي و درماني خود را در برگ ارجاع ثبت و به پزشك امين عودت دهند علاوه بر حق‌الزحمه ويزيت دو برابر حق‌الزحمه ويزيت پاداش بازخورد دريافت خواهند نمود و همچنين در بخش بستري ، پاداش ارسال بازخورد تا 50 درصد حق‌الزحمه اقدام جراحي خواهد بود .
وي گفت : در صورت نياز به خدمات تشخيصي و درماني در مواقع سفر بيمه‌شدگان عزيز ميتوانند به يكي از پزشكان امين در مقصد مورد نظر مراجعه نموده و با ارائه يكي از دو برگ انتهاي دفترچه بيمه (برگه‌هاي سفر) از خدمات اورژانسي و تخصصي بهره‌مند شوند ، البته در موارد سرپايي پرداخت 30% فرانشيز به عهده بيمه‌شده مي‌باشد .
وي تأكيد كرد : مزاياي اين طرح مشمول افرادي است كه در اين برنامه ثبت‌نام نموده و در صورت عدم ثبت‌نام پرداخت هزينه‌هاي درماني طبق ضوابط سازمان در زمان مربوطه به عهده بيمه‌شده خواهد بود .
مدير درمان تأمين اجتماعي همچنين در رابطه با نحوه پرداختي به پزشكان شركت كننده در طرح پزشك امين گفت : براساس برنامه‌ريزي صورت گرفته مزاياي فراواني براي پزشك و بيمه‌شده تأمين اجتماعي در نظر گرفته شده است . وي ادامه داد : در اين طرح پرداخت حق‌الزحمه پزشكان براساس تعداد افراد تحت پوشش ، فارغ از ميزان مراجعه آنان است و اين امر را مهمترين مزيت اجرايي اين برنامه براي پزشكان برشمرد و گفت : در اين برنامه درمان سالمندان به صورت رايگان خواهد بود و داروهاي تخصصي بيماريهاي مزمن نيز به صورت رايگان تأمين مي‌شود و علاوه بر اين 95% هزينه شيمي درماني نيز از سوي تأمين اجتماعي پرداخت مي‌گردد .
وي افزايش رضايتمندي بيمه‌شدگان و افزايش درآمد پزشكان عمومي همكار اين طرح را از ويژگيهاي اصلي برنامه پزشك امين دانست و اظهار اميدواري كرد : در اجراي اين طرح پزشكان با افزايش ثبت‌نام بيمه‌شدگان تأمين ‌اجتماعي حق‌الزحمه بيشتري دريافت مي‌كنند .
مدير درمان تأمين اجتماعي يزد در ادامه با تأكيد بر اينكه بررسي‌ها و مطالعات زيادي براي چگونگي اجراي اين برنامه صورت گرفته افزود : براي اجراي اين برنامه از صاحبنظران مختلف و نظرات و تجربيات كارشناسان در حوزه‌هاي مختلف استفاده شده و در حال حاضر با تكميل برنامه مرحله فرهنگ‌سازي و اطلاع رساني آغاز شده است .
دكتر دهقان درمان به موقع بيماريها را از ديگر نتايج اجراي اين برنامه ارزيابي كرد و افزود : عليرغم اينكه اجراي برنامه پزشك امين منجر به افزايش 15 درصدي هزينه‌هاي سازمان تأمين اجتماعي خواهد شد ، لذا با توجه به اينكه هدف مسئولان سازمان تأمين اجتماعي سلامت بيمه‌شدگان و افزايش رضايتمندي آنان بوده و اين امر از اهميت بيشتري برخوردار است ، سازمان تأمين اجتماعي مصر به انجام اين طرح مي‌باشد .
دكتر دهقان مدير درمان تأمين اجتماعي استان در پايان اظهار اميدواري كرد با توجه به اجراي موفق طرح در استان گيلان و تصميم قطعي سازمان جهت اجرا در سطح كشور در سال آينده ، در استان يزد نيز همراه با ديگر استانها در سال 1391 طرح نوين ارائه خدمات درماني اجرا گردد .
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا