رییس مجلس:

دولت نمی‌تواند عده‌ای از مردم جامعه را از دریافت یارانه محروم کند

تغییر مدیران اجرایی در آستانه انتخابات سوءتفاهم ایجاد می‌کند


طبق قانون مجلس مخالف تصمیمی درباره حذف ۱۰ میلیون نفر از دریافت نقدی یارانه ها از سوی دولت است، اما دولت طبق قانون این اجازه را دارد تا به عده ای از مردم بر اساس نیاز آنها، یارانه بیشتری بدهد؛ البته اگر خود افراد از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند، هیچ اشکالی ندارد؛ همان‌طور که در آغاز اجرای این قانون نیز عده‌ای برای دریافت نقدی یارانه نام‌نویسی نکردند


اعتدال ، علی لاریجانی صبح امروز (یکشنبه ۱۸ دی) پس از گشایش نمایشگاه «نگاهی به فعالیت‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان در مجلس شورای اسلامی» درباره زمان تقدیم لایحه بودجه ۹۱ کل کشور به مجلس گفت: طبق قانون این لایحه باید ۱۵ آذرماه به مجلس تقدیم می‌شد، اما چنین اتفاقی نیفتاد و کار قدری مشکل شد.




مجلس برای انتخابات تعطیلات ویژه‌ای ندارد


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی درباره تعطیلات نهاد قانون‌گذاری برای برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس افزود: طبق ساختار کاری مجلس، صحن علنی سه هفته نشست دارد و یک هفته نمایندگان برای رسیدگی به امور حوزه‌های انتخابیه خود، به آنجا می‌روند، بنابراین مجلس برای انتخابات تعطیلات ویژه‌ای ندارد.


وی درباره وحدت طیف‌های اصولگرا ادامه داد: تنوع فکری در زمینه‌های مختلف اشکالی ندارد و اصولگرایان و جریان‌های دیگر می‌توانند به تناسب آرا و نظرهایی که دارند، فهرست انتخاباتی ارائه کنند، به عبارت دیگر اصرار بر ارائه یک فهرست دلیل دارد، وگرنه اگر یک طیفی در چارچوب ارائه یک فهرست انتخاباتی به این نتیجه برسد که می‌تواند یک فکر یا تلاشی را برای تسریع آبادانی کشور عرضه کند، از تصمیم آن استقبال می‌شود.


رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم، درباره اولویت کاری نهاد قانونگذاری در دوره نهم گفت: اولویت‌های کاری مجلس هشتم و نهم از منظر بیرونی خیلی با هم متفاوت نیست، چون هدف آن است که مسائل اصلی کشور رصد شود و با یک برنامه‌ریزی مناسب مشکلات را از سر راه توسعه و پیشرفت کشور بردارند.


وی ادامه داد: مجلس در تسریع حل مشکلات کشور برای آبادانی در دو حوزه قانون‌گذاری و نظارت می‌تواند نقش اساسی را ایفا می‌کند.




مجلس هشتم در حوزه قانون‌گذاری، گام‌های خوبی برداشته است


رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مجلس هشتم در حوزه قانون‌گذاری گام‌های خوبی را درباره تصویب برنامه پنجم توسعه، لایحه هدفمندی یارانه‌ها، قانون مجازات اسلامی، طرح افزایش بهره‌وری در کشاورزی و برنامه زیستی در امور کشاورزی برداشته است.


وی افزود: جامعه نیازهای مستمری دارد، اما روح اصلی باید تسهیل فضای کسب و کار برای ایجاد رونق اقتصادی در کشور باشد، زیرا که با این کار مشکل اشتغال، گرانی و رکود برطرف می شود و چرخ اقتصاد می چرخد.




رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در سند چشم‌انداز محقق نشده است


لاریجانی تأکید کرد: دولت و مجلس باید در ایجاد رونق اقتصادی تلاش کنند، به‌ویژه این‌که در سند چشم‌انداز تصریح شده بود که رشد اقتصادی کشور هشت درصد باشد که این رقم محقق نشد، بنابراین در طول سال‌های آینده باید با رشد بیشتری گذشته را جبران کرد.




سئوال نمایندگان از وزیران در مجلس هشتم از حالت تفنن خارج شد


رئیس قوه مقننه درباره حوزه نظارت مجلس نیز گفت: در مجلس هشتم با اصلاح آیین‌نامه داخلی نهاد قانونگذاری، ابزارهای نظارتی کارآمدتر شد، زیرا هم کمیسیون‌ها نقش بیشتری در این زمینه پیدا کردند و هم معاونت نظارت برای پیگیری مسائل در نظر گرفته شد؛ همچنین سئوال نمایندگان از وزیران از حالت تفنن خارج شد؛ یعنی وقتی کمیسیون مربوط و وزیر درباره محور سئوال اعلام نظر کردند، رأی‌گیری می‌شود که معلوم شود نمایندگان از اظهارات مطرح شده قانع شده‌اند یا خیر.




دولت نمی‌تواند عده‌ای از مردم جامعه را از دریافت یارانه محروم کند


لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اعتدال ،درباره حذف ۱۰ میلیون نفر از دریافت نقدی یارانه، گفت: قانون هدفمندی یارانه‌ها برای عموم جامعه است؛ دولت می‌تواند به یک عده بیشتر یارانه پرداخت کند، اما نمی‌تواند عده‌ای از مردم جامعه را از دریافت یارانه حذف کند.


وی افزود: طبق قانون مجلس مخالف تصمیمی درباره حذف ۱۰ میلیون نفر از دریافت نقدی یارانه ها از سوی دولت است، اما دولت طبق قانون این اجازه را دارد تا به عده ای از مردم بر اساس نیاز آنها، یارانه بیشتری بدهد؛ البته اگر خود افراد از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند، هیچ اشکالی ندارد؛ همان‌طور که در آغاز اجرای این قانون نیز عده‌ای برای دریافت نقدی یارانه نام‌نویسی نکردند.




به دولت تذکر داده شده بود که تغییر مدیران اجرایی در آستانه انتخابات سوءتفاهم ایجاد می‌کند


رئیس مجلس درباره تغییر مدیران اجرایی در آستانه انتخابات تصریح کرد: از پیش هم با دولت صحبت شده بود که تغییرهایی در سطح فرمانداران و بخشداران و مسئولان دخیل در امر اجرای انتخابات، سوءتفاهم یا مناقشه ایجاد می‌کند، پس از این امر پرهیز کند؛ این نکته را نیز دوستان دولتی قبول داشتند.


وی، فرآیند انتخابات را امری مبارک برای کشور خواند و ادامه داد: انتخابات موجب ارتقای فکر سیاسی در جامعه می‌شود، از این رو باید اسباب و لوازم آن در نظر گرفته شود تا در یک ظرف زمان درست و با اقتدار و با یک اطمینان خوب، انجام شود تا زمینه‌های پرش فکر سیاسی را در جامعه فراهم کند.


رئیس دستگاه قانون‌گذاری کشور، درباره نمایشگاه نگاهی به فعالیت‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان نیز گفت: این نمایشگاه از نظر فرهنگی و علمی یک تنوع ستودنی داشت که متناسب با سن و سال دانش‌آموزان بود و امید است که زمینه‌ساز فعالیت‌های ارزشمند دیگری شود.


نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۲ اسفندماه امسال برگزار می‌شود.


محمدجواد علی اکبری نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در حضور علی لاریجانی، نمایشگاه نگاهی به فعالیت‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان را در مجلس شورای اسلامی افتتاح کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا