17حافظه تاریخی

17 شهریور 89

 و علی‌الاسلام والسّلام  حمله مجدد علی مطهری به دولت


نماینده مردم تهران با اظهارات تند خود نسبت به خطر استبداد هشدار داد و نمایندگان مجلس را مقصر نزول شان مجلس دانست. وی ضمن انتقاد از مواضع مشایی گفت: «و علی الاسلام والسلام اذ قد بلیت الامه بداع مثل اسفندیار». مطهری در این نطق خود به مجلسی‌ها نیز انتقاد کرد و اظهار داشت: «دولت جسور، مجلس جسور می‌خواهد، نه مجلس محافظه‌کار».


به گزارش فرارو به نقل از ایلنا علی مطهری در نطق میان‌دستور امروز مجلس شورای اسلامی مجددا زبان به انتقاد از دولت گشود و نمایندگان مجلس را به خاطر تضعیف جایگاه مجلس ملامت کرد.


وی در ابتدای سخنان خود با بیان این که مجلس هشتم در جایگاه لایق و شایسته خود قرارندارد، نمایندگان و هیئت رئیسه را مقضر این مسئله دانست و گفت: «در کجای قانون اساسی یا آیین‌نامه داخلی مجلس آمده است که اگر دولت از اجرای قانون سرباز زد و بر موضع خود پافشاری کرد یا درخواست استرداد لایحه‌ای را نمود، نایب رئیس مجلس فورا کارگروه ”گفت‌وگو“ و در واقع کارگروه ”التماس“ تشکیل دهد و موجب تحقیر مجلس گردد؟»


نماینده مردم تهران با اشاره به عقب‌نشینی‌های مجلس در برابر دولت، رفتار مجلس را «خواهش و تمنا به جای استفاده از ابزارهای قانونی» توصیف کرد و گفت: « وقتی میدان برای تک‌روی باز می‌شود، پنج نماینده ویژه رئیس‌جمهور منصوب می‌شوند». وی تعیین این نمایندگان را مغایر قانون اساسی دانست و به نادیده گرفتن توصیه‌های رهبر انقلاب در نصب این نمایندگان انتقاد کرد.


مطهری تعیین نمایندگان ویژه را موجب سلب مسئولیت از وزارت خارجه و ناتوانی مجلس از نظارت دانست. وی ضمن تقدیر از موضع‌گیری وزیر امور خارجه در خصوص این نمایندگان، این اقدام او را دیرهنگام دانست و گفت: « اگر همان زمانی که ستاد امور ایرانیان خارج از کشور... تبدیل به شورای عالی ایرانیان خارج از کشور گردید و به این ترتیب نهادی موازی با وزارت امور خارجه پدید آمد، وزیر محترم فریاد می‌زد و زیر بار نمی‌رفت؛ اکنون شاهد انتصاب نمایندگان ویژه نبودیم». به اعتقاد این عضو کمیسیون فرهنگی، مجلس نیز به همین اندازه مقصر است.


وی در ادامه مجلس را «منظر حاکمیت مردم» و برای «جلوگیری از استبداد» خواند و گفت: «اگر مجلس این ویژگی خود را از دست بدهد، دیگر مجلس نیست و به ملت خود خیانت کرده است».


مطهری ضمن صالح و مردمی خواندن دولت ادامه داد: «اشتباه می‌کنند برخی نمایندگان که می‌گویند چون دولت مردمی است، ما وکیل الدوله هستیم و به آن افتخار می‌کنیم. زیرا مجلس برای جلوگیری از انحراف دولت‌هاست. دولت‌های صالح نیز دچار انحراف می‌شوند». وی قدرت را اساساً فسادآور و زنده‌کننده تمایل حاکمان به استبداد دانست.


وی با یادآوری توصیه‌های رهبر انقلاب برای ایستادگی در مقابل خطاهای دولت ضمن مماشات با آن گفت: «اگر امروز مدرس در مجلس بود آیا نسبت به بی‌اعتنایی به قانون و تضییع حقوق مردم بی‌تفاوت می‌ماند؟»


وی ادامه داد: «عجیب است که برخی توصیه‌های رهبر گرانقدر به حفظ وحدت را بهانه‌ای برای سکوت خود و شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت‌های نمایندگی قرار می‌دهند. در حالی که رهبر انقلاب تصریح کرده‌اند که مقصود از وحدت، وحدت با حفظ اصول است نه هر وحدتی».


مطهری سپس «اصول‌گرایان موسوم به حامی دولت» را خطاب قرار داد و اظهار داشت: «اگر در آینده دولتی اصلاح‌طلب روی کار بیاید و بگوید من این قانون را قانون نمی‌دانم و اجرا نمی‌کنم محکوم به سکوت هستید! زیرا امروز سکوت کردید».


وی جسارت دولت در برخی حوزه‌ها را امری مبارک دانست و اضافه کرد: «دولت جسور مجلس جسور می‌خواهد مجلس نجیب و ملاحظه کار و منفعل نمی‌تواند راست‌کننده کژی‌های چنین دولتی باشد».


عضو فراکسیون اصول‌گرایان سپس گفت: «امروز ما در مقابل تاریخ مسوولیم و اگر در مقابل برخی قانون گریزی‌‌ها سکوت کنیم، پاسخی در مقابل تاریخ نخواهیم داشت. سکوت در چنین شرایطی یعنی هموار کردن راه تک‌روی و استبداد». وی مساله دولت دهم و مجلس هشتم را نه «مساله اشخاص» که «مساله آینده انقلاب اسلامی» دانست و اظهار داشت: «اگر امروز این زاویه را ببندیم، فردا با استبدادی خشن روبه‌رو خواهیم بود و انقلاب اسلامی به سرنوشت انقلاب مشروطه دچار خواهد شد».


وی با یادآوری مواضع پیشین خود درباره «لیبرالیسم فرهنگی» این دولت و «توجه غیر طبیعی برخی مقامات دولتی به ایران باستان و شخصیت‌های آن» گفت: «امروز دیدیم که این واقعیت به صورت مکتب ایران به جای مکتب اسلام مطرح شد». وی افزود: «همه یکصدا فریاد می‌زنند ”وعلی الاسلام والسلام اذ قد بلیت الامه بداع مثل اسفندیار“ ! باید فاتحه اسلام را خواند. چنانچه افرادی مانند صاحب نظریه ”مکتب ایران“ بخواهند نظریه‌پرداز و ایدئولوگ ما باشند».


مطهری افزود: «در همین مجلس گفتم آقای احمدی‌نژاد باید از میان ولایت فقیه جامع الشرایط و ولایت مشائی یکی را انتخاب کنید! باز عده‌ای بر آشفته اما همان افراد امروز به این واقعیت اذعان دادند».


وی تحقق یافتن هشدارهای پیشین خود را ناشی از انس خود با آثار شهید مطهری دانست و بیان داشت: «عقل سلیم حکم می‌کند که به هشدار امروز اینجانب گوش فرا داده شود که در مقابل قانون شکنی سکوت نکنیم. راه استبداد را باز نکنیم. مجلس از ابزارهای قانونی خود برای جلوگیری از این پدیده استفاده کند».


مطهری در پایان نطق خود از مجلس خواست در تصویب مواد 22 و 23 لایحه حمایت از خانواده تحت تاثیر روشنفکران غرب‌زده قرار نگیرد و پیشنهاد مناظره با اوباما از سوی محمود احمدی‌نژاد را به صلاح کشور ندانست.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا